به گزارش ایرنا، ایمنی در مدرسه ها باید از بُعدهای مختلف مانند مقاوم سازی بنایی و استانداردسازی تجهیزات گرمایشی، تجهیزات آزمایشگاهی، کارگاهی، نیمکت و مسایل بهداشتی، مورد بررسی قرار بگیرد و رعایت تمامی این موارد با آموزش محقق می شود.
نصب کپسول های مهار آتش و آموزش استفاده از آن، آموزش شماره های اضطراری در مواجهه با حادثه، آموزش نصب درست تجهیزات، راهکارهای ساده و کم هزینه برای افزایش ایمنی است.
تعریف جایگاه مسوول ایمنی در مدارس، آموزش نحوه مواجهه با حوادث و آموزش نگهداری درست از تجهیزات، راهکاری عملی در افزایش ایمنی در مدرسه ها و جلوگیری از تکرار فاجعه های دردناک نظیر مدرسه شین آباد در سال های گذشته است.
به باور کارشناسان، ایمن سازی هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری بلندمدت به منظور حفظ جان دانش آموزان به عنوان آینده سازان مملکت است و این مهم باید مدنظر دستگاه های مربوطه در ساخت و ساز فضاهای آموزشی قرار بگیرد.
مکان یابی و برنامه ریزی جامع، توجه به سند آمایش سرزمین و طراحی مناسب در ساخت فضای آموزشی متناسب با قوانین استاندارد، از معیارها و شاخص های ساخت مدرسه ایمن است.
به گزارش ایرنا، استان سمنان پنج هزار و 48 کلاس درس دارد که یک هزار و 832 کلاس تخریبی است و یک هزار و 951 کلاس باید مقاوم ‌سازی شود، رفع این چالش اساسی آموزش و پرورش نیازمند مشارکت بیشتر مسوولان، خیران و کمک های مردمی است.
بیش از هشت هزار معلم در یک هزار و 100 مدرسه استان سمنان به 120 هزار دانش آموز آموزش می دهند که 36 درصد مدرسه ها نیز تخریبی هستند و 23 درصد آن ها مستحکم سازی شده است.
به گفته کارشناسان حاضر در میزگرد ایرنا، برای ایمن سازی فضاهای آموزشی استان سمنان 6 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار نیاز است و اعتبار آموزش و پرورش استان از محل اعتبارهای ملی و استانی، امسال 614 هزار و 275 میلیون ریال است.
با توجه به اهمیت موضوع ایمنی مدارس، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان سمنان میزگردی با حضور محمد دستورانی مدیرکل آموزش و پرورش استان، سعید هژبری مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان، علی اصغر جمعه ای رئیس مجمع خیران مدرسه ساز استان و سعید اسمعیل پور رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سمنان برگزار کرد و شرکت کنندگان به مقوله ضرورت رعایت ایمنی در مدارس پرداختند.

** آموزش رکن اصلی ایمنی است
رئیس مجمع خیران مدرسه ساز استان سمنان با بیان این که ایمنی در مدارس باید در ابعاد مختلف مانند مقاوم سازی، ایمنی وسایل گرمایشی، مسائل بهداشتی، تجهیزات نیمکت و صندلی مورد بررسی قرار گیرد، گفت: رعایت ایمنی و ایمن سازی باید قبل از وقوع حادثه مورد توجه قرار بگیرد.
جمعه ای افزود: آموزش نوعی ایمنی برای پیشگیری از حوادث محسوب می شود و باید به دانش آموزان از ابتدای ورود به مدرسه نکات ایمنی به صورت یک واحد درسی مستمر آموزش داده شود.
وی ادامه داد: گاهی یک آموزش ساده مانند آموزش چگونگی استفاده از کپسول اطفای حریق از وقوع بسیاری حوادث دلخراش جلوگیری می کند.
