به گزارش ایرنا، گسترش روزافزون بخش صنعت و ماندگاری بنگاه های اقتصادی در بازار، نیازمند به روزرسانی ابزار کار است و در سه سال گذشته با حمایت دولت تدبیر و امید بیش از سه هزار میلیارد ریال برای بازسازی ماشین آلات خط تولید استان سمنان هزینه شده است.
بر اساس آمار در زمان حاضر بیش از 32 درصد ماشین آلات خط تولید بنگاه های کوچک و متوسط کشور نیازمند بازسازی است که برای رفع این مشکل، ارائه تسهیلات برای به روز رسانی ابزار کار اجتناب ناپذیر است.
در استان سمنان نیز با اعداد و ارقامی متفاوت، وضع ماشین آلات خط تولید چندان مطلوب نیست و از مجموع دو هزار و 20 واحد صنعتی، دست کم 40 درصد آن نیازمند بازسازی است.
کارشناسان بخش صنعت معتقدند با نوسازی ماشین آلات بنگاه های اقتصادی، کیفیت کالاهای تولیدی به میزان قابل توجهی افزایش می یابد و این امر در کاهش هدر رفت انرژی و رفع مشکل بازار فروش، تأثیرگذار است.
به باور کارشناسان، ارائه تسهیلات 55 هزار میلیارد ریالی برای توسعه و افزایش تولید در بخش صنعت، از دستاوردهای ماندگار دولت تدبیر و امید برای تغییر فرآیند تولید در بنگاه های اقتصادی متوسط و کوچک سمنان است.

** ضرورت بازنگری در فرآیند تولید
نماینده مردم شهرستان های گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی در همین ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: بیش از یکهزار واحد صنعتی در غرب استان سمنان فعال است که دستکم 430 بنگاه اقتصادی نیازمند نوسازی است.
غلامرضا کاتب ادامه داد: برای افزایش اشتغال و توسعه روز افزون بخش صنعت باید فرآیند تولید، بازنگری شود؛ چرا که فعالیت بنگاه های اقتصادی با ماشین آلات بی کیفیت مانع ورود ایران به بازارهای جهانی است.
وی اظهار کرد: یکی از دلایل مهم و اساسی تعدیل نیرو در بنگاه های اقتصادی، بی توجهی به نوع کالاهای تولیدی است که باید نهادهای اجرایی به این مقوله توجه کنند.
کاتب اضافه کرد: ارائه تسهیلات رونق تولید برای نوسازی بنگاه های اقتصادی از اقدام های مؤثر و کاربردی برای حفظ اشتغال موجود در بنگاه های اقتصادی است.
این نماینده مجلس معتقد است: اکنون تعداد قابل توجهی از بنگاه های اقتصادی کشور به دلیل نبود نقدینگی با مشکلات متعددی مواجه هستند که باید دولت در این شرایط حساس با رفع مشکلات از این دست بخش صنعت به توسعه اقتصادی در کشور کمک کند.

** حمایت دولت از صنعت نامحدود است
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان نیز در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: حمایت دولت از صنعت استان نامحدود است و ظرف یک سال گذشته بیش از 9 هزار میلیارد ریال برای حمایت از بخش صنعت در سمنان هزینه شده است.
بهروز اسودی ادامه داد: برای رونق اقتصادی در سمنان راهی جز توسعه بخش صنعت وجود ندارد و نوسازی ماشین آلات خط تولید از اولویت های اساسی دولت برای حفظ اشتغال در این استان است.
وی خاطر نشان کرد: در ناحیه ها و شهرک های صنعتی استان سمنان واحدهای قابل توجهی وجود دارد که برای بهره وری در تولید کالا به تغییر ابزار و فرایند تولید نیاز دارند.
اسودی اضافه کرد: رفع مشکلات زیرساختی مانند کمبود آب، نقدینگی و بازسازی ماشین آلات خط تولید سه مولفه اساسی برای توسعه اقتصادی سمنان است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سمنان گفت: رقابت پذیری و ورود به بازار جهانی نیازمند کیفیت بخشی کالاهای تولیدی است و با این راهبرد می توان برای حفظ اشتغال در استان سمنان گام برداشت.

** از ظرفیت صنعت و معدن سمنان بهره نبردیم
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان نیز در این باره گفت: به دلیل نبود زیرساخت ها و فرسودگی روزافزون ماشین آلات بخش صنعت و معدن، از این بنگاه های اقتصادی به معنای واقعی بهره نبردیم.
علی اصغر جمعه ای ادامه داد: برای نوسازی ماشین آلات خط تولید سمنان بیش از سه هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که با رفع مشکلات زیرساختی می توان برای توسعه روز افزون سمنان گام برداشت.
وی خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته دولت تدبیر و امید بیش از 300 میلیارد ریال برای نوسازی ماشین آلات خط تولید استان هزینه کرده است.
رئیس اتاق بازرگانی سمنان تصریح کرد: در زمان حاضر، بهره وری تولید در بنگاه های اقتصادی استان سمنان به دلیل فرسودگی ماشین آلات خط تولید چندان مطلوب نیست و لازم است مسئولان امر برای رفع این مشکل اقدام کنند.
جمعه ای افزود: برای رقابت با بازارهای جهانی، تنها راهکار رفع مشکلات زیرساختی است و با تولید کالای بی کیفیت تنها دلخوش به برخورداری از بنگاه های اقتصادی هستیم.
رئیس اتاق بازرگانی سمنان گفت: فرهنگ سازی به منظور ترغیب صاحبان واحدهای صنعتی برای نوسازی ماشین آلات خط تولید به منظور بهره وری در تولید کالا در اولویت قرار دارد.

