به گزارش ایرنا، افزایش نشاط، کاهش ترافیک جاده ای و کاهش حوادث، کاهش هزینه های سفر و نداشتن دغدغه برای اقامت و تغذیه از مزایای استفاده از تورهای گردشگری است.
گردشگری در دنیا ضامن صلح و پیشرفت است و راهنمایان گردشگری می توانند به عنوان سربازان جنگ نرم معرف فرهنگ صلح دوستی ایران در جامعه جهانی باشند.
به گفته کارشناسان، فعالیت تورهای غیرمجاز گردشگری نوعی چالش برای طبیعت و فعالیت های مجاز حوزه گردشگری تلقی می شود و این امر در صورت تداوم به گردشگری رسمی کشور ضربه جدی می زند.
فضای مجازی ابزاری مناسب برای بازاریابی نوین و معرفی ظرفیت های گردشگری برای جذب گردشگر است، اما اکنون تورهای مجاز در استفاده از این ظرفیت عملکرد مطلوب ندارند.
به گفته صاحبنظران، دولت بزرگترین رقیب بخش خصوصی برای رونق صنعت گردشگری است و فعالیت مهمانسراهای بخش دولتی نوعی موازی کاری و مخل فعالیت رونق گردشگری و فعالیت تورها محسوب می شود.
به اعتقاد صاحبنظران در صنعت گردشگری، آنچه اهمیت دارد حضور گردشگران خارجی است که می تواند ارز را به کشور وارد کند و توسعه صنعت گردشگری در استان سمنان به دلیل فقدان زیرساخت هایی مانند فرهنگ برخورد مناسب با گردشگر، کمبود زیرساخت های بهداشتی، مشکلات حمل و نقل و کمبود رستوران های با استانداردهای بین المللی از مبدا تا مقصد با چالش مواجه است و وجود این چالش ها مانع از رغبت تورهای گردشگری برای سفر به این استان است.
استان سمنان از مواهب طبیعی و جاذبه های گردشگرپذیر متعدد در حوزه های تاریخی، اقتصادی، طبیعی، فرهنگی و مذهبی، برخوردار است و معرفی آنها توسط مدیران تورهای تفریحی و گردشگری، در جذب بیشتر مسافران و ماندگاری آنها موثر است.
به گزارش ایرنا، 649 اثر تاریخی، طبیعی، معنوی و فرهنگی استان سمنان شامل بنا، محوطه، آیین و رسوم، در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و دروازه ارگ سمنان، مسجد تاریخانه دامغان، مجموعه تاریخی بسطام، آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی، مجموعه قصر بهرام گرمسار، بازار آرادان و کاروانسرای ده ‌نمک از جمله آثار تاریخی ثبت شده در فهرست ملی است.
با توجه به اهمیت موضوع، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان سمنان میزگردی با عنوان «نقش تورها در توسعه گردشگری» با حضور رحمان فرمانی معاون گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، جواد خرمیان رئیس هیات مدیره آژانس های مسافرتی استان، محمدعلی دادور عضو هیات رئیسه جامعه هتلداران استان و مژگان سنگی راهنمای گردشگری استان سمنان برگزار کرد و شرکت کنندگان به مقوله ضرورت توجه به تورهای گردشگری برای رونق صنعت گردشگری پرداختند.

