به گزارش ایرنا، اگر به 100 هزار سال قبل نگاهی بیندازیم به انسان های نئاندرتال می رسیم که که اصلاح مو، نقاشی بدن و حتی سوهان کردن دندان های خود را برای دستیابی به زیبایی بیشتر تجربه می کردند.
زیبایی دوستی و میل به تکامل، همواره در ذات بشریت نهفته بوده و گاه در برهه های زمانی مختلف در قامت اقداماتی متفاوت رخ نمایی کرده است، در جامعه امروز کمتر کسی وجود دارد از انواع و اقسام عمل های زیبایی گوناگون مردانه و زنانه که قارچ گونه در فضای عمومی و مجازی تبلیغ می شود بی خبر باشد.
زیبایی و زیباپسندی قدمتی طولانی به اندازه تاریخ بشریت را به همراه دارد و در دوره های مختلف معنا و مفهموم های متفاوتی را به خودگرفته است، از رنگ و لعاب به خودزدن برای شکار مایحتاج زندگی، آیین های مذهبی، رسوم منطقه ای گرفته تا جراحی بینی، لب و گونه، در حال حاضر نماهایی مختلف از این رویکرد بشریت در توجه به ظاهر را نمایان می سازد.
اما نکته ای که امروزه بیشتر از هر زمان و دوره تاریخی ذهن آدمی را به خود مشغول می سازد، استفاده ابزاری و افراط در اعمال زیبایی است که به طور قطع در برخی مواقع هویت واقعی انسان ها را نشانه گرفته است.
میل به زیبایی به ذات پسندیده است و اگر از حد معمول آن خارج نشود، برای زندگی بهتر، تقویت روحیه و حتی کسب اعتماد به نفس بیشتر در زندگی هر فردی در جامعه توصیه می شود، اما زمانی که همین اقدام معقول پسندیده به معضلی اجتماعی در سطح جامعه آن هم به صورت گسترده تبدیل شود، دیگر نمی شود آن را اقدامی مطلوب دانست.
یکی از مولفه های اصلی روانشناختی جامعه، یکسان نبودن افراد جامعه از لحاظ هویتی، اخلاق و منش های رفتاری تا تفاوت ظاهر و شکل صورت است و به طور یقین در سایه روی آوردن قشر عظیمی از جامعه به عمل های جراحی یکسان، زیبایی ظاهری جامعه به یکنواختی تشدید شده گرایش پیدا کرده است.
پیشرفت این پدیده تشدید یافته تا آنجا ادامه پیدا می کند که متقاضیان این نوع جراحی ها و عمل های زیبایی در جامعه، با سرعت هرچه بیشتر برای انجام آن از همدیگر سبقت می گیرند و به طور قطع نباید خط پایانی برای این ماراتن عظیم در نظر بگیریم و همچنین برنده ای نیز برای آن نمی توانیم متصور باشیم.
نگاهی به آمار و ارقام گویای این مطلب است که در جامعه امروز بیش از حد معقول به مقوله زیبایی و آرایش توجه می شود و همین امر باعث شده ایران رتبه هفتم جهانی در استفاده از لوازم آرایشی و رتبه دوم خاورمیانه پس از عربستان را به خود اختصاص دهد که بسی جای تامل و درنگ دارد.
جامعه اسلامی ما به دلیل آموزه های دینی، رسم ها و عرف های موجود، برای استفاده عمومی و بیش از حد از لوازم آرایشی در بین زنان الزاماتی دارد و قرار گرفتن در رتبه دوم مصرف لوازم آرایشی در خاور میانه به عنوان جامعه ای اسلامی نیاز به واکاوی، بررسی، تحلیل و آسیب شناسی تخصصی دارد.
براساس آمارهای جهانی 90 درصد از زنان و 15 درصد از مردان به غلط تصور کنند با جراحی پلاستیک زیباتر خواهند شد.
فرهنگ سازی، ترویج راه های زیبایی پنداری معقول، شناساندن زیبایی های منطقی و قابل قبول به جای زیبایی ظاهری، اقداماتی است که می تواند برای جلوگیری از گسترده تر شدن این معضل اجتماعی در دستور کار قرار گیرد.
