غلامرضا حسنی غربا عصر یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بارش پاییزه درصد زیادی از بارش های کل سال را شامل نمی شود و عمده بارش های سالانه در زمستان اتفاق می افتد.
وی بیان کرد: میزان بارشی که در فصل پاییز اتفاق می افتاد به طور معمول حدود 10 درصد از کل بارش سال است و بارش های زمستانه امسال در استان سمنان نسبت به سال گذشته متوسط و کمتر از آن پیش بینی می شود.
حسنی غربا ادامه داد: بارش های پاییزی برای تغذیه سفره های زیرزمینی مناسب نیست بلکه بارش های زمستانی به شکل برف باعث پر آب شدن آبخوان ها می شود و به تقویت سفره های آب زیرزمینی منجر می شود.
وی با بیان اینکه 80 درصد منابع آبی استان سمنان از سفره های زیرزمینی آب تامین می شود، اظهارداشت: بارش های پاییزی در این استان بالاتر از میزان متوسط بود اما جبران خشکسالی بلند مدت نیست.
مدیرکل هواشناسی استان سمنان یادآور شد: کاهش بارش ها و افزایش برداشت ها از منابع زیرزمینی در استان اثرات خشکسالی را ملموس تر کرده است.
به گزارش ایرنا، میانگین بارش استان سمنان از ابتدای مهر سال 97 تا 26 دی 48.5 میلیمتر بود که این میزان در مدت مشابه سال گذشته 9.7 میلیمتر و در دوره بلند مدت 30 ساله در همین بازه زمانی 33.6 میلیمتر بود که با وجود افزایش 44.2 درصدی بارش های پاییزی نسبت به بلند مدت و افزایش 401.2 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، جبران خشکسالی بلندمدت این استان نیست.
9891/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.