علینقی حیدریان روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت تبیین دستاوردهای 40 ساله انقلاب در سالن اجتماعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: از 21 طرح آماده افتتاح در دهه فجر امسال هفت طرح در حوزه بیابانزدایی و 14 طرح مربوط به حوزه آبخیزداری است.
وی با اشاره به اینکه برای 21 طرح آماده بهره برداری در دهه فجر امسال در استان سمنان 27 میلیارد و 700 میلیون ریال اعتبار صرف شده است، بیان کرد: طرح های آبخیزداری و بیابانزدایی بیشتر از این که در ایجاد اشتغال نقش داشته باشد، در حفظ آب و خاک ارزشمند است و زمینه سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال برای حوزه کارآفرین را فراهم می کند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان تصریح کرد: اجرای طرح های آبخیزداری در استان 17 هزار نفر روز اشتغال ایجاد کرده و با تداوم روند اجرای طرح آبخیزداری اشتغال ایجاد می شود، اما اشتغال پایدار نیست چرا که با اتمام طرح فرد بیکار می شود.
وی گفت: طرح های آبخیزداری به منظور تقویت سفره های آب زیرزمینی، جلوگیری از خسارت های ناشی از سیلاب به واسطه احداث سازه در مسیر سیلاب، جلوگیری از فرسایش خاک مورد توجه و اهمیت است.
حیدریان یادآور شد: احداث بندهای خاکی، بندهای سنگ و ملات از جمله اقدام های مکانیکی و کپه کاری، نهال کاری، آبیاری و مراقبت از نهال ها جزو اقدامات زیستی در حوزه آبخیزداری محسوب می شود.
به گفته وی، به مناسبت دهه فجر امسال در 700 هکتار از عرصه های منابع طبیعی در شهرستان های سمنان، سرخه، شاهرود، دامغان، آرادان، گرمسار و میامی، نهال کاری، آبیاری و مراقبت انجام شده است.
وی افزود: کشت گیاهان داروی، تثبیت مالکیت اراضی ملی و صدور سند تک برگی، تعیین سامانه عرفی مراتع و پایش این سامانه ها و بررسی پروانه چرای دامداران، مطالعات حوزه های آبخیز به منظور اجرای طرح های بیابانزدایی و آبخیزداری، ازجمله دستاوردهای پیروزی انقلاب اسلامی است.
حیدریان خاطر نشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در 90 هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی طرح های زیستی و 6 هزار و 553 متر مکعب طرح های مکانیکی در حوزه آبخیزداری انجام شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: توجه به عرصه های منابع طبیعی از اولویت های انقلاب اسلامی بوده و تا قبل از 1372 آبخیزداری وجود نداشت.
به گزارش ایرنا، استان سمنان 9.7 میلیون هکتار وسعت دارد که از این گستره 5.5 میلیون هکتار از اراضی مرتعی و تحت مدیریت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان قرار دارد.
7342/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.