سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: ۲۵ عنوان اثر منقول استان سمنان در فهرست میراث ملی ثبت شد.

به‌گزارش ایلنا، مهدی جمال افزود: در آخرین جلسه کمیته ثبت ملی آثار منقول کشور در ١٣٩٧، با تأیید و تصویب اعضای شورای عالی، ٢٥ عنوان اثر تاریخی منقول از استان سمنان از عصر پیش از تاریخ تا ادوار اخیر در فهرست میراث ملی ثبت شد.
 
وی گفت: این اشیا ارزشمند جز اشیا مکشوفه از تپه و محوطه و کاخ ساسانی حصار دامغان در دهه ٧٠ شمسی است که توسط احسان یغمایی از باستان شناس سرشناس و پیشکسوت کشور حفاری و اکتشاف شده است.
 
مسئول دفتر ثبت و تعیین حریم آثار ملی و جهانی استان سمنان نیز در این خصوص گفت: با توجه به کثرت تعداد آثار مکشوفه و موجود در مخزن و موزه‌های استان که از محوطه‌های باستانی مهم شهرستان‌های مهدی شهر، سمنان و دامغان به دست آمده، مقرر است هر ساله حداقل تعداد ٣٠ تا ٤٠ شیء، پس از تهیه گزارش و پرونده ثبت و طرح و تصویب در شورای ثبت و تعیین حریم آثار تاریخی استان سمنان جهت احراز صلاحیت و تخصیص شماره ثبت به کمیته ملی آثار ارسال شود.

هانی رستگاران افزود: فرآیند و ضوابط ثبت آثار منقول در کشور از سال ١٣٩٤ آغاز شده و استان سمنان تا کنون توانسته ٢٥ اثر را در این فهرست ملی آثار جای داده و تعداد ٢٠ پرونده آماده برای ارسال و بررسی تدوین کند.

مسئول دفتر ثبت و تعیین حریم آثار ملی و جهانی استان سمنان گفت: ثبت آثار منقول در فهرست میراث ملی، زمینه حفاظت و صیانت بهینه از اشیا تاریخی که حائز شماره فراگیر سامانه جام است را به صورت تفصیلی و جامع فراهم می‌کند.
 
همچنین سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: کلیات اجرای پنج طرح گردشگری در استان سمنان تصویب شد.
 
جمال افزود: در کارگروه تخصصی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان، کلیات اجرای پنج طرح سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری استان سمنان مورد تأیید قرار گرفت.
 
وی گفت: در این جلسه کلیات طرح ایجاد مجتمع گردشگری در امیریه شاهرود، ایجاد اکوکمپ رضاآباد بیارجمند، ایجاد هتل آپارتمان در حسین آباد کالپوش، مجتمع گردشگری سلامت در سردره گرمسار و ایجاد یک مجتمع گردشگری در شاهرود تصویب شد.
 
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان در حاشیه این جلسه گفت: مهم‌ترین محور توسعه استان سمنان، گردشگری است و سند گردشگری استان سمنان ظرف شش ماه آینده باید تدوین شود و فرمانداران نیز باید سند گردشگری شهرستان تابعه خود را بر اساس سند فرادست ارائه کنند.
 
«قدرت الله ابک» بر تحقق راهبرد سمنان مقصد تازه گردشگری تاکید کرد و افزود: جایگاه استان از معبر به مقصد باید تغییر پیدا کند.
 
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان خواستار اعلام اولویت‌های پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.