به گزارش ایرنا، شانزدهمین نمایشگاه کتاب استان سمنان در شاهرود در حال برگزاری است. رویداد بزرگ فرهنگی که در آن 235 ناشرکشوری و استانی در150 غرفه حضورداشته و 55هزار و 612 عنوان کتاب را در معرض دید علاقمندان قرار داده اند.
در کنار فعالیت اصلی نمایشگاه، معرفی شاهرود، مولفان و بزرگانش یکی از ویژگی های این نمایشگاه است که طرفداران بسیاری نیز دارد.
یکی از غرفه های این نمایشگاه به ارائه آثار مولفان شاهرودی اختصاص دارد. مولفانی که بیشترین وقت خود را صرف معرفی این خطه از ایران پهناور کرده اند. مسوول این غرفه که خود با آثارش نقش قابل توجهی در شناساندن شاهرود و زیبایی هایش به هموطنان داشته، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه 20 عنوان کتاب از او و 40 عنوان نیز از دیگر نویسندگان و مولفان شاهرودی در این فرصت در معرض دید علاقمندان قرار گرفته، افزود: این آثار توسط ناشران گوناگون سراسر کشور به چاپ رسیده است.
حسن شهنما با اشاره به فعالیت خود از سال 84 تاکنون، ابراز داشت: 24 عنوان کتاب در قالب 46 هزار جلد برای معرفی شاهرود به چاپ رسانده ام که بیشتر آنان در زمینه گردشگری طبیعی، مذهبی و عرفانی بوده است.
وی اضافه کرد: کتاب هایم بیشتر به نمایش عکس اختصاص یافته و دارای پانویس است چون شغل اصلی من عکاسی است.
شهنما به تدوین کتاب جدیدش با عنوان 'شاهرودگردی' نیز اشاره کرد و گفت: این کتاب شناساندن شاهرود را از روستای دهملا در نزدیکی این شهر از سمت تهران آغاز می کند و با معرفی مکان های دیدنی به شکل داستانی در مسیر به پیش می رود.
وی ادامه داد: کتاب دیگری نیز با عنوان 'شاهرود، چهارراه شمال شرق' در دست تهیه دارم که تلفیقی از عکس های قدیم و جدید شاهرود است و در این کتاب به تشریح اهمیت شاهرود از نظر جغرافیایی و قرار گرفتن آن در مسیر راه ابریشم می پردازم.
شهنما تاکنون پنج هزار قاب تصویر از شرق استان سمنان در کتاب های خود به چاپ رسانده است.
بنیاد فقه و معارف اهل البیت (ع) نیز متولی غرفه ای دیگر است که این بار در زمینه مسائل دینی به معرفی آثار آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی، رئیس پیشین قوه قضاییه و رئیس کنونی مجمع تشخیص مصلحت نظام می پردازد.
حجت الاسلام سید حسن حسینی یکی از شاگردان آیت الله شاهرودی دربار فعالیت این غرفه به خبرنگار ایرنا گفت: بنیاد فقه و معارف اهل البیت (ع) چند سالی است که در نمایشگاه های مختلف شرکت می کند و این بار هم با توجه به اینکه ایشان فرزند شهرستان شاهرود هستند، با حضور در نمایشگاه کتاب استان، آثارشان را به مردم معرفی می کند.
وی با بیان اینکه کتاب های آیت الله هاشمی شاهرودی در زمینه های فقهی، ادبی، اخلاقی و حقوقی نوشته شده، یادآور شد: منشور بهداشت قضایی، آموزش و پژوهش، ولایت فقیه، حقوق بشر، حقوق شهروندی، زندان زدایی و حبس زدایی، مبارزه با مفاسد و همچنین کتاب های تربیتی از جمله عناوین کتاب هایی است که توسط ایشان و یا فرزندشان به رشته تحریر درآمده است.
حسینی با اشاره به ارائه 120 عنوان کتاب در این غرفه، ابراز داشت: حدود 40 عنوان کتاب هم در بنیاد در دست چاپ است که به دلیل مشکلاتی همچون کمبود کاغذ به نمایشگاه کتاب شاهرود نرسید.
وی با تأکید بر اینکه فقط حدود 30 درصد از کتاب های این غرفه که در زمینه های تخصصی فقهی و حقوقی است به فروش اختصاص یافته، افزود: باقی موارد شامل کتاب هایی اخلاقی است که به نوجوانان و جوانان مراجعه کننده هدیه شده و یا کتاب هایی با موضوعات مختلف که برای مطالعه به بازدید کنندگان اهدا می شود و آنان می توانند پس از مطالعه کتاب را برگردانند و یا بین هم دست به دست کنند.
حسینی مشاوره را از دیگر فعالیت های غرفه یادشده برشمرد و گفت: بنیاد فقه و معارف اهل البیت (ع) با آموزش به طلاب آن ها را برای ارائه مشاوره های خانواده و ازدواج، تحصیلی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به نمایشگاه های سراسرکشور می فرستد و در شاهرود نیز این مشاوره ها در طول برگزاری نمایشگاه ارائه می شود.
نمایش عکس های قدیم شاهرود هم یکی دیگر از فعالیت های این نمایشگاه است. به گفته عبدالحسین برنجی مدیر موزه آب شاهرود، تاکنون 100 قاب تصویر از شاهرود قدیم به چاپ رسیده و 44 قاب در نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه نیمی از این تصاویر مربوط به دوره قاجار و نیمی دیگر متعلق به زمان ملی شدن صنعت نفت و اتفاقاتی است که در شاهرود رخ داده، افزود: آیین های افتتاح و یا کلنگ زنی طرح هایی که سبب پیشرفت و توسعه شهرستان شده در این قاب ها به نمایش درآمده است.
برنجی با اشاره به اینکه این عکس ها اهدایی مردم شاهرود به موزه است، یادآور شد: فراخوانی برای جمع آوری عکس های قدیم شاهرود داده شده و قرار است مرکز اسناد مردمی و هویت فرهنگی شاهرود برای انجام کارهای پژوهشی و حفظ هویت فرهنگی این شهرستان تشکیل شود.
وی اضافه کرد: در حاشیه این نمایشگاه برای نخستین بار آیین بزرگداشت مرحوم حسین عاطفی شهردار فقید شاهرود که نقش زیادی در توسعه این شهر داشت نیز برگزار شد.
به گزارش ایرنا، علاقمندان به کتاب و کتابخوانی تنها یک روز دیگر برای بازدید از شانزدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب استان سمنان در شاهرود فرصت دارند.
پس از برگزاری این نمایشگاه ، هفته کتاب استان نیز از 24 آذر ماه برگزار می شود.
در استان سمنان 36 ناشر وجود دارد که 25 ناشر هر سال دستکم تا 2کتاب را منتشر کرده و در سطح استان فعالیت دارند.
همچنین 390 مولف در استان وجود دارد که 100تن از آن ها شاهرودی هستند.
7359/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.