وی اظهار داشت: آتش نشانی، هلال احمر و رسانه ها، نقش مهمی در آموزش و ایمنی دارند و باید بیش از پیش برای آموزش دائمی به جامعه دانش آموزی در جلوگیری از حوادث کمک کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان نیز گفت: آموزش رکن اصلی ایمنی است و معلم، اولیاء و دانش آموزان به عنوان عناصر اصلی تعلیم و تربیت برای برخورد مناسب و رفتار ایمن در هنگام وقوع حادثه باید آموزش های مقدماتی را فرا بگیرند.
دستورانی افزود: خانواده نخستین مدرسه تعلیم و تربیت است و نقطه آغاز آموزش ایمنی و ایمن ماندن باید قبل از ورود کودکان به مدرسه در خانواده باشد.
وی ادامه داد: در کنار آموزش رفتار ایمن به دانش آموزان، تجهیز مدرسه به سامانه های اعلام خطر و هشدار نقش مهمی در کاهش حوادث و رعایت ایمنی دارد.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سمنان هم گفت: خروجی تمام حوادث در آتش نشانی خود را نشان می دهد و آموزش های ساده و سپس پیشگیری نقش مهمی در کاهش حوادث دارد.
اسمعیل پور افزود: اجرای مقوله ایمنی هزینه نیست و یک سرمایه گذاری درازمدت به منظور حفظ جان دانش آموزان است.
مدیرعامل آتش نشانی شهرداری سمنان، با بیان این که آموزش به دانش آموزان نقش مهمی در کاهش حوادث دارد، اظهار داشت: جمعیت دانش آموزی بالاست و انتقال اطلاعات از دانش آموز به خانواده ها از بسیاری حوادث جلوگیری می کند و اکنون با افزایش ساخت و سازها آمار حوادث کاهش یافته است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان نیز گفت: مدرسه به عنوان کانون جمعیت، در صورت وقوع حادثه، دارای تلفات سنگین و جبران ناپذیر است، از این رو رعایت ایمنی در مدارس از جایگاه بالایی برخوردار است.
هژبری افزود: آثار حوادثی مانند مدرسه روستای شین آباد و به تازگی، در زاهدان، به دلیل سر و کار داشتن با روح و روان جامعه پاک شدنی نیست و همین موضوع ضرورت رعایت ایمنی در مدارس را مضاعف می کند.
وی ادامه داد: دانش آموزان به دلیل شرایط سنی و جسمی بیشتر در معرض آسیب هستند و در زمان وقوع حادثه تلفات در مدرسه ها بیشتر است و رعایت ایمنی و استانداردها در زمان ساخت مدرسه از بسیاری حوادث ناگوار جلوگیری می کند.
وی بیان کرد: رعایت چهار شاخص شامل برنامه ریزی جامع، مکان یابی درست مدرسه، طراحی ساختمان بر اساس آخرین مقررات ساخت و ساز ایمن و نظارت بر روند ساخت و بهره برداری درست و رعایت نکات ایمنی در زمان استفاده از تجهیزات نقش مهمی در پیشگیری از حوادث دارد.
هژبری خاطرنشان کرد: رسانه به واسطه اطلاع رسانی، آموزش و آگاه سازی نقش مهمی در ترویج فرهنگ ایمنی در فضاهای مختلف دارد.

** جای خالی مسوول ایمنی در مدارس
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان در ادامه میزگرد ایرنا افزود: با توجه به اهمیت مقوله رعایت ایمنی در مدارس، ضروری است یک معاونت آموزش و پرورش در استان ها به این مهم اختصاص یابد.
وی اضافه کرد: یک مدرسه با 400 دانش آموز برای تامین ایمنی نیازمند یک کارشناس است و مطابق قانون در مدارس باید یک کارشناس ایمنی تعیین شده باشد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان گفت: کنترل ساده و روزانه ایمنی در مدارس از بسیاری حوادث بزرگ و ناگوار جلوگیری می کند و لازمه عملی شدن این طرح، تعریف جایگاه مسوول ایمنی در مدرسه ها است و اکنون جایگاه مسوول ایمنی در چارچوب کاری آموزش و پرورش خالی است.