** رونق گردشگری در گرو تامین زیرساخت است
معاون گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: گردشگری صنعت پردرآمدی است و لازمه بهره برداری از این صنعت تامین زیرساخت است.
فرمانی افزود: برای رونق صنعت گردشگری باید عوامل عرضه مانند اقامتگاه، غذا و جذابیت گردشگری برای پاسخ به نیاز متقاضیان در سطح منطقه ای، ملی و بین المللی مهیا باشد.
وی ادامه داد: ارائه خدماتی مانند خدمات خودرویی و خدمات بانکی رکن مهم در جذب گردشگر است و برای تامین این زیرساخت ها باید بیش از پیش تلاش شود.
وی با بیان این که سفرهای انفرادی دارای هزینه های بالاتر و خسته کننده است، اظهار داشت: سفرها به صورت گروهی و تورهای گردشگری همواره مورد اقبال گردشگران در جهان است.
فرمانی تصریح کرد: سفرهای گروهی نقش مهمی در رونق صنعت گردشگری دارد و برای درآمدزایی، ایجاد اشتغال و رونق گردشگری باید فرهنگ سفر به صورت گروهی ترویج یابد.
به گفته فرمانی، سفر گروهی گرچه سختی هایی دارد اما از نشاط بیشتری برخوردار است و به دلیل افزایش تعداد مسافران، قیمت ها معتدل و سفر ارزان تر می شود.
فرمانی، ایجاد جذابیت خاص، ارائه خدمات پذیرایی و اقامتی پایین تر از نرخ معمول، ایجاد جذابیت خاص، نبود دغدغه تامین غذا و اقامت و کاهش ترافیک را از دیگر مزایای سفرهای گروهی مطرح کرد.
معاون گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان سمنان گفت: اکنون گردشگری در کشور به دلیل مسائل فرهنگی و زیرساختی به صورت خانوادگی و محدود به دوره و زمان خاص است که این موضوع معضلاتی مانند ترافیک، آلودگی هوا، آلودگی زیست محیطی و انبوه زباله را به همراه دارد.

**رونق کار تورها نیازمند تبلیغات و فرهنگسازی
رئیس هیات مدیره آژانس های مسافرتی استان سمنان گفت: تمام تورهای گردشگری استان خروجی هستند و نقش دفاتر گردشگری استانی هدایت مسافر به خارج از استان است.
خرمیان افزود: برای رونق صنعت گردشگری تبلیغ برای مقصد باید در مبدا مسافرت انجام شود و تبلیغات و استفاده از ظرفیت شبکه های مجازی نقش مهمی در معرفی منطقه برای جذب گردشگر دارد.
وی ادامه داد: صنعت گردشگری و تورهای گردشگری کشور با چالش مسافرت های خانوادگی و فامیلی گردی مواجه است.
وی ابراز داشت: گردشگری در کشور خانواده محور هست و ضرورت دارد برای رونق صنعت گردشگری فرهنگ سفر با تور و به صورت گروهی تقویت شود.
خرمیان خاطرنشان کرد: تورهای خارجی برای کشور درآمدزا هستند و جذب مسافران خارجی نیازمند تامین زیرساخت در زمینه اقامت، پذیرایی، سرگرمی و فرهنگ سازی در بین جوامع محلی برای برخورد مناسب با گردشگر است.
به گفته خرمیان، روستاها دارای ظرفیت و جاذبه های گردشگری زیادی هستند اما حضور گردشگر و ایجاد درآمد پایدار در این مناطق نیازمند همکاری امامان جماعت، بسیج، دهیاری در روستا برای فرهنگ سازی رفتار مناسب با گردشگر است.
رئیس هیات مدیره آژانس های مسافرتی استان سمنان ادامه داد: صنعت گردشگری یک صنعت پول ساز است و توسعه و ترویج فرهنگ مسافرت گروهی به دلیل برخورداری از جذابیت و شادابی ابزار مهم توسعه گردشگری است.
عضو هیات رئیسه جامعه هتلداران استان سمنان هم در میزگرد ایرنا تصریح کرد: استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی برای معرفی استان و رونق صنعت گردشگری باید بیش از پیش مدنظر قرار گیرد و برای رونق گردشگری در سمنان باید تبلیغات در سطح گسترده انجام شود تا سمنان در فهرست شهرهای مورد انتخاب خانواده ها برای سفر در اولین قدم و تصمیم برای سفر قرار گیرد.

