محمد سعیدی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پس از انجام فرآیند داغ گذاری، دام آلوده به میزان 75 درصد قیمت واقعی مشمول غرامت پرداخت می شود.
وی ادامه داد: سه میلیارد ریال غرامت کشتار دام بیمار در 9 ماه ابتدایی سال 97 و در چهار سال گذشته بیش از 40 میلیارد ریال غرامت برای کشتار دام های بیمار دامداران در استان سمنان پرداخت شده است.
سعیدی اظهار داشت: تامین پرداخت این اعتبار از محل ملی است و دام های آلوده دامداران با اتخاذ رویکردهای تشویقی از سوی اداره کل دامپزشکی استان سمنان برای مهار بیماری های واگیر معدوم می شود.
وی بیان کرد: در صورت تامین اعتبار برای پرداخت غرامت، می توان جمعیت بیشتری از دامداری های روستایی استان سمنان را به منظور کنترل سلامت دام بررسی کرد.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان اضافه کرد: سمنان یکی از استان های پیشرو کشور در مهار بیماری های واگیر مشترک دام و انسان است و در مناطق روستایی سم پاشی محل نگهداری دام با همکاری دامداران و دامپزشکی به صورت فصلی انجام می شود.
وی اضافه کرد: اداره کل دامپزشکی استان سمنان به منظور کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری های مشترک بین دام و انسان، کلاس های آموزشی برای خانواده های پرورش دهنده دام برگزار می کند.
سعیدی با بیان این که اجرای طرح ملی ریشه کنی بیماری های واگیر دامی در 10 سال گذشته در سمنان به خوبی انجام شده است، تصریح کرد: دام های مناطق مختلف استان به منظور کنترل بیماری به صورت دوره ای مورد آزمایش قرار می گیرند.
وی ابراز داشت: دام های آلوده هر 45 روز مورد آزمایش قرار می گیرند تا بهبود و رفع بیماری بر اساس نتایج آزمایش اثبات شود و پس از آن دام در زمان های مشخص دوباره مورد بررسی قرار می گیرد.
وی ادامه داد: مهار بیماری تب برفکی یکی دیگر از دستاوردهای مثبت دامپزشکی استان سمنان برای کاهش تلفات دام است و بخش قابل توجهی از داروهای دامی کشور اکنون در سمنان تولید می شود.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: بیماری هایی مانند طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا پی پی آر که وحوش مناطق حفاظت شده استان سمنان را تهدید می کرد اکنون در این استان به کلی مهار شده است و گونه های جانوری مناطق حفاظت شده در سلامت کامل به سرمی برند.
بیش از یک میلیون و 600 هزار راس دام سبک و حدود 100 هزار راس دام سنگین در استان سمنان وجود دارد.
7342/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.