مهدی قاسمی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: موزه سیار کوچک مجموعه دار دامغانی با بیش از 10 هزار اثر در قالب نمایشگاه در روستای دولت آباد مورد بازدید قرار می گیرد.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دامغان اضافه کرد: آثار این هنرمند دامغانی با 2 مینی موزه به صورت سیار در شهرهای مختلف کشور مورد بازدید علاقمندان قرار می گیرد.
وی افزود: در دهه فجر امسال، این آثار در حمام و آب انبار روستای دولت آباد مورد بازدید قرار گرفت و این نمایشگاه تا ایجاد یک موزه خصوصی در دامغان تداوم خواهد داشت.
قاسمی خاطر نشان کرد: برای حفظ این مجموعه و ایجاد موزه، به دنبال تخصیص اعتبار دولتی یا ورود بخش خصوصی هستیم.
وی ادامه داد: این مجموعه متعلق به حسن جعفری نژاد، معروف به «مشهدی حسن» است که آثار خود را به صورت مجموعه کامل جمع آوری کرده است.
قاسمی گفت: چراغ های نفتی، ظرف های مسی، کتاب های قدیمی، نقاشی زیبا بر روی آثار تاریخی، ترازوهای قدیمی، لوازم کشاورزی، سنگ نوشته و انواع وسایل قدیمی از جمله آثار این مجموعه دار دامغانی است.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دامغان تصریح کرد: حفظ آثار قدیمی و توجه به هنرمندان این حوزه می تواند در جهت توسعه و رونق صنعت گردشگری بسیار تاثیرگذار باشد.
به گزارش ایرنا، تاکنون 124 اثر تاریخی دامغان در فهرست آثار تاریخی به ثبت رسیده است.
این شهرستان دارای یک موزه به نام تاریخ شهر دامغان است که در محل خانه لطفی دامغان قرار دارد.
این موزه شامل آثار مردم شناسی مربوط به حوزه شهر دامغان از جمله ابزار کار آهنگری، اسناد و قباله ها، لباس های محلی، لوازم خانه که در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفته، وقف نامه و بیع نامه و مواردی از این دست است که اجناس تاریخی اهدایی مردم نیز در این موزه به نمایش گذاشته می‌شود.
خانه لطفی یکی از جاذبه ‌های گردشگری دامغان و مربوط به دوره قاجار است که به شماره 20240 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
9856/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.