** رویکردها به سمت رونق تورها و هتلداری تغییر کند
عضو هیات رئیسه جامعه هتلداران استان سمنان گفت: تورهای گردشگری ورودی به استان درآمدزا است و تورهای خروجی درآمدی را نصیب استان نمی کند.
به گفته دادور، گردشگری داخلی یک نوع گردش مالی داخلی و جا به جایی پول از شهری به شهر دیگر است و آن چه که صنعت گردشگری را به یک صنعت درآمدزا تبدیل می کند جذب گردشگران خارجی است.
وی اضافه کرد: رونق گردشگری و افزایش تورهای خارجی نوع برخورد جهان با کشور را تغییر می دهد و فرهنگ ایرانی و اسلامی را به جهانیان مخابره می کند.
وی بیان کرد: استان سمنان به دلیل قرارگیری در مسیر جاده ابریشم بهترین مکان برای جذب گردشگران اروپایی است.
دادور ابراز داشت: سمنان تنها استان کشور است که کاروانسراها نزدیک جاده است و برای دیدن آن نیاز نیست کیلومترها از جاده خارج شد و این فرصتی است که می توان از آن برای مطرح کردن استان در سطح بین المللی استفاده کرد.
وی با اشاره به قدمت شهرسمنان، یادآور شد: یکی از بازارهایی که در طول زمان کمتر دستخوش تغییرات شده بازار سمنان است که می توان با تکیه بر این سرمایه، صنعت گردشگری در سمنان را رونق بخشید.
وی اضافه کرد: استان سمنان ظرفیت های زیادی برای جذب گردشگران دارد که هنوز از این ظرفیت ها استفاده نشده و نبود زیرساخت ها، عامل اصلی این عقب ماندگی است.
دادور تصریح کرد: هتل یکی از زیرساخت های رونق گردشگری است و اکنون تعداد هتل ها به حدی افزایش یافته که تعداد زیاد هتل ها، هتلداران را به مرز ورشکستگی رسانده است.

**تورهای غی مجاز آفت توسعه گردشگری است
عضو هیات رئیسه جامعه هتلداران استان سمنان اضافه کرد: تورهای گردشگری اهرمی برای رونق صنعت گردشگری و ایجاد اشتغال پایدار است اما تورهای غیرمجاز و تورهای ورودی به شهر بدون کنترل، نظارت و دریافت مجوز از میراث فرهنگی شهر مقصد و بدون هماهنگی با دفاتر گردشگری، آفت توسعه گردشگری و مخرب طبیعت هستند.
دادور در میزگرد ایرنا افزود: اکنون برخی تورها بدون هماهنگی و دریافت مجوز از میراث فرهنگی استان سمنان وارد کویر این استان می شوند و با آفرودسواری به دلیل ماهیت خشن این سرگرمی به کویر و طبیعت سمنان صدمه می زنند.
وی گفت: استان سمنان به دلیل برخورداری از کویر و کوهستان ظرفیت خوبی برای راه اندازی گردشگری از نوع آفرود دارد و اکنون این ظرفیت استان سمنان مغفول مانده و نیازمند توجه، برنامه ریزی برای راه اندازی پیست آفرودسواری و نظارت برای جلوگیری از تخریب کویر و کوهستان است.
وی اظهار داشت: برای رونق صنعت گردشگری، فعال شدن دفاتر مسافرتی و استفاده از ظرفیت راهنمایان گردشگری برای معرفی استان باید تصمیم های جدی برای ممانعت از ورود تور گردشگری غیر مجاز به استان گرفته شود و نوعی برنامه ریزی شود که همه تورهای ورودی به استان از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مجوز دریافت کنند.
راهنمای تور گردشگری نیز در ادامه گفت: تورهای غیرمجاز چالش و آفت گردشگری است که 100 درصد تبلیغات آن از طریق شبکه های مجازی انجام می شود.
سنگی ابراز داشت: تورهای غیرمجاز به دلیل کم توجهی طبیعت را تخریب می کنند و از ظرفیت راهنمایان گردشگری برای معرفی منطقه استفاده نمی کنند.
معاون گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان نیز در ادامه این میزگرد گفت: برخورد قاطع با تورهای غیرمجاز نیازمند هم افزایی و همکاری دستگاه های اجرایی است و برخورد با تورهای غیرمجاز بدون مجوز اماکن، پلیس فتا و دادگستری امکان پذیر نیست.