رئیس مجمع خیران مدرسه ساز استان سمنان نیز گفت: تعریف جایگاه مسوول ایمنی به معنای بزرگتر کردن دولت نیست بلکه مدیر، ناظم یا یکی از مربیان مدرسه می تواند با حفظ شغل خود این وظیفه را بر عهده بگیرد.
جمعه ای، ضعف مدیریت و مسائل مالی را عامل تعلل در نوسازی مدارس عنوان کرد و افزود: نوسازی مدرسه ها و ایمن سازی آن ها نیازمند اعتبار است و استفاده از ظرفیت های مردمی راهکار ایمن سازی است.
وی ادامه داد: اکنون مردم استان سمنان مشارکت 50 درصدی در ساخت مدرسه داشته اند و می توان از ظرفیت مشارکت مردمی و کمک خیران در زمینه نگهداری، ایمنی و استحکام مدرسه استفاده کرد.
وی با اشاره به کمک صادقانه مردم در زمان حادثه به شهروندان آسیب دیده، ابراز داشت: استفاده از مشارکت مردمی قبل از وقوع حادثه به منظور بهسازی و ایمن سازی در دستور کار قرار بگیرد.

**به کارگیری ظرفیت مشارکت مردمی در ایمن سازی
رئیس مجمع خیران مدرسه ساز استان سمنان خاطرنشان کرد: اگر با مردم صادقانه برخورد و مسایل جامعه شفاف مطرح شود، مردم پای کار هستند و می توان با استفاده از ظرفیت مردم، چالش ها را رفع کرد و در شرایط فعلی منتظر بودجه دولتی نبود.
به گفته وی، رسانه نقش مهمی در ترویج فرهنگ مشارکت مردمی و مدرسه سازی دارد و برای تحقق این راهبرد رسانه ها باید بیش از پیش باید تلاش کنند.

**کمبود اعتبار چالش فراروی نوسازی مدارس
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، نوسازی و تجهیز مدارس، از استانداردهای خوبی برخوردار بوده و از این جهت دارای رتبه جهانی است.
دستورانی ادامه داد: مراکز آموزشی، پژوهشی و ورزشی ساخته شده در استان ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دارای استانداردهایی بالاتر از استانداردهای شهرسازی است.
وی با بیان این که برای نوسازی و ایمن سازی فضاهای آموزشی اعتبار نیاز است، ابراز داشت: آموزش، امنیت و بهداشت سه اصل مهم و اولویت دار برای پیشرفت کشور است، اما اکنون آموزش نه تنها در اولویت نیست بلکه در حال تغییر فاز مستمر است.
وی بیان کرد: تخصیص اعتبار کمتر از میزان مصوب شده، اجرای طرح های مقاوم سازی و ایمن سازی مدرسه ها را دچار چالش می کند.
دستورانی یادآور شد: اعتبار هر چند کم ولی اگر میزان آن مشخص باشد برنامه ریزی ها به عمل نزدیک تر خواهد بود.
وی با اشاره به ضرورت ایمنی در مدارس خاطرنشان کرد: دولت مردان و مجلس بودجه آموزش و پرورش در بحث عمرانی و تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی و سامانه گرمایشی را به منظور ایمن سازی مدارس در ردیف استثناء در کسری تخصیص بودجه قرار دهند.
دستورانی اظهار داشت: اعتبارات در بخش آموزش و پرورش افزایش داشته است، اما اگر تخصیص نیابد برنامه ریزی ها محقق نمی شود.
وی با اشاره به شرایط تحریم و تهدید در کشور، گفت: برای ایجاد فضای ایمن برای آموزش دانش آموزان به عنوان آینده سازان مملکت باید عزم ملی در وزارتخانه ایجاد شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان افزود: در نظر گرفتن سهم برای آموزش و پرورش از محل بودجه ناخالص ملی گره گشای بسیاری از مشکلات است.
دستورانی، فقدان تناسب بین نیاز جامعه و آموزش و پرورش با خواست خیران برای ساخت مدرسه را از چالش های آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: گاهی خیران اصرار بر ساخت مدرسه در مناطقی که نیاز به فضای آموزشی نیست دارند و این موضوع مشکلاتی را برای آموزش و پرورش ایجاد می کند.
