مهدی قرائیان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، با بیان این که 85 درصد مواد اولیه تولید روغن در کشور وارداتی است، افزود: توسعه کشت زیتون در استان سمنان به عنوان یکی از استان های زیتون خیز کشور به عنوان راهکاری برای تامین مواد اولیه روغن مورد نیاز، مورد توجه سازمان جهادکشاورزی قراردارد.
به گزارش ایرنا، استان سمنان جزو هفت استان زیتون خیز کشور است و گیلان، زنجان، قزوین، گلستان، فارس و کرمانشاه از دیگر استان های زیتون خیز محسوب می شوند.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خاطر نشان کرد: استان هشت کارگاه فعال فرآوری زیتون در زمینه کنسرو کردن و روغن کشی دارد و سال گذشته 400 تن روغن از این محصول راهبردی استخراج شده است.
به گفته، مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، تعداد واحدهای فرآوری زیتون با احتساب مراکز فروش غیررسمی دارای دستگاه های روغن کشی زیتون متناسب با میزان تولید این محصول راهبردی است.
وی، کم آب بربودن، مقاومت در برابر شرایط سخت مانند شوری آب و مقاوم بودن نسبت به آفات، را از مزیت های درختان زیتون عنوان و تصریح کرد: سرمازدگی مشکل اساسی درختان زیتون است و باغداران زیتون استان سمنان تحت تاثیر سرمازدگی حاد سال 95 دچار خسارت های سنگین شدند.
مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان این که سال گذشته به دلیل سرمازدگی برداشت این محصول راهبردی در استان به حدود چهار هزار و 500 تن کاهش یافت، اظهار داشت: استفاده از دانش بومی نقش مهمی در مقابله با سرمازدگی دارد.
به گزارش ایرنا، پنج هزار و 19 هکتار از وسعت باغ های استان سمنان مربوط به زیتون است که از این میزان، سه هزار و 523 هکتار درختان بارور و یک هزار و 496 هکتار آن نهال است.
7342/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.