در حالی تحریم های ظالمانه استکبار جهانی علیه ملت را شاهدیم که در این شرایط کشور نیاز به یک وفاق اجتماعی و همدلی برای مبارزه با این هجمه اقتصادی دارد و یکی از پیش نیازهای بروز این وفاق اجتماعی، افزایش نشاط اجتماعی برشمرده می شود.
مشارکت مردم در امور سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، پیشبرد اهداف توسعه ای کشور و افزایش رضایت و سلامت اجتماعی می تواند از نتایج افزایش نشاط اجتماعی باشند.
رویدادهای ملی و بین المللی ورزشی چون جام های جهانی فوتبال و المپیک ها و موفقیت ورزشکاران ایرانی نیز یکی از زمینه سازهای افزایش نشاط اجتماعی است و این روزها شاهد موفقیت های تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت های آسیا هستیم و در این مقوله آن چه مهم قلمداد می شود بهترین استفاده نهادهای حاکمیتی از این فضا برای افزایش شادی در مردم است.
اگر مجوز تماشای فوتبال به صورت زنده در مکان های عمومی چون سینماها، کافه ها، پارک ها و حتی قهوه خانه ها صادر شود می توان ساعت هایی شاد را برای خانواده های ایرانی مهیا کرد تا مردم با تکیه بر غرور ملی با یوزهای تیم ملی فوتبال کشورشان برای قهرمانی در آسیا همدل باشند.
جشن های دهه فجر انقلاب اسلامی را در پیش رو داریم و باید با سپردن این جشن ها با مردم به نوعی شادی عمومی را در کشور ایجاد کرد و ورود این جشن ها با کیفیت بالا به مدارس و دانشگاه ها می تواند شور و شعف نوجوانان و جوانان ایرانی را افزایش دهد.
جامعه ایرانی که این روزها با مشکلات تحریمی و گرانی برخی اقلام دست و پنجه نرم می کند در آستانه نوروز نیازمند نشاط اجتماعی است و بخشی از این شادی آفرینی به اقدام های نهادهای حاکمیتی باز می گردد و بخش دیگری نیز بر عهده نهادهای مردمی و سازمان های مردم نهاد است.
بی شک بهبود وضعیت معیشتی مردم و ارزانی کالاها می تواند نشاط و رضایت اجتماعی را افزایش دهد و خوشبختانه این روزها با تدبیرهای صورت گرفته توسط دولت، تعداد زیادی از کالاهای اولیه و پرمصرف مردم روند نزولی در قیمت پیدا کرده اند.
از دیگر رو برگزاری جشنواره های تئاتر، موسیقی و سینمایی چون جشنواره فجر نیز می تواند زمینه نشاط مردم را فراهم کند، برگزاری کنسرت های موسیقی به خصوص کنسرت های موسیقی در فضاهای عمومی چون پارک ها به صورت رایگان می تواند ساعتی مردم را از دغدغه های خود رها کند، در این زمینه می توان به کنسرت عمومی رایگان محمد معتمدی که امسال در تهران برگزار شد اشاره کرد که با تحسین جامعه هنر و آحاد مردم مواجه شد.
و اما آن چه امروز جامعه ایرانی به آن نیاز دارد تهیه «سند نشاط اجتماعی» است و این سند با توجه به مقتضیات فرهنگی - اجتماعی هر استان به صورت مجزا تهیه گردد و نمی توان نسخه واحدی را برای کل کشور تجویز کرد.
اداره های کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان ها نقش مهمی در این زمینه دارند و اخیرا در شورای فرهنگ عمومی استان سمنان تهیه سند نشاط اجتماعی توسط این اداره کل به تصویب رسیده است و این مساله را باید به فال نیک گرفت گرچه در تدوین آن باید نظر اهالی فرهنگ و هنر همچنین آحاد جامعه دریافت شود.
- رئیس ایرنا مرکز سمنان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.