وی ادامه داد: خیران در برخی موارد در مناطقی که کمتر از 10 دانش آموز دارد درخواست ساخت مدرسه دارند و این موضوع موجب گران شدن آموزش و پرورش می شود.
به گفته دستورانی، در استان سمنان 60 مدرسه با جمعیت دانش آموزی زیر 50 دانش آموز وجود دارد که هزینه آموزش و پرورش را گران کرده و موجب شده تا هزینه ایمن سازی و تجهیز برای مدارس با جمعیت بیشتر صرف شود.
رئیس مجمع خیران مدرسه ساز استان سمنان نیز گفت: آموزش و پرورش در مناطقی که نیاز به مدرسه نیست نباید مجوز ساخت مدرسه صادر کند، چرا که این موضوع موجب بدبینی دیگر خیران مدرسه ساز و هدررفت سرمایه و ایجاد هزینه سربار برای آموزش و پرورش به منظور نگهداری مدارس دور افتاده می شود.
جمعه ای افزود: اصرار خیر برای ساخت مدرسه در مناطقی که نیاز آموزشی نیست موجب شده در بسیاری از مدارس، پس از تکمیل سهم خیر نیمه تمام باقی بماند و اکنون آموزش و پرورش به دنبال دستگاه های هم عرض برای جلوگیری از هدر رفت سرمایه است.
وی خاطرنشان کرد: خیران اگر برای رضای خداوند کار انجام می دهند نباید در مکان ساخت، الزام و اجبار داشته باشند.
وی، بر نقش رسانه ها در فرهنگ سازی برای توجیه خیران برای هزینه کرد در جای مورد نیاز به منظور جلوگیری از هدر رفت سرمایه و استفاده از ظرفیت خیران در ایمن سازی و تجهیز فضاهای آموزشی تاکید کرد و گفت: رسانه ها چشم و گوش مردم و جهت دهنده به مسوولان هستند.

**ساخت مجتمع آموزشی راهی برای صرفه جویی مالی
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان بیان کرد: ایجاد مجتمع های آموزشی و ارایه خدمات آموزشی به دانش آموزان پایه های مختلف به صورت تجمیع شده با در نظر گرفتن تفکیک جنسیتی، راهکار افزایش ایمنی و بهبود آموزش در مدارس به واسطه صرفه جویی در منابع مالی است.
رئیس مجمع خیران مدرسه ساز استان سمنان نیز گفت: اگر اعتقاد به نظر کارشناسی وجود داشته باشد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سمنان نیز در ادامه ابراز داشت: براساس برنامه ریزی های راهبردی، مدرسه ها محل اسکان مردم بعد از حوادث و مخاطره های طبیعی مانند زلزله در نظر گرفته شده است و برای اسکان و عملی شدن این راهبرد مدارس باید ایمن باشند.
اسمعیل پور با اشاره به برگزاری مانورهای مختلف مانند زلزله، تصریح کرد: هدف از برگزاری مانور ایجاد آمادگی و بررسی فضاهای آموزشی در شرایط واقعی بحران است و مدرسه باید ایمن ساخته شود تا در مواقع بحرانی این فضاها نقطه های امن نه محلی برای فاجعه بعدی باشند.
وی اضافه کرد: طرح جامع ایمنی شهر به منظور جلوگیری از بروز حادثه در استان سمنان در حال اجرا است.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سمنان گفت: آموزش نقش مهمی در جلوگیری از بروز حوادث دارد و مقوله آموزش همواره باید برای افزایش ایمنی و برخورد ایمن در مواجهه با حادثه مدنظر قرار بگیرد.
