به گزارش ایرنا، سوادآموزی در گام اول آموختن توان خواندن و نوشتن است و در گامی فراتر، جهشی عظیم برای فعالیت گسترده تر افراد در اجتماع است.
آموزش پایه فراگیر یکی از شرایط لازم به منظور رشد اقتصادی توانمند و پویا در هر کشور است و تجربه های کشورهای توسعه یافته در دهه های گذشته نشان از آن دارد که ارتباط معناداری بین بهره وری اقتصادی و سرمایه گذاری در بخش آموزش پایه برقرار است.
براساس مطالعات، میزان باسوادی افراد تا حد زیادی پیش نیاز رشد اقتصادی و در ارتباط مستقیم با تولید ناخالص ملی است، چرا که اگر افراد طعم سواد را چشیدند به افرادی متعهد تبدیل می شوند.
دستیابی به جامعه ای پویاتر و توسعه یافته تر نیازمند توجه بیش از پیش متولیان و برنامه ریزان در زمینه سوادآموزی افراد مختلف در لایه های پنهان کشور است.
سازمان نهضت سوادآموزی، از برکت های انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، نسبت به گذشته توفیقات قابل توجهی در زمینه سوادآموزی و زدودن بیسوادی کسب کرده و این توفیقات مورد توجه و تحسین مجامع جهانی قرار گرفته است. اما با وجود موفقیت های کسب شده، وجود خیل عظیم بیسوادان در عصر دانایی در ایران، منجر به ایجاد اختلال های جدی در روند توسعه کشور شده است.
رضایت شغلی و آرامش روحی- روانی آموزشیاران، فراهم آوردن امکانات برای ریشه کنی بیسوادی، تقویت و توسعه مهارت های سوادآموزان، بهبود و کاربردی شدن محتوای آموزشی، همگی مواردی هستند که بدون اهتمام، جدیت و عزم ملی قابل تحقق نیست.
هم افزایی دستگاه های اجرایی با وزارت آموزش و پرورش برای ترویج و تسهیل فرهنگ سوادآموزی از راهکارهای موثر برای رفع معضل بیسوادی در استان های کشور است.
براساس سرشماری نفوس و مسکن 1395، بیش از 13 هزار و 200 نفر در استان 702 هزار نفری سمنان بیسواد هستند.
هفتم دی ماه سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی به فرمان امام راحل است و خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان سمنان میزگردی با عنوان « ترویج فرهنگ سواد آموزی» با حضور محمد دستورانی مدیرکل آموزش و پرورش استان، مریم حدادی معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان، مریم آشور مدیر آموزش و پرورش شهرستان سمنان، سعید رضایی صاحبنظر و استاد مراکز آموزش عالی، اسماعیل ادهم معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان و رضا علی حمیدی رئیس اداره سوادآموزی آموزش و پرورش استان سمنان برگزار کرد.

** سوادآموزی شاه بیت حقوق بشر و شهروندی است
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان در این میزگرد با اشاره به تاکید آموزه های دینی به فراگیری علم و دانش، گفت: انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فرهنگی بود از این رو به محض پیروزی در مدت کمتر از یک سال به فرمایش امام راحل دستور تشکیل نهضت سواد آموزی صادر شد.
دستورانی افزود: نهضت سوادآموزی برکت های فراوانی را در عرصه ملی و استانی برای کشور به همراه داشت.
وی بیان کرد: سواد و سوادآموزی متعارف در جایگاهی قرار دارد که به عنوان یکی از حقوق بشر و شهروندی در جوامع محسوب می شود.
دستورانی با اشاره به جایگاه حقوق شهروندی در دولت تدبیر و امید، تصریح کرد: اشخاص باسواد بیشتر با حقوق شهروندی آشنا و به رعایت و محقق شدن آن توجه دارند.
وی ادامه داد: بازتاب ضرورت و فعالیت ها در نهضت سوادآموزی ایران در صحنه های بین المللی در خور توجه است و کسب 6 مقام جهانی توسط جمهوری اسلامی ایران در این حوزه نشان از این موضوع دارد.
مدیر کل آموزش و پرورش استان سمنان ابراز داشت: جایزه بین المللی سوادآموزی کنفوسیوس 2018 یونسکو در آموزش های آی سی دی ال یا آموزش پایه رایانه، به جمهوری اسلامی و به طور مشخص معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش اهدا شد.

