به گزارش ایرنا، در این میزگرد، محسن طباطبائیان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان، رضا زارع زاده دبیر جشنواره پسته و رئیس شورای اسلامی شهر دامغان، فتح الله هوشمند مدیرعامل شرکت کشت و صنعت زرگل، محمد کوچک پور باغدار نمونه پسته، اسماعیل شوکت آبادی رئیس اداره ترویج جهاد کشاورزی دامغان، منصور عباسیان دبیر انجمن پسته دامغان، محمد حسن اکبری دبیر اجرایی نظام صنف کشاورزی دامغان، حسن صرفی رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی دامغان و سعید قربانی نماینده دفتر نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.
به گفته مسوولان و صاحب نظران در میزگرد ایرنا، پسته تولیدی ایران با توجه به کیفیت عالی نسبت به دیگر کشورهای جهان، به عنوان یک کالای لوکس شناخته می شود.
به باور کارشناسان این میزگرد، با اشاره به اینکه ورود پسته به بازارهای جهانی و سازمان بورس نیازمند فرهنگ سازی مناسب و معرفی بهتر سودآوری این محصول برای کشاورزان است، مشکلات موجود بر راه صادرات محصول پسته را بیان کردند و از نهادهای دولتی کشور خواستار توسعه صادرات این محصول راهبردی و سود آور شدند.
مسوولان حاضر در میزگرد، پرداخت ناقص بیمه کشاورزی، عرضه محصولات تقلبی و بی کیفیت در بازار، افزایش قیمت تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی و کمبود آب را از مشکلات اصلی کشاورزان در دامغان عنوان کردند.
کارشناسان این میزگرد، تغییر الگوی کشت و اجرای سامانه های آبیاری نوین را از جمله اقدامات توسعه ای در راستای افزایش کیفیت محصولات و استفاده بهینه از ظرفیت موجود بیان کردند.
به گزارش ایرنا، شهرستان دامغان بیش از 19 هزار هکتار باغ دارد که 17 هزار هکتار از این اراضی را باغ پسته تشکیل می دهند که بیش از 12 هزار هکتار از آن بارده است، بیش از 80 درصد پسته تولیدی استان سمنان در دامغان قرار دارد که در سال جاری هزار تن پسته به ارزش 11 میلیارد دلار صادر شده است.
علی سلاحی، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت دامغان نیز به این میزگرد دعوت بود که در نشست حضور نیافت.
شرح کامل این میزگرد روز چهارشنبه سوم بهمن 97 در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) سمنان منتشر می شود.
9856/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.