**افزایش تورها، گردشگری را توسعه می دهد
راهنمای گردشگری استان سمنان در ادامه میزگرد ایرنا ابراز داشت: گردشگرهای خارجی درآمدزا هستند اما جذب آن ها نیازمند تامین زیرساخت های بهداشتی، خدماتی، رفاهی و سرگرمی است.
سنگی، درباره اهمیت حضور یک راهنما در تور گردشگری گفت: حضور راهنمای گردشگری همراه با تور به دلیل آشنایی با هنجارها و فرهنگ منطقه آثار منفی و ایجاد خاطره تلخ را به حداقل می رساند.
وی اضافه کرد: افزایش تعداد تورها زمینه ساز رشد خلاقیت و نوآوری در جذب گردشگر و ارائه خدمات متنوع و مطلوب تر می شود.

**بازاریابی نوین راهکار جذب گردشگر است
معاون گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان سمنان گفت: استفاده از ظرفیت فضای مجازی و فناوری نوین یکی از الزام های بازاریابی است و تورهای گردشگری برای جذب مسافر باید به این مهم توجه داشته باشند.
فرمانی افزود: تبلیغ و معرفی ظرفیت های گردشگری باید به گونه ای باشد که گردشگری به مرور توسعه یابد چرا که رشد سریع و تقاضای زیاد در بازه زمانی کوتاه بدون تامین زیرساخت های گردشگری، نوعی تهدید محسوب می شود.
وی ادامه داد: گردشگری یک رشد تدریجی نیاز دارد و تقاضاهای زیاد در کوتاه مدت تهدید تلقی می شود چرا که برای حضور چشمگیر گردشگران در یک منطقه باید به تامین زیرساخت ها مانند زیرساخت فرهنگی و ترویج فرهنگ برخورد مناسب با گردشگر، تامین جاده دسترسی مناسب و تامین مکان های اقامت گردشگران توجه شود و همچنین تمهیدات لازم برای جلوگیری از تخریب طبیعت و زباله نریختن در محیط گردشگری مد نظر قرار بگیرد.

**موازی کاری مانع توسعه گردشگری است
رئیس هیات مدیره آژانس های مسافرتی استان سمنان گفت: بزرگترین مانع رونق گردشگری، موازی کاری دستگاه های دولتی در برگزاری تورهای گردشگری است.
خرمیان ادامه داد: اقامتگاه های دستگاه های دولتی مانع از رونق کار هتل داران است و ضرورت دارد اقامتگاه های دستگاه های دولتی تعطیل شود.
معاون گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان سمنان نیز گفت: براساس ماده هفت و هشت قانون گردشگری مصوبه مجلس و تاییدیه شورای نگهبان هر گونه فعالیت در حوزه گردشگری باید توسط بخش خصوصی و دولتی منوط به رعایت قوانین سازمان میراث فرهنگی باشد.
فرمانی تصریح کرد: بهای تمام شده خدمات گردشگری مانند اقامتگاه و استفاده از وسایل نقیله در چارچوب امکانات دولتی نسبت به بخش خصوصی بسیار کمتر است و از این رو بخش خصوصی توان برخورد و رقابت با امکانات و خدمات رفاهی بخش دولتی را ندارد.
عضو هیات رئیسه جامعه هتل داران استان سمنان نیز گفت: میزان سرمایه گذاری در بخش هتل داری بسیار بالاست و هزینه بالا و اقتصاد ضعیف مردم این بخش را دچار چالش کرده است.
دادور افزود: اقتصاد و فرهنگ عمومی استفاده از هتل از مهمترین چالش های هتل داران کشور است و ارائه خدمات اقامتی و اجازه چادر زدن در شهرها، هتل داران را به لحاظ تامین مالی و درآمدی دچار مشکل کرده است.
وی با بیان این که هتل حتی در صورت نبود مسافر هزینه های ثابت دارد، ادامه داد: در کشور فرهنگ استفاده از هتل تقویت نشده است.
به گفته وی، در برخی کشورها چادر زدن و اقامتگاه موقت ممنوع است و ضرورت دارد ترویج فرهنگ استفاده از هتل و ممانعت از چادر زدن در شهرها مد نظر مسوولان قرار بگیرد.

