به گزارش ایرنا، بهروز اسودی روز شنبه به خبرنگاران در سمنان اظهار داشت: معدنکاران نباید فقط به دنبال اکتشاف و استخراج مواد معدنی باشند، در صورتی که فرآوری مواد معدنی، دانش بنیان کردن و صادرات آن مغفول مانده است.
وی یکی از دلایل اصلی فرآوری نشدن مواد معدنی در استان سمنان را ضعیف بودن ساختارهای زیربنایی عنوان کرد و گفت: ساختارهای زیربنایی استان مانند برق، گاز و آب در ارایه خدمات به معادن استان بسیار ضعیف است که پراکندگی معادن یکی از دلایل اصلی آن عنوان می شود.
اسودی یکی دیگر از دلایل فرآوری نکردن مواد معدنی در استان سمنان را فاصله زیاد معادن عنوان کرد و گفت: بیشتر معادن استان سمنان در مناطق دورافتاده و دست نیافتنی قرار دارد و دسترسی به آن ها آسان نیست.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان افزود: با فرآوری مواد معدنی می توان ارزش افزوده آن را بسیار بالا برد، به طوری که اگر برخی از مواد معدنی استان سمنان فرآوری شود، بیش از 50 برابر ارزش افزوده آن ماده افزایش می یابد، اما تا کنون حتی رشد یک برابری در ارزش افزوده مواد معدنی استان اتفاق نیفتاده است.
وی با اشاره به اینکه‌ سمنان با استخراج سالانه بیش از 23 میلیون تن انواع مواد معدنی استانی مستعد از نظر منابع معدنی از قبیل سیلیس، آهک، گچ، سولفات سدیم، نمک، منگنز، آهن است، افزود: حدود 593 معدن در استان دارای پروانه بهره برداری است که 60 درصد آن فعالیت استخراجی، 10 تا 15 درصد به صورت تجهیز و بقیه به صورت فصلی فعالیت می کنند.
وی با اشاره به اینکه حدود 85 واحد فرآوری مواد معدنی با ظرفیت فعلی 55 درصد در استان فعالیت می کنند، خاطرنشان کرد: این واحدها در زمینه فرآوری مواد معدنی نظیر سنگ گچ، سنگ تزئینی، سنگ آهک، شن و ماسه، فلورین، فلدسپات پتاسیک، خاک رس، خاک روی و سنگ مس فعالیت می کنند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان با اشاره به سهم حدود چهار درصدی مصرف آب بخش صنعت استان از حدود یک میلیارد و 300 میلیون مترمکعب آب تولیدی سالانه، بیان کرد: مواد معدنی برای فرآوری به آب زیاد نیاز دارد و اگر آب وجود نداشته باشد، فرآوری و در نتیجه، صادرات این مواد با مشکل مواجه می شود.
2 هزار و 20 واحد صنعتی استان سمنان سهم چهاردرصدی در مصرف آب و سهم 51 درصدی در اشتغال این استان دارند.
6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.