** حمایت از کالای ملی نیازمند رفع مشکلات زیرساختی است
یکی از تولید کنندگان استان سمنان نیز در این خصوص اظهار کرد: نوسازی خط تولید در کاهش هدررفت انرژی تاثیر گذار است و در کمترین زمان ممکن هزینه نوسازی انجام شده با تولید کالای باکیفیت جایگزین می شود.
محمد کریم پور افزود: حمایت از کالای ایرانی در گرو رفع مشکلات زیرساختی است و با فرهنگ سازی در زمینه تولید با کیفیت باید برای افزایش اشتغال در کشور گام برداشت.
وی تصریح کرد: رویکرد رقابت پذیری و مشتری مداری باید به معنای واقعی در کشور نهادینه شود و تولید کالای با کیفیت مقدمه حضور به بازار جهانی است.
کریم پور گفت: تمامی واحدهای صنعتی استان برای ورود به بازارهای جهانی باید به بخش کنترل کیفیت تلاش کنند و در کنار توجه به کمیت، ضرورت دارد که کیفیت کالاهای تولیدی نیز مد نظر قرار گیرد.
وی اضافه کرد: استفاده بنگاه های اقتصادی از فناوری های روز، در بلند مدت به توسعه بخش صنعت سمنان می انجامد.

** برنامه های عملیاتی برای مشکلات صنعت اتخاذ شود
مدیر انجمن صنایع استان سمنان گفت: حمایت از بخش صنعت نباید تنها در حد شعار باقی بماند و برای حمایت از بخش صنعت باید مشکلات زیرساختی برطرف شود.
رستم سعداللهی افزود: اکنون دستکم 70 درصد از واحدهای صنعتی کوچک و متوسط سمنان برای خرید مواد اولیه با مشکلاتی مواجه هستند که ماندگاری این بنگاه ها در چرخه تولید در گرو حمایت دولت است.
وی تصریح کرد: تحریم های اقتصادی مانع اساسی در نوسازی ماشین آلات خط تولید بنگاه های اقتصادی است و دولت با ارائه بسته های تشویقی، می تواند از این بنگاه ها حمایت کند.
سعداللهی ادامه داد: روز به روز به فرسودگی فرایند بخش تولید سمنان اضافه می شود و تولید کالای بی کیفیت، یکی از چالش های اساسی در اقتصاد ایران در آینده نزدیک خواهد بود.
مدیر انجمن صنایع استان سمنان اضافه کرد: فرسودگی خط تولید بنگاه های کوچک و متوسط در استان سمنان نگران کننده است و بنگاه های بزرگ اقتصادی وضعیت بهتری در این بخش نسبت به دیگر بنگاه ها دارند.

** توسعه صنعت سمنان در گرو نوسازی ماشین آلات خط تولید
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: تحریم ها، صنعت ایران را هدف قرار داده؛ که باید با همدلی و رفع مشکلات زیرساختی از این بحران عبور کرد.
ابوالفضل حسن بیکی اضافه کرد: بخش قابل توجهی از واحدهای صنعتی سمنان از نبود بازار فروش رنج می برد که رفع این مشکل در گرو بازسازی خط تولید است.
وی با بیان اینکه، بیش از 20درصد ماشین آلات خط تولید در شهرستان دامغان نیازمند بازسازی است، گفت: دولت باید برای رفع مشکلاتی از این دست در بخش صنعت شتاب کند.
حسن بیکی اضافه کرد: تفکر جزیره ای مانع توسعه بخش صنعت است و باید در کنار ارائه تسهیلات برای رونق تولید، اقداماتی هم برای بازسازی بخش صنعت انجام شود.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت: در کنار مشکل فرسودگی ماشین آلات خط تولید، کم آبی یکی از چالش های اساسی در بخش صنعت سمنان است که مسئولان امر برای رفع این چالش باید تلاش کنند.
استان سمنان دو هزار پروانه بهره برداری در بخش صنعت و بیش از 40 هزار بهره بردار در بخش های مختلف کشاورزی دارد؛ سهم اشتغال سمنان در بخش صنعت و معدن بیش از 38 درصد، در کشاورزی بیش از 14 درصد و تولید ناخالص این استان با رقمی حدود 18.2 درصد مربوط به بخش کشاورزی و حدود 22 درصد مربوط به بخش صنعت و معدن است.
در استان سمنان دو هزار و 20 واحد تولیدی و صنعتی فعالیت دارد.
7339/7408/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.