سیدمحسن طباطبائیان عصر یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: توسعه و افزایش مراکز باغ مادری در جهت بهبود استانداردهای باغداری از اهمیت بالایی برخوردار است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان گفت: این باغ مادری در زمینه تهیه و توزیع انواع پیوندک های تجاری پسته در این شهرستان فعالیت خواهد داشت.
وی به سفر معاون موسسه گواهی نهال کشور و گروه نهال معاونت باغبانی وزارت جهادکشاورزی به شهرستان دامغان خبر داد و گفت: به منظور صیانت از سرمایه گذاری باغداران شهرستان در زمینه توسعه باغ های جدید، رفع دغدغه اصلی تامین پیوندک و پایه های مقاوم، ایجاد خانه مادری پسته در این سفر مقرر شده است.
وی اضافه کرد: ایجاد باغ مادری با هدف تولید و تامین اندام تکثیری پیوندک و پایه مقاوم در ارقام تجاری پسته با حفظ اصالت ژنتیکی مشخص ایجاد می شود.
طباطبائیان با اشاره به اینکه این اقدام می تواند سبب مقاومت بیشتر ارقام پسته در برابر بیماری های ویروسی و شبه ویروسی و آفات باشد، اضافه کرد: امروز تامین پیوندک مناسب در زمان مورد نیاز یکی از اصلی ترین نیازهای باغ های پسته است که امیدواریم با ایجاد هر چه زودتر باغ مادری در این شهرستان، این موضوع مرتفع شود.
طباطبائیان بیان کرد: مقدمه اولیه احداث باغ مادری در زمینی به مساحت 11 هکتار در یکی از کانونهای تولیدی باثبات شهرستان دامغان با مشارکت بخش خصوصی و دولتی انجام شده است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان خاطر نشان کرد: به یاری خداوند پس از طی گام های نهایی شامل بررسی های فنی و آزمایشگاهی، به زودی شاهد عملیات اجرایی نهایی باغ مادری خواهیم بود.
شهرستان دامغان حدود 17 هزار هکتار باغ پسته دارد که بیش از 12 هزار هکتار از این باغ ها بارده است، ٨0 درصد پسته تولیدی استان سمنان در دامغان قرار دارد.
شاه پسند ، اکبری ، کله قوچی، احمد آقایی و عباسعلی از مهمترین ارقام پسته تولیدی در شهرستان دامغان است .
9856/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.