هانی رستگاران روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اکنون 10 درخت کهنسال تاریخی در استان سمنان شامل چهار درخت در شهرستان دامغان، سه درخت در شهرستان مهدیشهر و سه درخت در میامی با تصمیم شورای ثبت میراث طبیعی کشور به ثبت ملی رسیده است.
وی تاکید کرد: در استان سمنان تعداد درختان دارای ارزش تاریخی قابل توجه است و برای مثال در شهرستان میامی 200 درخت دارای شرایط ثبت در فهرست آثار طبیعی ملی شناسایی شده است.
مسوول دفتر ثبت و تعیین حریم آثار فرهنگی و تاریخی اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان ادامه داد: به دلیل زیاد بودن تعداد درختان تاریخی در استان سمنان، ثبت این درختان اولویت بندی شده و به تدریج انجام می شود.
رستگاران، درخت کهنسال چنار سوخته در روستای «صح» شهرستان دامغان را یکی از آثار ثبت ملی شده عنوان کرد و افزود: بخشی از این درخت سوخته و بخشی از آن بعد از گذشت چند صد سال باقی مانده و سبز است.
وی، درخت گردوی کهنسال تویه دروار در شهرستان دامغان را از دیگر درختان ثبت شده در فهرست آثار طبیعی مطرح و اضافه کرد: این درخت با قدمت 400 ساله در کنار رودخانه همچنان در حال رشد است.
رستگاران، درخت ارس 400 ساله در دیباج و چنار کهنسال در امیریه شهرستان دامغان، درخت چنار کهنسال امامزاده یحیی(ع) و گردوی کهنسال کمان رستم در شهمیرزاد را از دیگر درختان ثبت شده در فهرست آثار طبیعی کشور برشمرد و افزود: درخت چنار دوقلوی چاشم در شهرستان مهدیشهر و سه درخت چنار در کنار کاروانسرای میامی با قدمت 700 ساله دیگر آثار طبیعی استان سمنان است که در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسیده است.
مسوول دفتر ثبت و تعیین حریم آثار فرهنگی و تاریخی اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان گفت: سمنان دارای ظرفیت های زیادی در حوزه آثار طبیعی است و حفظ این آثار نیازمند مشارکت مردم و مسوولان است.
به گزارش ایرنا، استان سمنان دارای بیش از یکهزار و 147 اثر تاریخی شناسایی شده است و تا کنون بیش از 800 اثر تاریخی، طبیعی و معنوی این استان به ثبت ملی رسیده است.
7342/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.