به گزارش ایرنا، در اواخر سال 96 بود که محمد جهانشاهی مدیرکل سابق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان با طرح شعار« سمنان 2020 مقصد تازه گردشگری» جهت گیری خاصی برای توسعه بخش گردشگری سمنان ارائه داد.
تحقق این برنامه جامع با وجود مشکلات زیرساختی در بخش های مختلف نیازمند همدلی و همراهی دستگاه های اجرایی ، سرمایه گذاری بخش خصوصی و مردم است، به گفته کارشناسان، با وجود ساخت ده ها هتل، اقامتگاه بوم گردی و رستوران در چند سال گذشته در نقاط مختلف استان اما رغبت گردشگران داخلی و خارجی برای بهره مندی از این ظرفیت ها همچنان ناامید کننده است.
براساس آمار در سال 96 تنها یک هزار و 649 گردشگر خارجی از سمنان دیدن کردند و استان از این حیث در رتبه 25 کشور قرار دارد.
هم چنین براساس پژوهش های سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری، سرمایه گذاری در بخش سلامت و ورزش از طرح های ایده آل برای توسعه در بخش گردشگری سمنان است که تاکنون برنامه جامعی در استان تعریف و تدوین نشده است.
در استان سمنان تاکنون یک هزار و 693 بنای تاریخی شناسایی شده است و از سویی دیگر استفاده بهینه از ظرفیت های طبیعی این دیار می تواند به افزایش اشتغال در استان دامن بزند.
از سوی دیگر دولت توان بازسازی بناهای تاریخی شناسایی شده در سمنان را ندارد و واگذاری 30 کاروانسرا و صدها بنای تاریخی این استان به بخش خصوصی می تواند در تحقق شعار «سمنان 2020 مقصد تازه گردشگری» موثر باشد.

** ظرفیت های گردشگری سمنان نیازمند معرفی
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان روز پنجشنبه در نشست کارگروه تولید و اقتصاد استان سمنان گفت: ظرفیت های گردشگری استان سمنان برای رونق اقتصادی و افزایش اشتغال نیازمند معرفی است.
علی اصغر جمعه ای افزود: در چند سال گذشته اقدام های بسیار قابل توجهی برای توسعه گردشگری سمنان انجام شد اما نبود رویکردهای تبلیغاتی یک نقطه ضعف در شکوفایی این بخش است.
وی اضافه کرد: ظرفیت های گردشگری استان باید به تورگردان های شهرهای پرجمعیت کشور شناسانده شود و با این راهبرد گردشگران از ظرفیت های طبیعی و تاریخی سمنان شناخت پیدا می کنند.
جمعه ای ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمنان در شهرهای پر جمعیت کشور مانند مشهد، تبریز و شیراز تبلیغات گسترده ای برای معرفی جاذبه های استان سمنان انجام دهد و تبلیغات تنها به استان تهران معطوف نباشد.

** برنامه ریزی شرکت شهرک های صنعتی برای رونق بازار صنایع دستی
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان در نشست کارگروه تولید و اقتصاد استان سمنان گفت: برنامه ریزی های لازم از سوی این شرکت برای همکاری با اداره کل میراث فرهنگی در رونق بازار صنایع دستی استان سمنان انجام شده است.
حسن آل بویه خاطرنشان کرد: خوشه های فنی برای حمایت از صنایع دستی سمنان در شرکت شهرک های صنعتی سمنان و یک رویکرد جامع برای رونق این بخش از اقتصاد استان تعریف می شود.

** اتخاذ رویکرد فرهنگی در جذب گردشگر جواب نمی دهد
معاون گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان در نشست کارگروه تولید و اقتصاد استان سمنان گفت: در مجلس شورای اسلامی برای بررسی بخش های مختلف سازمان میراث فرهنگی از نگاه فرهنگی به مسایل پرداخته می شود در حالی که اگر می خواهیم برای ایجاد اشتغال پایدار در بخش گردشگری تلاش شود باید نگاه ها اقتصادی باشد.
رحمان فرمانی با بیان اینکه اتخاذ رویکرد فرهنگی در جذب گردشگر جواب نمی دهد، گفت: 42 دستگاه اجرایی برای توسعه این بخش باید تلاش کنند و سازمان میراث فرهنگی به تنهایی نمی تواند برنامه های جامع اشتغال آفرین در این بخش را عملیاتی کند.
وی اضافه کرد: اقتصاد گردشگری براساس اصولی استوار است و تنها با وجود یک جاذبه گردشگری در یک منطقه نمی توان تعریف جامعی از توسعه در این بخش ارائه داد.
فرمانی اضافه کرد: اکنون صنعت گردشگری مهم ترین صنعت روز دنیا است و براساس تخمین شورای سفر و جهانگردی از 11 نفر در جهان یک نفر در بخش گردشگری اشتغال دارند و گردشگری 9 درصد از تولید ناخالص ملی کشورهای جهان را به خود اختصاص داده است.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمنان ادامه داد: براساس تخمین ها، سالانه در 365 روز از سال به طور متوسط روزانه 350 هزار تخت اقامتی استان سمنان خالی از گردشگر است.

