به گزارش ایرنا، ' امروز پنجمین بار است که به اینجا می آید. مثل روزهای دیگر که بارانی بود، می آید و زیر سایه بان کوچک ساختمان روبروی مغازه می ایستد' این را مغازه دار برای یکی از مشتری ها تعریف می کند.
سر می چرخانم و به زیر سایه بان کوچک ساختمان روبرو نگاه می کنم. جوان است؛ لاغر اندام با پاها و دست های کشیده. معلوم است لباس دست چندمی که به تن کرده مناسب قد و اندازه اش نیست و مچ دست ها و پاهایش را نمی پوشاند. کمی به جلو خم شده و خودش را جمع می کند. دست هایش را به هم می مالد و گاهی جلوی دهانش می گیرد.
هوا سرد است و بخار روی شیشه تصویر جوان را کمی تار کرده است. بیرون می آیم. در این هوای سرد و برفی، سوار کردنش می تواند بهترین بهانه برای هم صحبتی باشد.
با این تصور که شاید قصد داشته همین جا بایستد بوق می زنم. بدون معطلی سوار می شود. درجه بخاری را زیاد می کنم. 'پدربزرگم همیشه می گفت هرکدام از این دانه های برف را یک فرشته از آسمان با خود آورده و تا رسیدن به زمین همراهی اش می کند. بعد از آن مأموریتش تمام می شود.' این نخستین جمله ای است که بر زبان می آورد.
می گویم: فعلا که بارش این دانه های آسمانی به شدت هوا را سرد کرده؛ مسیرتان کدام طرف است؟
ادامه می دهد: برفی که ماه ها انتظارش را کشیدیم همه را خوشحال می کند اما با آمدنش عرصه بر آن هایی که سقفی بالای سرشان نیست سخت تر می شود. مسیر خودتان را ادامه دهید. کمی که گرم شوم پیاده می شوم. هنوز چند ساعتی وقت دارم.
نامش ابراهیم است. یکی از افرادی که در این شهر چند هزار نفری به هر دلیل جایی برای ماندن، بالینی برای آرمیدن و آتشی برای گرم شدن ندارند.
می گوید شب ها را در تنها گرمخانه شاهرود سپری می کند. از ساعت هفت شب درهای ساختمان به رویشان گشوده می شود اما هشت صبح دیگر هرکس باید به دنبال کار خود برود. اما ماجرای روزهای برفی و بارانی کمی فرق می کند.
ابراهیم و ابراهیم های بی پناه دیگر در روزهای سرد باید آنقدر زیر برف و باران در کوچه و خیابان پرسه بزنند و از سرما به خود بلرزند تا حدی که صورت های رنگ پریده شان سرخ شده و پاهایشان توان نداشته باشد قدم از قدم بردارد، تا زمانی که عقربه های ساعت عدد هفت غروب را نشان دهند. آن هم در نیمه دوم سال که از ساعت ها قبل خورشید بساطش را جمع کرده و تیغ تیز سرما جایگزین نوارهای طلایی و گرمابخش خورشید می شود.
در شهر شاهرود یک مکان که به گرمخانه معروف است وجود دارد.
این گرمخانه که توسط بخش خصوصی اما با هزینه بهزیستی اداره می شود، هر شب از ساعت 19 تا 8 صبح روز بعد پذیرای افراد بی خانمان است.
چند تن از کسانی که از این مکان استفاده می کنند روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا اعلام کردند، در غیر این ساعات جایی برای سکونت نداشته و روزهای سرد زمستان را ناچار هستند با خیابانگردی سپری کنند.
رئیس اداره بهزیستی شهرستان شاهرود در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه این مرکز به عنوان کاهش آسیب و برای اقامت معتادان کارتن خواب ایجاد شده، افزود: ساعت فعالیت آن هفت شب تا هشت صبح است و در این مدت خدمات اقامت شبانه، یک وعده غذای گرم، صبحانه، استحمام و تحویل لباس راحتی به صورت رایگان به آنان ارائه می شود.
مسعود جهانسیر افزود: طبق قوانین موجود، این مرکز در خارج از ساعت های یاد شده هیچ مسوولیتی برای ارائه خدمت ندارد.
وی با اشاره به تأمین هزینه ها از سوی بهزیستی، تصریح کرد: هر شب به طور میانگین 10 تن از خدمات این مرکز بهره مند می شوند.
رئیس اداره بهزیستی شهرستان شاهرود همچنین یادآور شد: به علت بارش برف هماهنگی های لازم انجام شده تا خارج از ساعت کار مرکز هم این افراد پشت درهای بسته نمانند.
معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی فرماندار شاهرود هم در این باره به ایرنا گفت: امروز به دلیل بارش برف، پیش از ساعت مقرر درهای مرکز به روی افراد گشوده شد و از فردا در صورت ادامه بارش باید شهرداری در این زمینه اقدام کند.
احمد خرم افزود: کسانی که محلی برای سکونت ندارند، با هماهنگی ستاد مدیریت بحران و شهرداری می توانند در سالن مدیریت بحران شهرداری به طورموقت سکونت یابند.
ابراهیم را دوباره به همان محل قبلی بازگرداندم. این جا به مرکز نزدیک تر است. دوباره خودش را جمع کرد و زیر همان سایه بان کوچک ایستاد تا نظاره گر دانه هایی باشد که فرشته ها بر روی زمین می گذارند. هنوز یک ساعت دیگر به ساعت هفت شب باقی مانده است.
اگرچه این گرمخانه ها دارای مقرراتی هستند و بر اساس ضوابط موجود به نیازمندان خدمات می دهند، اما ساعت ها در طول روزهای زمستان برای این افراد بسیار سخت می گذرد.
برای رفاه نسبی این قبیل افراد نیاز به تغییر مقررات است ، کسانی که به هردلیل قادر نیستند در طول روز برای خود جایی دست و پا کنند باید از امکانات این گرمخانه ها برخوردار شوند.
براساس آمار ارائه شده از سوی مسوولان امر حدود 40 تن بی خانمان یا به اصطلاح کارتن خواب در شاهرود زندگی می کنند که هر شب بین 20 تا 30 نفر از امکانات گرمخانه استفاده می کنند.
بارش برف در کوه های اطراف شاهرود دمای هوای این شهر را بشدت کاهش داده ، عصر روز یکشنبه برای ساعاتی بارش برف برخی نقاط شهر را سپید پوش کرد.
براساس آمار هواشناسی ، تا سه روز آینده دمای هوای این منطقه تا سه درجه زیر صفر هم کاهش خواهد یافت.
حدود 2هزار خانوار شاهرودی زیر پوشش بهزیستی بوده و بیش از 500 خانوار مستمری دریافت می کنند.
7359/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.