در این مطلب آمده است: نمی توان انکار نمود که جامعه امروز ما با مشکلات فراوان و بی سابقه ای روبرو شده است تا حدی که مردم تحت فشارهای اقتصادی کمرشکن، رفته رفته دچار یاس و ناامیدی و به دنبال آن بی اعتمادی شده ند.
در ادامه می خوانیم: یکی از بزرگ ترین مشکلات امروزه مردم که آنها را کلافه و سردرگم نموده این است که می دانند مشکلاتشان چیست اما نمی دانند برای حل آن چه باید بکنند؟ چه روشی پیش بگیرند تا با حداقل هزینه و آسیب، مشکلاتشان حل شود؟
پاسخ اینست که مردم باید با حقوق خود بیشتر آشنا شوند. آنها باید بدانند که حق دارند از مسئولین پرسش نمایند و حقوق خود را مطالبه نمایند. بدیهی است این مساله با آشوب و اغتشاش متفاوت است.
هم مردم و هم مسئولان باید بدانند که مطالبه گری حق قانونی و شرعی مردم است و هیچ کس و به هیچ بهانه ای نمی تواند این حق مردم را سلب نماید.
نگاهی به سیره حکومتداری امیرالمومنین (ع) این ادعا را اثبات می نماید. علاوه بر این، نص صریح قانون اساسی نیز بر این حق تاکید دارد.
مردم باید به طرق مختلف قانونی، مرتبا خواسته های خود را مطالبه کنند و در این راه، رسانه ها نقشی بی بدیل دارند. آنها وجدان بیدار و زبان گویای جامعه هستند. اگر به راستی به وظیفه خود عمل نمایند.
از طرف دیگر مسئولین باید بدانند که موظف هستند به مطالبه گری خواست ها و سوالات مردم پاسخ دهند.
این تکلیف آنهاست و نه لطفی در حق مردم. اگر مسئولی شان خود را بالاتر از آن می داند که پاسخ سوالات و ابهامات مردم را بدهد، نگاهی رعیت وار به مردم دارد و هنوز متوجه نشده است که مردم رعایای وی نیستند بلکه شهروندانی صاحب حق می باشند.
واژه مسئول در لغت عربی به معنای فردیست که مورد سوال قرار می گیرد. ظاهرا همین مفهوم ساده برای برخی مسئولان غریب است. در حکومت امیرالمومنین (ع) به عنوان الگوی نمونه جامعه اسلامی، مردم می توانستند حتی شخص حاکم و ولی جامعه را به سوال بکشند و پاسخ بشنوند، با این ترتیب حساب سایر کارگزاران حکومتی دیگر روشن است.
کوتاه سخن آنکه، هم مردم و هم مسوولان باید بدانند بهترین شیوه مبارزه با فساد، حل مشکلات و پرهیز از بی اعتمادی عمومی، تقویت فرهنگ مطالبه گری توسط مردم و پاسخگویی از سوی مسئولین است، می خواهد نماینده باشد، فرماندار و هر مسوول دیگر.
در شهرستان شاهرود 11 نشریه فعالیت می کنند.
7359/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.