مدیرکل نوسازی مدارس استان سمنان نیز در ادامه این میزگرد با تاکید بر آموزش برای پیشگیری از حوادث، گفت: آموزش کارکنان مدرسه در برخورد و مواجهه با حادثه نقش مهمی در پیشگیری از بروز فاجعه ناگوار دارد.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سمنان نیز با یادآوری این که در چهار سال گذشته آتش نشانی 49 مدرسه در استان سمنان را مورد بازدید قرار داده و دستورالعمل ایمنی برای این مدارس را صادر و آموزش های مواجهه با حوادث را ارائه کرده است، گفت: وجود لوله های گاز در ارتفاع پایین در ورودی در بعضی از مدارس چالش بزرگ در امدادرسانی در مواقع بحران است.
وی افزود: وجود لوله های گاز در ارتفاع پایین مانع از عبور خودروهای آتش نشانی به داخل مدارس است.
وی با بیان این که زمان در کنترل حوادث و جلوگیری از شدت خسارت نقش مهم و انکار ناپذیر دارد، تصریح کرد: به منظور بهبود و تسریع در خدمات رسانی در مواقع بحرانی باید لوله کشی گاز در ورودی مدارس اصلاح شود و هم چنین براساس استاندارد و رعایت ایمنی در مدارس، در کلاس های درس باید به گونه ای طراحی شود که به سمت بیرون باز شود.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان گفت: 22 هزار و 886 نفر ساعت آموزش در مدرسه های این استان به منظور افزایش ایمنی و پیشگیری از حوادث ارائه شده است.
هژبری یادآور شد: بر اساس آمار آموزش های ارائه شده مفید بوده و در چند سال گذشته حوادثی در مدارس این استان گزارش نشده است.
وی ادامه داد: مدارس جدیدساخت در این استان مطابق استانداردها ساخته شده و در مواقع بحرانی قابل استفاده برای اسکان شهروندان حادثه دیده است.
وی با بیان این که درصد زیادی از مدارس این استان تخریبی هستند، خاطر نشان کرد: باید از همه ظرفیت ها مانند رسانه، خیران، مسوولان و پویش های مردمی برای نوسازی مدارس استفاده کرد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان گفت: برای نوسازی مدارس فرسوده استان 6 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار نیاز است و تناقض قوانین در بحث ایمنی و عمرانی از جمله چالش های حوزه نوسازی مدارس محسوب می شود.
رئیس مجمع خیران مدرسه ساز استان سمنان نیز گفت: جامعه هدف آموزش و پرورش دانش آموزانی هستند که به دلیل شرایط سنی و جسمی نمی توان از آنها انتظار برخورد با حادثه همانند یک انسان بالغ را داشت، از این رو باید بحث ایمنی، کیفیت و تجهیزات در مدارس جدی گرفته شود و از ظرفیت مردم در تامین اعتبار به منظور ایمن سازی استفاده شود.
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سمنان گفت: حوادث را باید نوعی بیماری فرض کرد که آموزش درمان آن است و نقش مهمی در پیشگیری و جلوگیری از بروز حوادث دارد، باید مقوله آموزش در مدارس به منظور پیشگیری از حوادث ناگوار جدی گرفته شود.
اسمعیل پور افزود: این سازمان آمادگی دارد آموزش های لازم را به معلمان، دانش آموزان و اولیا ارائه دهد.

**نگهداری از تجهیزات رکن ایمنی
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان با اشاره به ضرورت ایمنی در مدارس خاطرنشان کرد: دولت مردان و مجلس بودجه آموزش و پرورش در بحث عمرانی و تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی و سامانه گرمایشی را در اولویت برنامه ریزی قرار دهند.
هژبری، در نظر گرفتن نظام تشویق و تنبیه در مدارس را یکی از راهکارهای ترغیب اولیای مدرسه به فراگیری نکات ایمنی و استفاده از تجهیزات مطرح کرد و اظهار داشت: تعریف شاخص رعایت ایمنی و نگهداری از تجهیزات در ارزیابی معلمان و مدیران مدارس نقش مهمی در افزایش ایمنی در مدارس و نگهداری مناسب از تجهیزات دارد.
وی ادامه داد: اگر از تجهیزات و مدرسه های استانداردسازی شده به خوبی نگهداری نکنیم، خراب و ایمنی آن کم می شود.
7342/7408/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.