به گزارش ایرنا، لطف الله رضایی روز دوشنبه به خبرنگاران در سمنان اظهار داشت: بیشترین تولیدات استان سمنان در قالب تولید نهال‌های پسته، زردآلو، بادام، گلابی، انگور، انجیر و گردو بوده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اظهار داشت: از 2.5 میلیون اصله نهال تولید شده در این استان، 305 هزار اصله نهال زردآلو ، 270 هزار اصله نهال پسته ، 59 هزار اصله نهال بادام، 47 هزار اصله سیب، 45 هزار اصله گلابی است.
وی، تولید 50 هزار اصله نهال انجیر و 141 هزار اصله سایر نهال های شناسه دار از ابتدای سالجاری تا کنون را از دیگر تولیدات نهال استان سمنان عنوان کرد و افزود: در استان سمنان 24 نهالستان دارای مجوز تولید نهال هستند که نیاز این استان به نهال را تامین می کنند.
رضایی ابراز داشت: تعیین الگوی کشت و توسعه و جایگزینی باغ ها به جای محصولات زراعی پرمصرف از سیاست های سازمان جهاد کشاورزی در استان سمنان به منظور مدیریت منابع آبی است.
وی اضافه کرد: سالانه حدود 2 هزار هکتار باغ جدید استان سمنان نیازمند نهال استاندارد و دارای اصالت و سالم است که به جز گونه های خاص عمده آن در داخل استان تولید می شود و مازاد تولید نهال این استان به استان های همجوار و به کشورهای حوزه دریای خزر صادر می شود.
رضایی خاطر نشان کرد: ادامه فرآیند استانداردسازی نهالستان ها، تأمین و تولید نهال مورد نیاز توسعه باغ ها از ارقام مرغوب، حفظ و تکثیر ژرم پلاسم غنی ارقام بومی، تکثیر پایه های رویشی عاری از ویروس و مقاوم از جمله سیاست های سازمان جهاد کشاورزی است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: در برنامه ریزی های انجام شده، سه باغ مادری به منظور تهیه اندام تکثیری در استان احداث شده تا نهال به صورت گواهی شده در اختیار بهره برداران قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، از 198 هزار هکتار وسعت باغ و زمین زراعی در استان سمنان 55 هزار هکتار باغ مثمر است، در این استان بیش از 40 هزار بهره بردار در حوزه جهادکشاورزی مشغول به فعالیت هستند.
7342/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.