غلامرضا حسنی غربا عصر پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: میانگین بارش سمنان از ابتدای مهر سال 97 تا 26 دی 48.5 میلیمتر بود، در مدت مشابه سال گذشته 9.7 میلیمتر و در دوره بلند مدت 30 ساله در همین بازه زمانی 33.6 میلیمتر بود.
وی با بیان اینکه بارش این دوره زمانی به میزان 44.2 درصد نسبت به بلند مدت و 401.2 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است، ادامه داد: بارش های پاییزی در این استان در بازه زمانی یادشده بالاتر از میانگین بوده است.
مدیرکل هواشناسی استان سمنان با اشاره به اینکه سالیان طولانی استان درگیر انواع خشکسالی ها است، خاطرنشان کرد: بارش های پاییزه که سهم کمی از بارش سالیانه را دارد، با وجود مطلوب بودن در استان سمنان، جبران کننده خشکسالی های گذشته نیست.
حسنی غربا تصریح کرد: آمارها بیانگر این است میزان بارش های پاییزی به هیچ عنوان کمبودهای منابع آبی این خطه را جبران نمی کند.
وی با بیان اینکه خشکسالی پدیده بلندمدتی است، اضافه کرد: نزدیک به 20 سال خشکسالی انباشته در این استان رخ داد و این بارش ها کاهش منابع زیرزمینی 20 ساله را جبران نمی کند.
وی به تامین80 درصدی منابع آبی از سفره های زیرزمینی استان سمنان اشاره و بیان کرد: بارش های امسال در تغذیه آب های زیرزمینی ملموس نیست و عقب ماندگی نسبت به خشکسالی های انباشته همچنان وجود دارد.
به گفته حسنی غربا، کاهش بارش و افزایش برداشت ها از منابع زیرزمینی در استان سمنان اثرات خشکسالی را ملموس تر کرده است.
مدیرکل هواشناسی استان سمنان یادآور شد: بارش ها برای مراتع و کشت کوتاه مدت خوب بوده است.
به گزارش ایرنا، متوسط بارندگی استان سمنان در بلند مدت 120 میلیمتر عنوان می شود که در سال زراعی 97-96 به 107.9 میلیمتر کاهش یافت.
ایران حدود 11 سال است که با انواع خشکسالی ها مواجه است و بخش زیادی از منابع آبی سطحی و زیرزمینی را از دست داده است.
9891/7408/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.