به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین علی اصغر فضیلت شامگاه پنجشنبه در اختتامیه چهارمین همایش قومی شناسی در فرهنگسرای کومش سمنان، افزود: قومس شناسی آگاهی از ریشه های فرهنگی و اجتماعی مردم این دیار را در پی دارد و بهره گیری از ظرفیت ها و قابلیت های استان سمنان با شناخت از هویت فرهنگی این خطه تسهیل می شود.
فضیلت خاطرنشان کرد: بیداری و بصیرت ملی زاییده آگاهی عالمانه و حکیمانه از سرمایه های ملی است.
وی با اشاره به اینکه تهیه آثار ایران شناسی برای کودکان منجر به تقویت هویت ملی می شود، بیان کرد: تقویت هویت استانی، افزایش وفاق اجتماعی، افزایش نشاط علمی، فرهنگی و اجتماعی در استان سمنان هدف برگزاری این همایش است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان یادآور شد: برگزاری همایش های این چنینی منجر به نشاط در طیف های مختلف می شود و افزایش سرمایه اجتماعی را به دنبال دارد.
فضیلت یادآور شد: تهیه آثار ایران شناسی در سطح کلان و به طور خاص قومس شناسی برای رده سنی کودکان این سرزمین اقدامی بنیادین برای تقویت هویت ملی است
وی ادامه داد: سرمایه اجتماعی موضوعی حائز اهمیت در سطح استانی و ملی و منطقه است که مورد غفلت واقع شده است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان اظهارداشت: قومس شناسی به نوعی معرفی سرمایه های معنوی این استان به نسل های آینده است.
به گفته وی، شناخت مطلوب از سرمایه های مادی، فرهنگی و معنوی منجر به حفظ هرچه بهتر آن ها در آینده می شود.
وی، فقر اصلی هر ملتی را نشات گرفته از نبود شناخت از سرمایه های معنوی و فرهنگی برشمرد، تاکید کرد: در صورت فقدان برخورداری از این مهم دست یابی به اهداف و برنامه ریزی های فرهنگی کشور محقق نمی شود.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان اضافه کرد: اقدامات به منظور آگاهی بخشی و اطلاع رسانی از سرمایه های اجتماعی و فرهنگی باید در برنامه ها قرار گیرد.
در آیین اختتامیه همایش قومس شناسی از 10 مقاله برتر این مراسم تجلیل و از کتاب فتوگرافی ایالت قومس نیز رونمایی شد.
نخستین همایش قومس شناسی در سال 1371 در گرمسار و همایش دوم و سوم آن در سال های بعد در دامغان و شاهرود برگزار شد و پس از وقفه 20 ساله، چهارمین همایش قومس شناسی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان و با همکاری بنیاد ایران شناسی و انجمن ایرانی تاریخ در آبان ماه 97 شروع به فعالیت کرد.
9891/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.