چرخی در کوچه و بازار می زنیم، شمال و جنوب، شرق و غرب، استانها و شهرهای مختلف کشور را که بررسی کنیم، آمارها و نتایج مختلف و قابل تاملی از این معضل ناشناخته جامعه، نمایان خواهد شد.
در شمال کلان شهرها با فرهنگ های لوکس نشینی و کم رنگ تر شدن آموزه های دینی، فرهنگی و اجتماعی عرف در جامعه، گرایش به اعمال و جراحی های زیبایی بسیار پر رنگ خودنمایی می کند که اگر با برخی از این افراد هم صحبت شوید جملاتی مثل «زیبایی را دوست دارم»، «برای جلب توجه جنس مخالف این کار را می کنم»، «عمل زیبایی صورت و بدن مد روز شده»، «اعتماد به نفس بیشتری بهم میده»، «برای کم نیاوردن از هم جنس های دیگه خودم لازمه» مواجه می شوید که هیچ کدام از این دلیل ها مبنایی متناسب با ذات و فطرت انسانی برای زیبایی دوستی ندارد.
این جملات، نوع نگاه، برخوردها و فرهنگ های این چنین، با دور شدن از شمال کلان شهرها به سمت جنوب و حضور در استان های کوچک تر و شهرستان ها و شهرهای کم جمعیت تر، کمرنگ شده و در برخی موارد به طور کل جایگاهی ندارد و عوامل بسیاری از جمله معیشت زندگی، وضعیت اقتصادی، فرهنگ خانوادگی و دسترسی به امکانات مختلف و گوناگون زندگی در این نوع تغییر فرهنگ تاثیر زیادی دارد.
البته این دو نتیجه گزارشی و تحلیلی دلیل بر این نخواهد بود که در شمال پایتخت و کلان شهرها افرادی بی توجه به مقوله جراحی زیبایی و در جنوب پایتخت و شهرهای کوچ نیز افراد علاقه مند به این مقوله در حد مفرط آن وجود ندارد.
به برخی از آسیب های این افراط در اعمال زیبایی که بپردازیم، مواردی وجود داشته که حین عمل زیبایی و یا حتی بعد از آن منجر به مرگ فرد متقاضی شده است، عوارض ظاهری بعد از انجام عمل زیبایی، عفونت های داخلی، آمبولی ها و از بین رفتن داشته های طبیعی زیبایی نیز از دیگر اثرهای سوء و نازیبایی این اتفاق در جامعه است که جای بسی تفکر دارد، این که زیبایی ظاهری به چه قیمت.
جراحی های زیبایی در بین مردان نیز امروزه رواج پیدا کرده، به گونه ای که به یک جراحی هویت در بین مردان تبدیل شده و حتی با نگاهی به جراحی های انجام شده می توان دریافت شخصیت فرد نیز دچار تزلزل های اساسی است و به طور قطع هویت جامعه را نیز مورد تهدید قرار خواهد داد.
هستند افرادی که با وجود زیبایی و ظاهری معمولی و طبیعی، با درآمد های معقول و سطح زندگی مطلوب، میلی به انجام اعمال زیبایی ندارند و با کنجکاوی در روش و راه زندگی این افراد به مواردی همچون رضایت از زیبایی ظاهری، تغییر ملاک زیبایی در زندگی، تغییر رویه رسیدن به تکامل انسانی بر می خوریم که از تمایل این افراد برای انجام جراحی های زیبایی به شدت می کاهد.
درست است تامین امنیت روانی نوجوانان و جوانان در زمینه زیبایی ظاهری آنها یکی از وظایف اصلی بنیاد خانواده هاست، اما زمانی که هجمه تبلیغات وسوسه انگیز با رنگ و لعاب های مجازی برای زیبا سازی ظاهری، در جامعه فراگیر می شود، شاید پرت کردن حواس آن ها از موضوع عمل زیبایی و جذابیت های آن کمی مشکل باشد.
در پایان این سوال بسیار حائز اهمیت است که افراط در زیبایی، دستیابی به غرور کاذب، رسیدن به اعتماد به نفس کذایی در سایه بیماری ای به نام توهم نازیبایی به هر قیمتی معقول است یا خیر، اما سبقت مجاز و غیرمجاز در این ماراتن ناپسند، برنده ای ندارد.

