در این مطلب آمده است: در این شرایط نابسامان اقتصادی جامعه که هر روز و هر ساعت نرخ کالا، اجناس، ارزاق خوراکی و مصرفی مردم بدون کنترل مسئولین ذیربط که متولی رسیدگی به نرخ‌گذاری و نظارت هستند، بی‌رویه افزایش می‌یابد و مصرف‌کنندگان عین کلاف سردرگم در بازار خرید و فروش سرگردان‌اند. قیمت خودروها از طریق شرکت‌های معتبر وابسته به دولت در رسانه‌های گروهی چندین برابر نرخ اصلی اعلام می‌شود که در این وضعیت ناگوار و اقتصاد بیمارگونه کشور جمعی از دلالان سودجو پرقدرت یعنی آقازاده‌ها با وارد کردن چند صد خودروی خارجی به سود کلان چند هزار میلیاردی دست می‌یابند. از طرفی دیگر شرکت‌های مونتاژ خودروهای داخلی هم با قیمت بسیار گزاف و غیرباور، مبادرت به پیش فروش می‌کنند، هر چند که قطعات و لوازم یدکی داخلی و خارجی بستگی به بورس و نرخ روز دلار و... دارد، اما نظارت و نرخگذاری خودروها هم چندان شفاف و گویا نیست که چرا و به چه دلیل عقلی کمتر از چند روز شاید قیمت خودروهای داخلی دوبرابر نرخ فروش قبلی به متقاضیان تحویل داده می‌شود. حال از کیفیت استحکام و مقاوم بودن بدنه، موتور، شاسی و... بگذریم که در این مقوله چند سطری نمی‌گنجد و آمار تصادفات و تلفات جانی جاده‌های غیراستاندارد برون شهری ادعای نگارنده را به اثبات می‌رساند.
به راستی آیا با در نظر گرفتن نمودار افزایش نرخ خودروها به همان میزان به حقوق دستمزد کارگران اضافه و مشکل معیشتی این قشر زحمتکش بهبودی حاصل شده است؟ چرا برخی از شرکت‌های تولید خودروها یا با تعدیل نیروی انسانی مواجه هستند یا‌ ساز تعطیل شدن خط تولید کوک کرده یا کارگران با چند سال سابقه خدمت در این شرایط دشوار تورم و گرانی با چندین سرعائله و مستاجر به دلیل اعتراض حقوق دستمزد معوق که حق شرعی آنهاست، اخراج می‌شوند؟ ولی برخی‌ها بی‌تفاوت از قضایای حساس با چشمان بسته و گوش‌های ناشنوا می‌گذرند و خود و خانواده در بهترین ویلاهای چند هزار متری چهارفصل بدون در نظر گرفتن تهیدستی جمع کثیری از هموطنان با آرامش و آسایش اوقات را با سگ‌بازی می‌گذرانند و چنان می‌پندارند که این سرمایه‌های هنگفت بادآورده از پدر ارث برده‌اند و دیگر انسان‌های نجیب و آبرومند را رعیت یا برده می‌نگرند که نمونه‌های زیادی از این نابرابری‌ها سراغ داریم که صاحبان یکی از کارخانه‌های عریض و طویل جنوب کشور در قبال تجمع کارگران معترض به جان سگ خود سوگند یاد کرده بود.
اگر کشورهای در حال توسعه را با کشور خودمان مقایسه کنیم در هیچ یک از نقاط جهان چنین افزایش برق‌آسای خودروها را در زمان بسیار کوتاه جستجو کرد. حال چرا چنین است باید سرمایه‌گذاران صنعت خودروسازی و کارشناسان متخصص اهل فن و مسئولین طراز اول کشور در رسانه‌های گروهی پاسخگو باشند که به چه دلیل نرخ‌های خودروهای داخلی سرسام‌آور است که در مقابل با کشورهای عربی همسایه قابل قیاس نیست. فراموش نکنیم که افزایش قیمت خودروهای وارداتی به دلیل نوسان نرخ دلار شاید برای برون‌رفت از بحران بهانه‌ای داشته باشند و برخی‌ها به ناچار متقاعد شوند ولی این نرخ دلخواه هم از نظر بحث اقتصادی و قانون تجارت قابل توجیه نیست امید است شرکت‌های فروشنده با نرخ عادلانه و منصفانه توسط کارشناسان حسابرسی و بررسی اسناد و مدارک مالی و هزینه‌های جاری «قیمت تمام شده کالا» را با در نظر گرفتن سود و زیان، نرخ واقعی را به متقاضیان اعلام و به فروش برسانند.
فراموش نکنیم چند مدت قبل که دلار به مرز 19 هزار تومان خرید و فروش می‌شد خودروی پراید حدود 38 میلیون تومان قیمت داشت ولی امروزه که قیمت دلار حدود 11 هزار تومان رسیده است قیمت پراید صفر کیلومتر به 45 میلیون تومان به فروش می‌رسد. آیا با خود ‌اندیشیده‌ایم که سود کلان به جیب چه کسانی سرازیر می‌شود؟!
7339/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.