عباسعلی دامنگیر شامگاه چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اکنون 2 هکتار از عرصه های طبیعی پارک ملی کویر در گرمسار برای اجرای این طرح فنس کشی شده و تاکنون 9 گورخر در گام اول به این سامانه منتقل شده است.
وی خاطرنشان کرد: برای اجرای گام اول راه اندازی مرکز ملی پرورش گورخر آسیایی اعتبار لازم تخصیص یافته است و در آینده نزدیک 10 گورخر آسیایی دیگر از استان کرمان به پارک ملی کویر انتقال می یابد.
دامنگیر ادامه داد: گام های بعدی راه اندازی این مرکز ملی در ماه های آینده انجام می شود و پرورش انبوه گورخر آسیایی در تنوع زیستی گونه های جانوری در استان تاثیرگذار است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان تصریح کرد: اکنون 2 هزار گورخر آسیایی در پارک های ملی استان سمنان زیست می کنند و این اداره کل برای حفظ این گونه های ارزشمند جانوری در تلاش است.
به گزارش ایرنا، پارک ملی کویر یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مناطق حفاظت‌ شده ایران است که بیشتر وسعت آن در شهرستان گرمسار و بخش ‌های کوچکی هم در استان‌های تهران، قم و اصفهان واقع شده است.
این منطقه حدود 670 هزار هکتار وسعت دارد که 420 هزار هکتار آن پارک ملی و 250 هزار هکتار منطقه حفاظت ‌شده است.
پارک ملی کویر دارای اقلیم خشک و بیابانی است و بیشتر بارندگی آن در ماه‌های آبان تا اردیبهشت ماه صورت می‌ گیرد، متوسط میزان سالانه باران در منطقه 150 میلی‌متر است، به طور معمول گرمای شدید از اوایل خرداد تا پایان مهر در منطقه ادامه دارد.
در مجموع 34 گونه پستاندار، 155 گونه پرنده و 34 گونه خزنده در این منطقه شناسایی شده‌ اند.
پلنگ ایرانی، گرگ، کفتار راه ‌راه، گربه شنی، روباه قرمز، روباه شنی، جبیر، کل و بز، قوچ و میش، شغال و سیاه‌ گوش از جمله پستانداران شاخص این منطقه هستند.
7339/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.