نوید دانایی عصر پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: شاخص سزارین بار اول به عنوان یکی از شاخص های اصلی طرح تحول سلامت، علاوه بر شاخص سزارین و سزارین تکراری، مورد سنجش قرار گرفته است که استان سمنان در این امر حائز رتبه نخست در کشور شد.
وی ترویج زایمان طبیعی را به منظور ارتقای سلامت مادران و نوزادان عنوان و بیان کرد: درصد سزارین بار اول از 42.6 درصد در سال 93 به 30.7 درصد در سال 96 رسیده است.
دانایی اضافه کرد: درصد سزارین غیرتکراری از 56.4 درصد در سال 93 به 44 درصد در سال 96 رسیده است.
وی به کسب رتبه نخست این شاخص در سال های گذشته نیز اشاره و تصریح کرد: کل زایمان از 37.4 درصد در سال 92 با افزایش 24.3 درصدی به 46.5 درصد در سال 94 افزایش یافت و زایمان طبیعی در مادران بارداری اول که از مهم ترین شاخص های عملکرد این دانشگاه در برنامه فوق است، از 72.7 درصد در سال 92 با افزایش 13.3 درصدی به 82.4 درصد در سال 94 افزایش یافته است.
دانایی ارائه خدمات باکیفیت زایمان طبیعی، مطابق با آخرین دستورالعمل های کشوری، ترویج زایمان فیزیولوژیک، کاهش مداخلات غیرضروری و تکریم مادر باردار در تمام مراکز را از جمله اقدامات این دانشگاه در زمینه زایمان خواند.
وی تجربه زایمان طبیعی برای مادران بارداری اول، که بار نخست سزارین شده اند را ممکن خواند و گفت: اگرچه این امر امکان پذیر است، اما با توجه به افزایش میزان مخاطرات، پذیرش زایمان طبیعی از طرف بیمار با استرس زیادی همراه بوده و منجر به افزایش سزارین می شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و آموزش درمان استان سمنان تاکید کرد: افزایش این فاکتورهای خطر نشانگر اهمیت بالای شاخص سزارین های مادران باردار بار اول را به خوبی نشان می دهد.
به گزارش ایرنا، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، حدود سه هزار دانشجو دارد که 2 رشته مقطع کاردانی، 18 رشته مقطع کارشناسی، 10 رشته مقطع کارشناسی ارشد، 2 رشته مقطع پزشکی عمومی، پنج رشته مقطع دکتری و پنج رشته دستیاری را شامل می شود.
این دانشگاه هشت دانشکده ، 6 بیمارستان و مراکز درمانی و آموزشی در شهرستان های سمنان، دامغان، گرمسار، مهد‌یشهر، سرخه و آرادان را زیر پوشش دارد.
7342م/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.