مرتضی براری روز پنجشنبه در حاشیه سفر به سمنان در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: خود اتکایی در زمینه صنایع فضایی آرزوی هر ملت است و طبق معاهده جهانی همه کشورها حق مساوی برای استفاده از ظرفیت فضا دارند و ایران نیز از این ظرفیت استفاده می کند.
وی با بیان این که فضا حاکمیت ناپذیر است، ادامه داد: فضای امروز فرصتی برای توسعه رفاه و خدمات اجتماعی است و اکنون اقتصاد فضا در 10 سال گذشته رشد بیش از 6.5 برابری در مقایسه با متوسط اقتصاد جهانی داشته است.
وی افزود: فضا در توسعه و رفاه کشورها نقش موثری ایفا می کند و بر همین اساس ایران در برنامه 10ساله اول در زمینه فضا، فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون در برنامه 10 ساله دوم که از سال 1395 شروع شده با اقتدار به فعالیت خود ادامه می دهد.
براری با بیان این که تسلط کامل بر دانش و فناوری فضایی از مهمترین دستاوردهای کشور است، خاطر نشان کرد: ایران از معدود کشورهای صاحب چرخه کامل فناوری فضایی است.
رئیس سازمان فضایی کشور گفت: کشور در زمینه طراحی و ساخت پایگاه پرتاپ، پرتاپگر ماهواره، ایستگاه دریافت کنترل ماهواره، ایستگاه دریافت و کنترل داده های ماهواره و تحلیل و پردازش داده های ماهواره به دانش بومی دست یافته است.
وی ادامه داد: کشور در برنامه 10 ساله دوم به دنبال تثبیت چرخه فناوری فضایی است تا اقتدار علمی کشور در عرصه فضا به اقتدار اقتصادی تبدیل شود.

** ایران دارای رتبه اول منطقه در زمینه فناوری فضایی
رئیس سازمان فضایی کشور بیان کرد: کشور در منطقه از لحاظ فناوری فضایی رتبه اول را به خود اختصاص داده و در دنیا نیز با سه پله ترقی به جایگاه یازدهم دست یافته است.
وی با بیان این که هدف از توسعه و توجه به فناوری فضایی ارائه خدمات پایدار به جامعه و رونق اقتصاد فضایی است، یادآور شد: امید است با تلاش دانشمندان ایرانی و با تکیه بر دانش بومی روز به روز بر عزت ایران افزوده شود.

** سه ماهواره در سال آینده به فضا پرتاب می شود
رئیس سازمان فضایی کشور تصریح کرد: سه ماهواره ظفر، پارس یک و ناهید یک در سال آینده به فضا پرتاب خواهد شد.
وی ادامه داد: برنامه فضایی کشور در مسیر ترقی است و هر اتفاق و شکست در مسیر، یک موفقیت تلقی می شود چرا که تمام طراحی، ساخت و پرتاب با توان و ظرفیت بومی انجام شده است.
براری خاطر نشان کرد: توسعه برنامه فضایی از رویکردهای کشور است و با تکیه بر توان داخل برای کسب موفقیت های روز افزون تلاش می شود.
به گزارش ایرنا، مرتضی براری معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فضایی کشور برای دیدار با استاندار و مسئولان استان و برگزاری چند نشست تخصصی در حوزه های مختلف گردشگری، زیرساخت و فضایی به استان سمنان سفر کرده است.
7342/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.