** تمایل افراطی به جراحی زیبایی نتیجه ناآگاهی است
مدیر گروه جراحی و مرکز آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: فرهنگ سازی و آموزش، راهکار جلوگیری از شیوع توهم نازیبایی در بین جوانان جامعه است.
امیر مولایی در گفت و گو با ایرنا با اشاره به آسیب هایی که از طریق فضای مجازی در حوزه زیبایی پسندی ظاهری به جامعه وارد شده است، اظهار داشت: رسانه ها و دستگاه های اطلاع رسانی و سیاستگذار مرتبط با نوجوانان و جوانان می توانند با اجرای برنامه های آموزشی مدون موثر و نیز فرهنگ سازی مطلوب در زمینه زیبایی شناسی، اثرهای تخریبی این آسیب ها را کاهش دهند.
وی، حرفه جراحی پلاستیک و زیبایی را رشته ای کاملا فوق تخصصی دانست و ابراز داشت: برخی در جامعه بدون داشتن تخصص و تحصیلات مرتبط و در قالب اجرای آرایش های زیباسازی، نسبت به انجام جراحی های زیبایی مخصوص بانوان اقدام می کنند که این موضوع در افزایش اثرات جانبی جسمی برای بانوان بسیار تاثیرگذار است.
فوق تخصص جراحی پلاستیک افزود: به دلیل ناآگاهی متقاضیان عمل های زیبایی از مفاهیم اولیه زیبایی ظاهری، بسیاری از عمل ها و جراحی های زیبایی که امروزه در بین جوانان رواج پیدا کرده، در جوامع توسعه یافته دنیا به عنوان یک عارضه غیرطبیعی شناخته می شود.
رئیس گروه جراحی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان تاکید کرد: بیماران برای دریافت خدمات زیبایی فقط به مراجع دارای صلاحیت علمی و عملی زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی و دارای پروانه فعالیت مجاز از سازمان نظام پزشکی مراجعه کنند.

**توهم نازیبایی اختلال شخصیتی جدی جوانان
دانشیارِ رشته روانشناسی و رئیس مرکز مشاوره دانشگاه سمنان گفت: نازیبایی پنداری ظاهری در بین نوجوانان و جوانان، یک اختلال ناپسند شخصیتی در جامعه است.
شاهرخ مکوند حسینی در گفت و گو با ایرنا افزود: امروز تبلیغ های بسیار گسترده و قارچ‌گونه جراحی های زیبایی جذاب با رنگ و لعاب مجازی، در ایجاد اختلال شخصیتی جدی به نام «توهم ‌نازیبایی» بسیار تاثیرگذار بوده است.
وی تاکید کرد: توجه به نشاط فردی و اجتماعی در راستای استفاده از نیروهای مثبت نهفته در شخصیت جوانان در جامعه مورد غفلت قرار گرفته است و فرد به دلیل نداشتن اعتماد به نفس مطلوب با مشاهده کوچکترین نقص یا مشکل ظاهری، به جراحی های گوناگون زیبایی روی می آورد.
رئیس مرکز مشاوره دانشگاه سمنان گفت: تربیت مطلوب به دور از محدودیت های زیاد و آزادی بدون مرز، منجسم، سازمان یافته و روانشناسی شده می تواند در تحکیم و تقویت شخصیت جوانان و جلوگیری از ترغیب به زیبایی های ظاهری تاثیرگذار باشد.

** شکل گیری اختلال روانی بدشکلی در غیاب احساس امنیت روانی
آسیب شناس اجتماعی می گوید : گرایش به انجام جراحی های زیبایی، گاهی ریشه های اجتماعی و روانی دارد و به طور قطع میل به زیبا بودن و زیبا دیده شدن، در واقع تلاشی برای رفع اختلال روانی «بدشکلی» است.
ابوالقاسم صمیمی در گفت و گو با ایرنا افزود: تاکید بر انجام عمل زیبایی و جراحی پلاستیک بدون وجود هیچ گونه عارضه مشخص نازیبایی در فرد، وجود یک ناامنی روانی را در وی حکایت می کند.
