در سال های نه چندان دور مشکلات زیرساختی در حوزه حمل و نقل ریلی و هوایی یکی از چالش های اساسی در عقب ماندگی اقتصادی در استان سمنان بود که این امر اکنون با راه اندازی 2 فرودگاه در مرکز استان و شهرستان شاهرود تا حدود زیادی رنگ باخته است.
در سفر کاروان تدبیر و امید به استان سمنان در اواسط آذرماه امسال مجوز مرز هوایی برای صادرات کالا از شرق استان سمنان به نقاط مختلف جهان داده شد و از سویی دیگر اولین پرواز مسافری از فرودگاه سمنان به مشهد مقدس در اواخر آبان امسال با موفقیت انجام شد.
دولت تدبیر و امید در چند سال گذشته با رفع مشکلات زیرساختی در بخش های مختلف اقتصادی، ظرفیت های مختلف اشتغالزایی در استان 702 هزار نفری سمنان را فراهم کرده است و این بار نوبت استادان دانشگاه و نخبگان این خطه است که با ایده پردازی و بیان نکات علمی و عملیاتی برای افزایش اشتغال سهم خود را ایفا کنند.
می توان به یقین گفت فقدان برنامه مدون برای استفاده اصولی از ظرفیت های اقتصادی یکی از دلایل مهم عقب ماندگی ها در بسیاری از استان های کشور است و بسیاری از مسئولان و صاحبنظران ایده قابل اجرایی برای استفاده بهینه از زیرساخت های موجود برای افزایش اشتغال در دیارشان ندارند.
در سمنان بیش از 2 هزار و 20 واحد صنعتی و 508 واحد معدنی وجود دارد که مسئولان امر با هم افزایی و ایده پردازی می توانند برای توسعه استان گام بردارند.
از سوی دیگر قرار گیری سمنان در دالان جاده ای جنوب به شمال و غرب به شرق کشور و تردد سالانه بیش از 23 میلیون مسافر از محورهای ارتباطی استان ظرفیتی ممتاز برای جذب گردشگر است که تاکنون از این بخش برای توسعه اشتغال سمنان بهره چندانی برده نشده است.
بی برنامگی برای بازسازی بیش از 20 کاروانسرا در جوار محورهای ارتباطی استان و بهره نبردن از ظرفیت تردد میلیونی هموطنان از سمنان، نشان از فقدان ایده پردازی برای رونق اقتصادی در این منطقه دارد.
از سوی دیگر ظرفیت مرکز استان با برخورداری از چشمه آبگرم و بیمارستان های تخصصی برای رشد و توسعه گردشگری سلامت بسیار قابل توجه است که تاکنون ایده بکر و مشخصی برای اجرای طرح های اقتصادی در این بخش از سوی مسئولان امر ارایه نشده است.
ایده پردازی کلاف سردرگم برای کاهش آمار بیکاری در استان سمنان است که باید کارشناسان و صاحبنظران بخش های مختلف با اتخاذ برنامه ریزی اصولی در توسعه روزافزون این خطه هماهنگ تر عمل کنند.
برگزاری نشست های شورای مشورتی و حضور موثر نخبگان در این نشست ها و هم فکری روزافزون مسئولان و کارشناسان می تواند در بلند مدت به توسعه اقتصادی استان سمنان منجر شود.
جنگل ابر در شهرستان شاهرود و مناطق بکر و منحصربفرد روستاهای شمالی شهمیرزاد از دیگر ظرفیت های ممتاز برای توسعه اقتصادی در استان سمنان است که برای جذب گردشگر در این مناطق راهکارهای عملی در چند سال گذشته ارائه نشده است.
باید بپذیریم که در عصر کنونی برای افزایش توسعه، در کنار توجه به زیرساخت برای سرمایه گذاری می بایست به رویکرد تفکرمداری و استفاده بهینه و مطلوب از ظرفیت ها توجه داشت و وفاق و همدلی به دور از نگرش های منطقه ای می تواند به رونق و آبادانی روز افزون در استان سمنان بیانجامد.
*خبرنگار ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.