** اقامتگاه های دولتی تعطیل شود
عضو هیات رئیسه جامعه هتل داران استان سمنان، دولت و اقامتگاه دولتی را بزرگترین رقیب رونق صنعت گردشگری و صنف هتل داران مطرح کرد و گفت: رقابت دولت با بخش خصوصی ناسالم و نادرست است چرا که بخش دولتی از امکانات و بودجه دولتی استفاده می کند.
دادور با اشاره به سخن استاندار سمنان مبنی بر تعطیلی اقامتگاه های دولتی به عنوان نوعی موازی کاری با بخش خصوصی، افزود: چنین تفکری از سوی استاندار جدید سمنان جای خرسندی است و صنف هتل داران اجرای این دستور را به عنوان یک مطالبه از علیرضا آشناگر خواستارند.
وی، هزینه بالای آب، برق و گاز را از چالش های هتل داران عنوان کرد و افزود: با توجه به شرایط هتل داران ضرورت دارد قیمت آب بها، برق و سوخت در این صنف بازنگری شود.
وی با بیان این که 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده، هزینه ها در هتل را افزایش داده است، یادآور شد: برای رونق صنعت گردشگری و جلب مشتری از طریق تعدیل قیمت ارائه خدمات، ضرورت دارد مسوولان معافیت مالیاتی هتل داران را مورد بررسی قرار دهند.
دادور گفت: ایجاد خانه مسافر به عنوان نسخه واحد برای کل کشور حیات هتل داران را با مشکل مواجه کرده است چرا که در شهرهایی مانند سمنان اتاق هتل پر نیست ایجاد خانه مسافر هتل داران را به مرز ورشکستگی کشانده است.

**راهنمای گردشگری ظرفیتی برای معرفی جاذبه هاست
راهنمای گردشگری استان سمنان در ادامه میزگرد ایرنا گفت: این استان دارای راهنمایان گردشگری متخصص و توانمند است که آشنایی کامل به طبیعت و کویر دارند و استفاده از آنها نقش مهمی در معرفی جاذبه های گردشگری و جذب گردشگر دارد.
سنگی افزود: تورهای گردشگری در استفاده از ظرفیت راهنمایان گردشگری استقبال خوبی ندارند.
وی با اشاره به این که راهنمایان گردشگری نقش مهمی در جذب گردشگر دارند، ابراز داشت: دفاتر مسافرتی برای جذب گردشگر در اولین تور از ظرفیت راهنمای گردشگری استفاده می کنند اما در سفرهای بعدی برای افزایش سود و کاهش هزینه کرد سفر، از راهنمایان تور استفاده نمی کنند.
وی خاطرنشان کرد: قیمت خدمات در استان سمنان بالاست و همین موضوع تمایل گردشگر برای سفر به این استان را کاهش داده است.
رئیس هیات مدیره آژانس های مسافرتی استان سمنان، فعال نبودن فرودگاه و گران بودن خدمات، فقدان معرفی و تبلیغات سراسری و بهره گیری نامناسب از شبکه های اجتماعی برای معرفی جاذبه های گردشگری را مشکل اساسی سمنان در رونق گردشگری عنوان کرد.
خرمیان افزود: راه اندازی و توجه به گردشگری سلامت با توجه به وجود غارهای نمکی و چشمه های آبگرم راهکار رونق صنعت گردشگری در استان سمنان است.

**بازاریابی برای رونق صنعت گردشگری نیازمند اعتبار است
معاون گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان سمنان گفت: معرفی ظرفیت های گردشگری و رونق این صنعت در این استان نیازمند تامین اعتبار است و اکنون بودجه این اداره کل برای تبلیغات و معرفی جاذبه های گردشگری کافی نیست.
فرمانی افزود: برای کسب راهکار کاربردی به منظور رونق صنعت گردشگردی باید این صنعت از دیدگاه علمی و تخصصی بررسی شود.
وی ادامه داد: از کل مدیران و کارکنان سازمان میراث فرهنگی 40 نفر عضو هیات علمی دانشگاه ها هستند که در مقایسه با دستگاه های اجرایی دیگر اندک و ناچیز است.
وی تصریح کرد: تغییر نگرش و نگاه مسوولان و مدیران مهمترین زیرساخت برای جذب گردشگر است.
معاون گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان سمنان گفت: کشور با کمبود نیروهای متخصص گردشگری اسلامی مواجه است و تربیت چنین افراد متخصص موجب رونق صنعت گردشگری در کشور می شود.
7342/7408/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.