** ضرورت ارایه آموزش ها مبتنی بر نیاز روز جامعه
دستورانی، به رویکردهای جدید نهضت سوادآموزی اشاره و تصریح کرد: خواندن و نوشت صرف به تنهایی برای جامعه کافی نیست، اشاعه فرهنگی و اجتماعی مسایل گوناگون در جوامع برای داشتن زندگی بهتر ضروری است.
وی اظهارداشت: نهضت سوادآموزی محلی برای شرکت کنندگان در کلاس ها با فعالیت های مکمل مهارت آموزی، سواد رسانه ای، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و خانه داری متناسب با نیازهای روز همراه است.
مدیر کل آموزش و پرورش با بیان این که تعریف سواد نسبت به گذشته تغییر کرده است، خاطرنشان کرد: افراد با توجه به تغییر تعریف ها در سوادآموزی، باید متناسب با نیاز روز جامعه و با رویکردهای جدید همراه و هم سو شوند.

** ضرورت ارائه آمار ولادت توسط ثبت و احوال
معاون آموزش ابتدایی استان سمنان در این میزگرد گفت: در گام اول، جذب بازماندگان از تحصیل در دوره ابتدایی منجر به کاهش آمار بیسوادی می شود.
حدادی افزود: انسداد مبانی بیسوادی یکی از سیاست های دوره ابتدایی است که برای تحقق این امر یاری گر اول، بیش از همه دستگاه ها، ثبت احوال است.
وی بیان کرد: ثبت احوال با قراردادن مشخصات افراد جامعه در اختیار آموزش و پرورش، جامعه هدف و مورد آموزش را به نهضت سوادآموزی معرفی می کند.
به گفته وی، زمانی که آموزش و پروش اطلاعات کافی از ولادت ها در جامعه نداشته باشد، به طور قطع نمی تواند افراد نیازمند پوشش را پیدا کند.
وی ابراز داشت: مشکلات بسیاری بر سر راه سازمان سوادآموزی وجود دارد که فقدان ارائه آمار ولادت از طریق ثبت احوال یکی از مهم ترین آن ها است.

** انسداد مبادی بیسوادی مقدمه فعالیت ها
حدادی با اشاره به مسایلی که منجر به بازماندگی افراد از تحصیل می شود، تاکید کرد: مبادی ایجاد بیسوادی جامعه از جمله فقر، مشکلات خانوادگی، مهاجرت و کودکان کار، در ابتدا باید مسدود شود و سپس به دنبال جذب افراد کم سواد و بیسواد برای فراگیری و آموزش بود.
وی ادامه داد: مهاجرت ها و تحولات جمعیتی در کشور از مهم ترین آسیب ها و مساله هایی است که تصمیم گیرندگان به خصوص در نظام تعلیم و تربیت با آن مواجهند.
معاون آموزش ابتدایی استان سمنان خاطرنشان کرد: ورود و خروج جمعیت استان ها در خصوص مهاجران خارجی و نیز هموطنان به خوبی رصد نمی شود.
به گفته وی، هیچ مبادی برای کنترل ورود افراد به شهرهای ایران و پیگیری تحصیل این قشر وجود ندارد.
وی با اشاره به حق الزحمه بودن آموزشیاران، اضافه کرد: بی انگیزگی، بی نتیجه بودن زحمت پس از موفقیت نبودن سوادآموزی و کاهش روزافزون سوادآموزان، عمده ترین چالش پیش روی آموزشیاران است.
حدادی اظهارداشت: هرچند روش فعالیت محور بر اساس کیفیت بخشی و مقاومت اقتصادی است، اما در این موضوع زحمت آموزشیاران پس از ناکامی در قبولی سوادآموزان کلاس، بی نتیجه می ماند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان سمنان یادآور شد: به منظور تسهیل در شرایط افرادی که پای کار هستند، چاره اندیشی شود.

** تحقق 96 درصدی اهداف سوادآموزی سال 97 در سمنان
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: 96 درصد اهداف نهضت سوادآموزی این دیار طبق سند ملی در سال 97 عملیاتی شد و استان سمنان رتبه اول کشوری را در این زمینه کسب کرد.
وی یادآور شد: میزان باسوادی در منطقه های روستایی با شتاب بیشتری نسبت به مناطق شهری استان رو به افزایش است و فاصله بیسوادی بانوان به مردان نیز در حال کاهش است.
به گفته وی، تفاوت درصد باسوادی در بین مناطق شهری و روستایی از 13.5 درصد در سال 90 به حدود 12.3 درصد در سال 96 کاهش یافت.
دستورانی به دوره های سوادآموزی، تحکیم و انتقال در سازمان سوادآموزی کشور اشاره و اضافه کرد: حدود 2 هزار نفر از سوادآموزان در سال 97 تحت پوشش این سه دوره اصلی مشغول به تحصیل هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان یادآور شد: با احتساب فعالیت های مکمل سوادآموزی تعداد افراد مشغول به تحصیل در استان به سه هزار و 500 نفر می رسد.
وی بیان کرد: درصد باسوادی در جمعیت 10 الی 49 سال استان سمنان از 62 درصد سال 1355 به 97 درصد در سال 1395 رسید.
دستورانی تاکید کرد: اقدام های تسریع بخش به ویژه در رصد، شناسایی و جذب بازماندگان از تحصیل ضرورت دارد.