صمیمی، علت 80 درصد از جراحی های زیبایی را تلاش برای زیباتر شدن دانست و گفت: تنها 20 درصد از این جراحی ها جنبه درمانی و ضروری دارند.
این مشاور خانواده خاطرنشان کرد : در این زمینه خانواده ها باید احساس امنیت را در فرزندان خود ایجاد کنند؛ جایی که فرزندشان گمان می کند نقصی ظاهری دارد و نیاز به برطرف شدن آن است، او را تشویق و ترغیب کنند و از سایر توانایی های او سخن بگویند تا این که فرزندشان دچار خودکم بینی نشود و به قابلیت های دیگری که دارد فکر کند.

** زیبایی پسندی مقوله نسبی و سلیقه ای در جامعه است
فعال حوزه مذهبی در استان سمنان در گفت و گو با ایرنا گفت: زیبایی مقوله ای نسبی است و در بین افراد مختلف جامعه به صورت های گوناگون بر اساس سلیقه های مختلف تعریف می شود.
حمید رضا ابراهیمی گفت: متاسفانه امروز در جامعه ما دختران و زنان به صورت های ساختگی،عمل های جراحی و زیبایی مصنوعی که به نوعی دارای جذابیت بیشتر برای جنس مخالف است گرایش دارند و این امر مولفه اصلی ترغیب زنان جامعه برای انجام اعمال زیبایی است.
ابراهیمی افزود: زیبایی جذاب و خوشایند است ولی این که قشر اعظمی از افراد جامعه به این موضوع روی آورده و تمامی چهره های زنان جامعه با استفاده از عمل ها و جراحی های مشابه، شبیه به هم شود، زیبایی های طبیعی یک زندگی روزمره عادی را از جامعه خواهد گرفت.

** افراط در زیبایی ظاهری تمایلی کاذب از فرهنگ غرب است
دبیر آموزش و پرورش استان سمنان در گفت و گو با ایرنا گفت: فرهنگ غربی با فرهنگ ایرانی اسلامی ما کمترین مطابقت های موجود را دارد و تطابق این دو فرهنگ ازسوی جوانان جامعه، اقدامی بسیار نادرست است چرا که بسیاری از هنجارهای فرهنگ غربی در فرهنگ جامعه ما، ناهنجاری قلمداد می شود که به طور یقین تبعاتی را نیز در پی خواهد داشت.
راضیه رسولی نژاد گفت: نگاه اشتباه به مقوله زیبایی برگرفته از فرهنگ غلط خانواده ها و استفاده از روش های ناصحیح تربیتی است.
وی با بیان اینکه متاسفانه در برخی خانواده ها توجه به مقوله و آموزه های دینی در اولویت های اصلی قرار ندارد، گفت: نوجوانان و جوانان ما امروزه بیش از هر زمان دیگری به سمت وسوی فرهنگ غربی کشیده شده اند که نیاز است تا در بنیان خانواده در این خصوص به طور جدی کار شود.

** زیبایی دوستی با شاخص های معقول پسندیده است
بانوی خانه دار سمنانی که بینی خود را به تیغ جراحی سپرده است نیز در این خصوص می گوید: زیبایی دوستی، دستیابی به چهره ای زیباتر، البته با ملاک معقول و به دور از زیاده روی های غیرعادی، منجر به افزایش حس رضایت از زندگی و اعتماد به نفس، به ویژه در بانوان خواهد شد.
ریحانه ملکی ادامه داد: من خودم یکی از افرادی هستم که به دلیل حس زیبا نبودن، نداشتن اعتماد به نفس و برای افزایش حس خودزیباپنداری نسبت به عمل جراحی بینی اقدام کردم.
وی افزود: عمل زیبایی و جراحی های گوناگونی که به دلایل مختلف در جامعه رواج پیدا کرده اگر به حد و اندازه معقول و توسط افراد متخصص صورت پذیرد، هیچ گونه معضلی را به همراه نخواهد داشت.
این شهروند گفت: اگر نقص های ناچیز در عمل زیبایی بینی و مقداری مشکل در تنفس در فعالیت های شدید را نادیده بگیرم، به طور کلی از عمل جراحی خود راضی هستم و دیگران را از این کار منع نمی کنم.
9891م/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.