احمد دزیانیان دوشنبه با حضور در دفتر ایرنا شاهرود در گفت و گویی افزود: استان سمنان به خاطر خشکسالی مداوم و کاهش نزولات جوی در سالیان گذشته با مشکل کاهش ذخایر آب زیرزمینی مواجه بوده و این چالش استان با استفاده از طرح تغییر الگوی کشت تا حدود زیادی برطرف می شود.
دزیانیان با بیان اینکه سطح افت آب در 9 دشت استان از 40 سانتی متر تا یک مترو 60 سانتی متر ارزیابی شده، ادامه داد: هر ساله افت سطح آب در دشت ایوانکی 1.60 سانتی متر،دشت میامی 60 سانتی متر،دشت بسطام 96سانتی متر بوده و این امر نگران کننده است.
وی با بیان این که اجرای طرح الگوی کشت 30 درصد مصرف آب کشاورزی را کاهش خواهد داد، گفت: برنامه پیش بینی شده 10 ساله است که از سال 1395 این طرح با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان،مرکز تحقیقات و شرکت آب منطقه ای تدوین شده است.
دزیانیان ادامه داد: اکنون سطح زیر کشت در استان 146 هزار هکتار بوده که با اجرای طرح به 129 هزار هکتار کاهش خواهد یافت .
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان تصریح کرد: تولید محصولات کشاورزی اکنون در استان یک میلیون و 184هزار تن است که با اجرای طرح به یک میلیون و520 هزار تن و افزایش 27 درصدی خواهد رسید.
وی مصرف آب کنونی در استان را 931 میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: با اجرای طرح پیشنهادی میزان مصرف آب به 654 میلیون متر مکعب و کاهش 31 درصدی خواهد رسید.
دزیانیان اجرای این طرح را مفید خواند و ادامه داد: در این طرح گیاهان و محصولات کم آب بر جایگزین محصولات پر آب بر می شود که ارتقای وضعیت اقتصادی کشاورزان هم در آن دیده شده است.
وی آموزش و ترویج کشاورزان را امری ضروری دانست و افزود: الگوی کشت کاری مداوم است که هر ساله باید پایش شده و با توجه به شرایط اقلیمی و نیاز کشور بازنگری و بروز شود.
مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان، پارسال در زمینه جذب و آموزش به دانش آموزان رشته کار و دانش، حایز رتبه برتر کشوری شد. همچنین 9 رشته مانند گیاهان دارویی و گیاه پزشکی در مقطع کاردانی و یک رشته در مقطع کارشناسی در این مرکز تدریس می شود.
این مرکز در سال 1342 در کیلومتر سه جاده شاهرود – بسطام به عنوان ایستگاه تحقیقات باغبانی مطرح و پس از فراهم شدن مقدمات در سال 1349 فعالیت خود را با هدف تحقیق در زمینه محصولات باغی و زراعی آغاز کرد.
بتدریج با ساخت واحدهای زیربنایی مانند ساختمان، انبار، حفر چندین حلقه چاه آب و خرید ماشین آلات کشاورزی در سال 1367و با ایجاد چهار بخش تحقیقاتی اصلاح و تهیه نهال و بذر، خاک و آب، منابع طبیعی و آفات و بیماریهای گیاهی به مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان (شاهرود) تبدیل شد.
این مرکز ایستگاه‌ های تحقیقات کشاورزی میامی، گرمسار و تحقیقات پسته دامغان راهم زیر پوشش دارد.
1023/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.