** ریشه کنی فقر نیازمند عزم ملی است
مدیر کل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: مهره های مختلفی باید کنار همدیگر قرار بگیرند تا عزم و اراده استانی و ملی برای ریشه کنی بیسوادی شکل بگیرد.
وی با اشاره به این که این عزم در عمل ملموس نیست، افزود: شورای پشتیبانی سوادآموزی باید جلسه های کارآمدتری برگزار و پیگیراجرایی شدن مصوبات جلسات باشد.
دستورانی ادامه داد: همکاری و هماهنگی سازمان ها و دستگاه ها برای دستیابی به اهداف ترسیم شده اجتناب ناپذیر است.
به گفته وی، با وجود همکاری ها، انسجام و مستمر بودن در آن دیده نمی شود.
مدیر کل آموزش و پرورش ابراز داشت: سازمان ثبت احوال تحولات جمعیتی را در اختیار این نهاد به منظور رصد و شناسایی افراد باسواد و بیسواد جامعه قرار دهد و باید برای هر شهرستان یک مرکز یادگیری محلی راه اندازی کنیم.
وی با بیان این که 2 مرکز یادگیری محلی در استان دایر است، تصریح کرد: مراکز یادگیری محلی در شهرستان های دامغان و سمنان برای آموزش سواد پایه ای، مهارت زندگی، اجتماعی، شهروندی و حرفه ای در این استان فعال است که باید در شهرستان های دیگر نیز دایر شود.

** اشاعه فرهنگ سوادآموزی
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان به ضرورت اشاعه فرهنگ سوادآموزی در کشور تاکید و بیان کرد: فضای مجازی، رسانه ها وشخصیت های حقیقی و حقوقی با هم نوایی، اهتمام جدی برای ترغیب افراد به سوادآموزی داشته باشند.
دستورانی افزود: سند راهبردی معاونت سوادآموزی یکی از مهم ترین سندهای در دستور کار است.
وی ادامه داد: روش های نو و خلاق برای ترغیب و جذب افراد بیسواد و کم سواد باید طراحی و ارائه شود، تولید محتواها متناسب با مخاطب با در نظر گرفتن شرایط مناطق مختلف استان ها در پیشبرد برنامه ریزی های سازمان سوادآموزی موثر است.
به گفته وی، همکاری دانشگاه ها و مراکز علمی و فرهنگی در تحقق این مهم ضرورت دارد.
وی با بیان این که اعتبارات در حوزه سوادآموزی عملکرد محور است، گفت: در حوزه اعتباری مزایا و تنگناهایی وجود دارد، اما با همکاری سایر دستگاه ها بخش اعظمی از مشکلات حل می شود.

** ضرورت سوادآموزی در سنت نبوی
معاون سواد آموزی استان سمنان در این میزگرد گفت: طبق سرشماری سال 1355 از جمعیت حدود 30 میلیونی کشور، 52.5 درصد بیسواد بودند و در آخرین سرشماری جمعیت کشور، تنها 10.3 درصد افراد در جمهوری اسلامی بیسواد هستند.
ادهم افزود: وضعیت سواد در استان سمنان از میانگین کشوری شرایط بهتری دارد، در سال 1355حدود 57 درصد از مجموع جمعیت 240 هزار نفری این استان باسواد بودند در حالی که در سرشماری 1395، از جمعیت 702 هزار نفری حدود 8.5 درصد بیسواد هستند.
وی تصریح کرد: اهمیت سواد را می توان از اولین کلام الهی وحی شده به پیامبر(ص) پی برد که بعد از پرستش ، کسب علم و دانش را بیان کرد.
معاون سواد آموزی استان سمنان ابراز داشت: سنت نبوی و سیره علوی در جای جای اشاره و تاکیدهای زیادی به کسب دانش و سواد داشته است.

