در این مطلب آمده است: با توجه به بازماندگی‌ها در توسعه‌ی استان، بی‌هیچ ملاحظه و مجامله‌ای، به رعایت عوامل ذیل نیازمندیم:
وفاق و همدلی نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و توجه آنان در درک بایستگی‌ها و کلان‌نگری در مسائل استان، همان‌گونه که استان‌های موفق مثل اصفهان و آذربایجان و... از حرکت‌ها و اعمال عرضی پرهیز کرده‌اند و استان خود را به جایی‌رسانیده‌اند که می‌بینیم. استان‌هایی که با برنامه‌های دقیق و هوشیاری حتی بودجه‌های در زمین مانده و رهاشده‌ی امثال ما را جذب کرده‌اند!
درک و تشخیص توان‌مندی‌ها و بایستگی‌های هر منطقه و اینکه بدانیم در کجا و چه نوع خدمات و ساختگی‌هایی باید انجام گردد نه آن که هزینه‌ای گزاف در جایی صرف شود بدون آن که نتیجه و بازخورد مثبتی داشته باشد به عنوان مثال در فلان روستا در استان پانصد میلیون تومان هزینه کنیم بدون آن که لازم باشد یا چیزی را بخواهیم و به نتیجه برسانیم که هیچ نیازی نباشد و ساخته وجود برنامه‌ی قبلی، پاسخ آن نیازها را بدهد. فقط به سبب آن که خودمان را مطرح کنیم و راه آینده‌ی ما هموار باشد. نگارنده در اینجا به صرف ایجاد و ایجاب وفاق احتمالی نمی‌خواهد وارد مصداق‌ها شود و فهرست کند که چه بودجه‌هایی صرف هیچ شده است.
وجود عوامل اجرایی برنامه‌پذیر در استان، واقعیت آن است که بخش اعظم توسعه نیافتگی را باید در عوامل اجرایی ناکارآمد دید که برخی به صرف پرکردن صفحات شرح حال به استان آمده‌اند و آن مسند، درایتی و قابلیتی بیش از اهلیت آنها می‌خواهد و نمی‌توان با گماردن عوامل تمامیت‌خواه و منطقه‌گرا به نتایج مطلوب در توسعه رسید. تجربه‌های تلخی که بارها در استان آزموده شده است و امیدواریم با تجربه‌ی استاندار انتصابی جدید و با توجه به تجاربی که از ایشان شنیده‌ایم، این موارد با قاطعیت‌شان دیگر تکرار نشود و شایسته‌سالاری نه در بیان و حرف بلکه در عمل، نمود داشته باشد.
اعمال اقتدار از ناحیه‌ی نماینده‌ی عالی دولت در استان تا هر کس اسب خود را سر جای خود ببندد و اجازه‌ی قدرت‌نمایی و تحمیل عقاید و نیات خود در آنچه از وظایف و مسئولیت وی نیست نداشته باشد و دخالت‌های وی در امور اجرایی استان نمود پیدا نکند. البته هیات دولت باید وزرای خود را در هماهنگی برنامه‌های خود مجاب نماید تا با نماینده‌ی دولت در استان، ارتباط کاری و قانونی داشته باشند و از هر نوع تک‌روی بپرهیزند چون همین تکروی‌هاست که برنامه‌های توسعه‌ای استان را در اجرا تحت تاثیر قرار می‌دهد.
خداوند بزرگ برای هر منطقه و محلی، استعدادی خاص عنایت فرموده است. به عنوان مثال، منطقه‌ی کویری. خشک و کم آب، بایستگی‌های خود را دارد و نمی‌توان برنامه‌های مناطق پرآب را در آنجا اجرا کرد، یعنی آنجا که مخصوص توسعه‌ی باغداری و کشاورزی است استقرار صنعت، اتلاف منابع و نابودی محیط است. چیزی که متاسفانه در سطح کشور، مبتلا به ماست و عدم اجرای آن طرح‌ها به از اجرای آنها بوده است.
بهره‌وری و استفاده‌ی موثر و منطقی از بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذاری‌ها و ریل‌گذاری جهت امور آنها در اجرا، نه آن که سردوانده شوند و کاری که برعهده‌ی مسئولان اجرایی است انجام دادنش را از آنها بخواهیم. بارها شده است که سرمایه‌گذاری علاقه‌مند، به جای دوندگی مجری، آن قدر دچار سرگردانی شده که لقای‌مان را به عطای‌مان بخشیده و ناگزیر جذب استان‌های دیگر شده است. متاسفانه این موارد کم نیست و می‌توان با پرسش سطحی به عمق این چالش بزرگ پی برد.
موفقیت هر استانداری از جمله آشناگر محترم آن جا تامین و تضمین می‌شود که، ضمن توجه همه جانبه به همه‌ی صنایع به صنایع بزرگ، عنایتی خاص داشته باشد و اجازه ندهد که فی‌المثل کارگران و عوامل کارخانه‌ی بزرگ به علت کارشکنی‌های بعضی و ندانم‌کاری‌های برخی، عاطل و باطل از تولید بیش‌تر باز بمانند.
تمرکز بر دو سه طرح بزرگ، شرط مدیریت است که البته از استاندار اجرایی و قابل اعتماد هیات دولت برمی‌آید. باقی امور را می‌توان به معاونان و کارشناسان محول کرد و بر آنها اشراف و مدیریت داشت.
همراهی و مطالبه‌گری مردم و پرهیز از هرگونه تخریب و حرکات و رفتارهای عرضی مخرب و بازدارنده و در طبق اخلاق آوردن همه‌ی توان‌مندی‌ها و امکانات، برای فردایی روشن‌تر و زندگی بهتر.
رسانه‌ها باید در نقد و تحلیل، از جامع‌نگری و حق‌گویی پرهیز نکنند و عصایی باشند در دست توسعه‌ی استان بدون هیچ چشمداشت و سوءنظری.
7339/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.