به گزارش ایرنا، امام جمعه دامغان در این آیین گفت: تاریخانه دامغان اثر فاخر، بی نظیر و دارای معماری سنتی تمام ایرانی است.
حجت الاسلام سید محمد حسنیان گفت: به لطف مسئولان، تلاش بسیاری برای معرفی این بنا صورت گرفته است که همچنان نیاز به کار دارد.
وی با بیان اینکه با توجه به ابعاد مختلف تاریخی و فرهنگی تاریخانه، این مسجد از ظرفیت بالای سرمایه گذاری گردشگری برخوردار است، اضافه کرد: مسجد تاریخانه یادگار طلایی از قرون اولیه است که نیازمند مرمت و معرفی بیشتر است.
امام جمعه دامغان تصریح کرد: این شهرستان در زمینه های صنعت، گردشگری و صنایع دستی گنجایش بالایی در حوزه سرمایه گذاری دارد.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دامغان نیز در این آیین گفت: مسجد تاریخانه از قدیمی ترین مساجد ایران و دارای معماری بی نظیر است.
مهدی قاسمی افزود: این مسجد به تنهایی، می تواند عاملی برای رونق صنعت گردشگری شهرستان دامغان شود.
وی افزود: در حال حاضر مرمت این بنا با اصلاح و کف سازی، نورپردازی داخلی و نمای بیرونی، پشت بندها و استحکام بخشی دیوارها در حال انجام است، حضور مردم در کنار میراث فرهنگی می تواند سبب حفظ بهتر این میراث کهن شود.
سرپرست میراث فرهنگی دامغان تاریخانه را متعلق به مردم دانست و گفت: ثبت جهانی این مسجد تاریخی از اهداف بلند مدت اداره میراث فرهنگی و فعالان این حوزه است.
به گزارش ایرنا، شهرستان دامغان دارای بیش از 2 هزار اثر تاریخی است که تاکنون 500 اثر شناسایی و از این تعداد 126 اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
نصب سیاه چادر، ایجاد نمایشگاه عکس و کارگاه تولید صنایع دستی از روستاهای شهرستان، زیباسازی نمایشگاه، شعرخوانی با گویش دامغانی، شاهنامه خوانی، ایستگاه نقاشی کودکان با موضوع آثار تاریخی و امضای میثاق نامه حفاظت از میراث فرهنگی و بناهای تاریخی دامغان توسط مسئولان، فعالان، موثران، شهروندان و فرهیختگان دامغانی در مراسم بزرگداشت روز تاریخانه از برنامه های اصلی این روز بود.
مسجد تاریخانه دامغان در تاریخ 15 دی 1310 با شمارهٔ ثبت 80 به‌عنوان یکی ازآثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
9856/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.