** سوادآموزی منجر به کاهش آسیب های اجتماعی می شود
ادهم یادآور شد: بیسواد به عنوان معضل اجتماعی کل جامعه را درگیر می کند.
وی اضافه کرد: اثرات افراد بیسواد به کل جامعه باز می گردد و به تمام شئونات زندگی شخصی و اجتماعی افراد رسوخ می کند.
معاون سواد آموزی استان سمنان بیان کرد: در کشور ریشه بسیاری از آسیب های اجتماعی، فقدان آگاهی از حقوق شهروندی و بی قانونی ها ، بیسوادی است.
وی با اشاره به این که سواد یکی از شاخصه های توسعه یافتگی در جوامع است، گفت: سلامت اجتماعی و روانی شهروندان در جامعه توسعه یافته، رشد و ارتقا می یابد و این مهم در گرو سوادآموزی است.
به گفته وی، هم افزایی و تلاش تمام متولیان امر در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برای ارتقاء سواد جامعه ضرورت دارد.
معاون سواد آموزی استان سمنان افزود: 75 درصد از مجموع فعالیت های نهضت سوادآموزی این استان، مختص بانوان است، 30 درصد فعالیت های این سازمان در استان سمنان در مناطق روستایی اتفاق می افتد.
ادهم تاکید کرد: مبارزه با بیسوادی تازمانی که تبدیل به یک جنبش اجتماعی نشود وهمه اقشار جامعه اعم از سازمان، دستگاه های دولتی و مردمی وارد صحنه نشوند، قابل حل نیست.
معاون سواد آموزی استان سمنان ادامه داد: سطح آگاهی مردم نسبت به سواد و اثرگذاری در شئونات زندگی آن ها همچنان در هاله ابهام است و به روشنی در جامعه مشخص نشده است.
به گفته وی، بیسوادی بحران خاموشی است که اثرات آن آرام آرام بر پیکره جامعه وارد می شود.

** بی توجهی به تفاهم نامه های سوادآموزی
معاون سواد آموزی استان سمنان گفت: 33 تفاهم نامه کشوری با سازمان های مختلف در زمینه سوادآموزی منعقد شده است، تفاهم نامه ها پیوست استانی دارند اما از مجموع آن ها غریب به اتفاق در بخش های مختلف خاک می خورد.
ادهم با بیان این که به روزرسانی سیاست ها و رویکردها مقدمه ای بر افزایش جذب متقاضیان سوادآموزی است، افزود: رویکرد فرهنگی جامعه به سمتی باید برود که افراد بیسواد داوطلبانه و عالمانه وارد این عرصه شده و باسواد شوند.
به گفته وی، نبود تقاضای اجتماعی برای باسوادی چالشی برای معاونت سوادآموزی شده است.
ادهم، مهاجرپذیری استان سمنان را از دیگر چالش های این معاونت برشمرد و همکاری دستگاه ها برای شناسایی افراد و کارکردهای اجتماعی آن ها را ضروری دانست.

** سوادآموزی فرصتی در پیشبرد اهداف دولت ها
رئیس اداره سوادآموزی استان سمنان در این میزگرد گفت: سواد آموزی فرصتی برای پیشبرد اهداف و برنامه ریزی های دولت ها است.
حمیدی افزود: روش های سوادآموزی مبتنی بر شرایط و وضعیت هر منطقه متفاوت است، مناطق گوناگون ایران روش ها و شرایط احیا و تعریف شده خود را می طلبد.
حمیدی تصریح کرد: روش های نوین کنونی بر مبنای نیازهای روز جامعه و در راستای جهت دهی فرهنگی فعالیت ها، مفاهیم و آموزه های قرآنی است.
وی ادامه داد: روش های نوین منجر به تغییر رفتار و فرهنگ می شود، به واسطه این روش ها انگیزه افراد در سوادآموزی ارتقا می یابد.
رئیس اداره سوادآموزی استان سمنان تاکید کرد: خواندن و نوشتن به تنهایی ضرورت ندارد، افراد باید به سمت یادگیری آموزه های و مهارت های جدید پیش روند.
وی با بیان این که برای سرشماری هزینه سنگینی کشور متقبل می شود، گفت: اما در بحث استفاده از سرشماری ها اقدام خوبی انجام نشده است، اگر اطلاعات اسمی افراد بیسواد را به آموزش و پرورش ارائه دهند، مراحل شناسایی و جذب افراد راحت تر می شود.
رئیس اداره سوادآموزی استان سمنان با اشاره به نقش خطیر رسانه ملی در نهادینه سازی فرهنگ سوادآموزی، خاطرنشان کرد: رسانه ملی تاکنون اقدام مثبت و جدی در زمینه فرهنگ سازی سوادآموزی نداشته است.