** بازدید 1649 گردشگر خارجی از سمنان
معاون گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: براساس اعلام رسمی سازمان میراث فرهنگی در سال گذشته یک هزار و 649 گردشگر خارجی از بناهای تاریخی استان سمنان بازدید کردند.
فرمانی ادامه داد: توسعه گردشگری سلامت و ورزش به عنوان بخش های ایده آل سمنان برای سرمایه گذاری از سوی سازمان میراث فرهنگی اعلام شده است و در زمان حاضر سرمایه گذاری گردشگری در استان در بخش های تاریخی، فرهنگی، ماجراجویانه، روستایی و عشایر و تجارت و بازرگانی است.

** توسعه گردشگری با تصمیم های مقطعی امکان پذیر نیست
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سمنان نیز در نشست کارگروه تولید و اقتصاد این استان گفت: توسعه صنعت گردشگردی در استان 702 هزار نفر سمنان نیازمند تدوین برنامه های جامع و برنامه ریزی اصولی است.
حشمت الله عسکری افزود: نمی توان گردشگری را با اتخاذ تصمیم های مقطعی و تصادفی در سمنان توسعه داد و برای رونق این بخش باید هدفمند حرکت کرد.
وی خاطرنشان کرد: حجم سرمایه گذاری در بخش گردشگری سمنان در چند سال گذشته قابل توجه بوده و بانک های عامل استان با برنامه ریزی باید برای به سرانجام رسیدن این طرح های اقتصادی تلاش کنند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سمنان ادامه داد: واگذاری بناهای تاریخی مانند کاروانسراها به بخش خصوصی از راهبردهای اساسی برای افزایش اشتغال در بخش گردشگری است که مسئولان در عملیاتی سازی این برنامه ها اقدام کنند.
عسکری با بیان اینکه واگذاری تعدادی از بناهای تاریخی به بخش خصوصی در سال های گذشته به صورت ناقص در سمنان اجرا شد، گفت: روند واگذاری کاروانسراهای میاندشت و لاسجرد به بخش خصوصی چندان رضایت بخش نبوده است.
وی تصریح کرد: اقتصاد کشور مناسبتی است و مسئولان امر با توجه به این رویکرد برای رونق اقتصادی در بخش های مختلف استان تلاش کنند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سمنان گفت: اداره کل میراث فرهنگی استان برنامه جامع برای توسعه گردشگری سمنان برای سال آینده تدوین کند و استانداری با توجه به برنامه ریزی های انجام شده در بخش های مختلف از صنعت گردشگری حمایت خواهد کرد.

** اعتبار بخش گردشگری سمنان افزایش یابد
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: اکنون در بخش آموزش در این اداره کل تنها 500 میلیون ریال اعتبار تخصیص یافته است که این اعتبار جوابگوی میزان توقع ها نیست.
مهدی جمال افزود: دستگاه های اجرایی که در اقامتگاه های خود پذیرای گردشگر و مسافران هستند اطلاعات دقیقی از حضور و میزان اقامت این افراد به اداره کل میراث فرهنگی استان ارائه دهند.
وی اضافه کرد: توسعه گردشگری در سمنان تنها برعهده اداره کل میراث فرهنگی نیست بلکه تمامی دستگاه های اجرایی استان برای توسعه و رونق این بخش مشارکت داشته باشند.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان گفت: دستگاه های اجرایی استان برای اهدای کالاهای یادبود از محصولات صنایع دستی سمنان استفاده کنند و با این راهبرد می توان برای رونق این بخش و افزایش اشتغال در سمنان اقدام کرد.
به گزارش ایرنا، کارشناسان بر این باورند صنعت گردشگری بهترین مسیر توسعه پایدار بوده و با هزینه های کم اقتصادی می توان توسعه را در استان سمنان رقم بزند.
کشورهای پیشرو در گردشگری استاندارد خدمات ‌رسانی در فرودگاه ‌ها، بیمارستان ‌ها، حمل و نقل، اقامتگاه ها، پذیرایی، صدا و سیما و فروشگاه ‌ها را مطابق با نیاز گردشگران تعریف کرده‌ اند و در زمان حاضر توسعه صنعت گردشگری استان سمنان نیازمند بازنگری زیرساخت های اقتصادی و ارائه خدمات مطلوب مطابق با استانداردهای بین المللی از مبدا تا مقصد است.
صاحبنظران معتقدند، توسعه صنعت گردشگری استان نیازمند هم افزایی و همدلی تمامی دستگاه های دولتی و بخش خصوصی در تامین زیرساخت ها است.
همچنین تقویت روحیه گردشگر پذیری در بین جوامع محلی و بالا بردن سطح آگاهی آن ها در مورد نقش گردشگری در جامعه جهانی و نشان دادن چگونگی تاثیر گردشگری بر ارزش‌ های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در کنار تامین زیر ساخت ها امری مهم در توسعه این صنعت است.
7339/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.