آموزش نکات ترافیکی ساده مانند استفاده از کلاه ایمنی و پل عابر پیاده راهبردی کاربردی و عامل بازدارنده در کاهش آسیب در وقوع تصادف های شهری و جاده ای به شمار می آید و ضرورت دارد برای فرهنگ سازی از دوران کودکی سرمایه گذاری کرد چرا که فرهنگ سازی یک شبه محقق نشده و نیازمند زمان است.
براساس آمار بیش از 80 درصد قربانیان تصادف های منجر به فوت، عابران پیاده و موتورسواران هستند که اگر آموزش های ساده را فرا گیرند و این آموزش ها با ضمیر ناخودآگاه این افراد عجین شود دیگر شاهد این همه تلفات ناشی از رانندگی غیر ایمن نخواهیم بود.
نهادینه کردن فرهنگ ترافیکی و آموزش اصول رانندگی مانند رعایت اصل هر 2 ساعت رانندگی، 15 دقیقه استراحت و رانندگی با سرعت مطمئنه از وقوع بسیاری حوادث تلخ می کاهد.
به گفته کارشناسان با رعایت قوانین تا 70 درصد خطرهای ناشی از تصادف ها کاهش پیدا می‌کند و بر اساس تجربه در مکان هایی که دوربین های پلیس وجود دارد، رانندگان با احتیاط عبور کرده و به رعایت اصول ایمنی بیش از پیش توجه می کنند و همین موضوع افزایش نقاط اجرای طرح پایش با استفاده از دوربین های هوشمند کنترل سرعت را چند برابر می کند.
ناگفته نماند که نصب دوربین های هوشمند کنترل سرعت درمان است و برای پیشگیری و جلوگیری از وقوع حوادث و هدر رفت سرمایه، موضوع فرهنگ سازی باید بیش از پیش توجه شود چرا که تغییر رفتار رانندگان در نبود دستگاه های نظارتی نشانه ضعف در فرهنگ سازی در استفاده از وسایل نقلیه در راهنمایی و رانندگی است.
در کنار ترویج فرهنگ ترافیکی، آموزش و تقویت فرهنگ بخشش در زمان رانندگی راهکاری عملی، منطقی و کم هزینه برای کاهش تصادف در جاده هاست چرا که بیشتر تصادف های جاده ای ناشی از عجله و ایجاد حق برای افراد در موقع رانندگی است.
اگر موقع رانندگی کمی فراتر از صحنه پیش رو را ببینیم که نبود بخشش در رانندگی ممکن است خانواده ای را از بی سرپرست شدن و بی مادر شدن نجات دهد حتما از آمار مرگ و میر جاده ای کشور کاسته می شود.
براساس تحقیقات هزینه انجام شده برای یک فرد 40 ساله دارای تحصیلات عالیه و اثرگذار در جامعه در حدود 10 میلیارد ریال است و میانگین سنی افراد در وقوع سوانح رانندگی 35 تا50 سال است و با تقویت فرهنگ بخشش در جاده ها می توان از مرگ سرمایه های انسانی جلوگیری کرد.
در نظر بگیرید سرمایه انسانی پزشک حاذقی باشد که جان هزاران انسان را به واسطه مهارت و تشخیص خوبش از مرگ نجات می دهد اما به واسطه رعایت نکردن حق تقدم و فرهنگ بخشش در جاده کشته می شود و جامعه ای از حضورش محروم می شود.
بعد از فرهنگ سازی درباره رانندگی به روش ایمن نوبت مسوولان است که با رفع نقاط حادثه خیز جاده از تصادف های جاده ای و مرگ سرمایه های انسانی بکاهند بر اساس آمار در هر 33 دقیقه یک هموطن در حوادث جاده‌ای کشور جان خود را از دست می‌دهد، که واژگونی خودرو در نقاط حادثه خیز، با بیش از 30 درصد، پرشمارترین سانحه منجر به فوت در جاده های کشور است که این رقم در استان سمنان تا 65 درصد هم می‌رسد.
اکنون در استان سمنان 53 نقطه حادثه خیز وجود دارد که اداره کل راه و ترابری با شناسایی این نقاط بر اساس اعتبار سالانه برای بازسازی آنها اقدام می کند.
براساس آمار بیش از 50 درصد از جاده های استان سمنان در بخش شریان اصلی، فرعی و همچنین شهری و روستایی نیازمند نوسازی است و برای کاهش سوانح رانندگی در محورهای ارتباطی در نظر گرفتن اعتبار و تخصیص به موقع اعتبار اجتناب ناپذیر است.
اکنون بیش از 2 هزار و 500 کیلومتر آزادراه و بیش از 15 هزار کیلومتر بزرگراه در کشور وجود دارد و در مجموع بیش از 75 درصد ترافیک عبوری در محورهای برون شهری در 34 هزار کیلومتر محورهای شریانی انجام می شود.
استان سمنان بیش از هشت هزار و 612 کیلومتر بزرگراه، آزادراه و جاده اصلی و فرعی و راه روستایی دارد، بیش از 600 کیلومتر از مسیر بیش از 900 کیلومتری محور تهران- مشهد از استان سمنان عبور می‌کند که به دلیل تردد سالانه بیش از 15 میلیون نفر از جاده های سمنان، یکی از محورهای پرترافیک کشور به شمار می رود و رفع نقاط حادثه خیز در استان سمنان با توجه به نزدیک شده به ایام نوروز و شروع سفرهای نوروزی و عبور این حجم از مسافر از محورهای استان ضرورتی انکار ناپذیر است.
آگاهی بخشی به جامعه به شکل ملموس درباره خطرات و عواقب ناشی از رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی نقش مهمی در کاهش حوادث جاده ای حتی در جاده های حادثه خیز دارد.
7342/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.