** شرایط کشور تحصیل را برای برخی دشوار کرده است
صاحبنظر و استاد مراکز آموزش عالی در این میزگرد گفت: سوادآموزی نسبت به دهه های گذشته از نظر سیستمی، آموزش و رویکرد، تغییر کرد و بر مبنای نیاز جامعه است.
رضایی افزود: منابع آموزش سوادآموزی برمبنای مخاطب و سوادآموز تامین شود یا به نوعی سوادآموزی تابعی به منظور تاثیرگذاری بر عملکرد اجتماعی، شغلی و فردی باید انجام شود.
به گفته وی، هزینه کردن در بخش سوادآموزی اقشار مختلف جامعه، هزینه بخش های دیگر را کاهش می دهد.
وی سواد را وابسته به سیاست ها، مسایل اجتماعی و فرهنگی برشمرد و گفت: تغییر و تحول در مسایل معیشتی مردم، شرایط را برای تحصیل برخی از اشخاص سخت و دشوار کرده است.
صاحبنظر و استاد مراکز آموزش عالی تاکید کرد: بیسوادی افراد در کشور معلول است و علت های زیادی در ایجاد آن نقش اثر دارد، سیاست های کشور باید به نحوی باشد که شرایط تحصیل برای اشخاص تسهیل شود چرا که فشار بر روی برخی اقشار در جامعه منجر به بازماندن آن ها از ورود به آموزش و پرورش می شود.
به گفته وی، قشری از جامعه در گذراندن الفبای زندگی مانده اند و نمی توانند به تحصیل فکر کنند، با وجود محدودیت های مختلف، آموزش و پرورش همواره پای کار ایستاده است.
صاحبنظر و استاد مراکز آموزش عالی ابرازداشت: آموزش پرورش از منابع محدود، بهره وری لازم را می کند اما در ریشه کنی بیسوادی تنها است.

** سوادآموزی سرمایه گذاری است
مدیر آموزش و پرورش شهرستان سمنان در این میزگرد گفت: طرح ریشه کنی بیسوادی با طلوع انقلاب اسلامی آغاز شد و بعدها نهضت سوادآموزی در دل آموزش و پرورش قرا گرفت هر چند در ابتدا به صورت جداگانه عمل می کرد.
آشور افزود: آموزشیاران در گذشته بعد از 60 ماه خدمت در سوادآموزی به استخدام این سازمان درمی آمدند، که این امر منجر به انگیزه در آن ها می شد.
وی بیان کرد: بهره مندی از آموزش حق هر انسانی است و سواد به عنوان پیش نیازی برای کاهش فقر یا یکی از ابزارهای کاهشی فقر محسوب می شود.
به گفته وی، سواد ترویج دهنده صلح و دوستی و منجر به رشد اقتصادی کشور می شود، شاه کلید ریشه کنی بیسوادی و روشن شدن مشعل سوادآموزی، جذب لازم معلمان است.
آشور ادامه داد: گروهی از اقشار جامعه راغب به شرکت در کلاس های سوادآموزی نیستند، به همین دلیل برنامه ریزی برای آن ها سخت و دشوار است.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان سمنان افزود: مسوولان در سایر دستگاه ها، وظایف خود در زمینه ترویج سوادآموزی را بپذیرند، حمایت و تعامل دستگاه ها در این مسیر منجر به سرمایه گذاری در همه بخش های مختلف جامعه از جمله فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است.
وی، ترغیب افراد فاصله گرفته از سن لازم تعلیم را از طریق حوزه های دینی میسر دانست.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان سمنان ادامه داد: فضای آموزشی، کتاب و مکان تحصیل در حضور سوادآموزان تاثیر گذار است.

**توجه به مهارت آموزی
آشور بیان کرد: توسعه مهارت آموزی در ابعاد مختلف در کنار سوادآموزی یکی از سبک های جدید رفع چالش بیسوادی است، مهارت آموزی به طور قطع انگیزه افراد برای کسب دانش را بیشتر می کند.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان سمنان گفت: ظرفیت فرزندان خانواده های بیسواد همچنان مغفول مانده است، محصلان این خانواده ها می توانند مربی خوبی برای خانواده باشند.
وی ادامه داد: معرفی افراد موفق که از طریق نهضت سوادآموزی به جایگاه های برجسته و موفقیت های مختلف دست یافتند، انگیزه را در اشخاص دیگر ارتقا می دهد.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان سمنان، به ضرورت تغییر نگرش ها در لزوم سوادآموزی اقشار مختلف جامعه اشاره و خاطرنشان کرد: گام های مثبتی در این زمینه برداشته شده اما کافی نیست، چرا که فرهنگ سازی برای اشاعه سوادآموزی به خوبی در کشور صورت نگرفته است.
9891/6103/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.