به گزارش ایرنا، محمود حجتی شامگاه سه شنبه در حاشیه افتتاح طرح های کشاورزی همزمان با سفر رئیس جمهوری به استان سمنان در گفت و گو با خبرنگاران ابراز داشت: هفت هزار میلیارد ریال معادل 22 میلیون دلار امسال از محل صندوق توسعه ملی برای آبخیزداری و آبخوان داری در کشور تخصیص داده شد.
وی اظهار داشت: این منابع مالی به منظور افزایش تغذیه سفره های زیر زمینی و مقابله با خشکسالی ها، کنترل عوامل فرسایش آبی و افزایش پوشش گیاهی مراتع کشور اختصاص یافته است.
وی ذخیره سازی و نفوذ آب به منابع زیر زمینی تا 520 متر مکعب در هر هکتار و افزایش علوفه تا 120 کیلوگرم در سال را از مزایای اجرای عملیات آبخیزداری در کشور عنوان کرد.
حجتی تصریح کرد: نقشه راه برای اجرای طرح های آبخیزداری ترسیم شده است و ابهامی وجود ندارد.
وی ابراز داشت: آب و خاک از سرمایه های ارزشمند است و باید آسیب ها به این منابع به حداقل ممکن کاهش یابد.
به گفته وی برنامه ریزی و اجرای طرح ها همگام و سازگار با محیط زیست و متناسب با اقلیم نقش مهمی در حفاظت از عرصه های منابع طبیعی دارد.
وزیر جهاد کشاورزی افزود: مشارکت مردم، بسیج و امکانات استانی ظرفیت خوبی برای حل مشکلات و حفظ عرصه های منابع طبیعی است.
وی پدیده ریزگردها را از عواقب آسیب به عرصه های منابع طبیعی مطرح و بر افزایش مشارکت مردمی به منظور حفظ مراتع تاکید کرد.
حجتی اظهار داشت: اکنون مدیریت و جانمایی درست برای اجرای طرح ها، ترویج فرهنگ حفظ منابع طبیعی در جلوگیری از فرسایش خاک و افزایش پوشش گیاهی اثرگذار بوده و بخش عمده ای از تخریب سرزمین کاهش یافته است.
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: زمانی 70 درصد تعلیف دام سبک در مراتع و منابع طبیعی انجام می شد در حالی که امروز وابستگی دام سبک و سنگین به عرصه های منابع طبیعی کم شده است.
وی اضافه کرد: دو طرح بیابان زدایی و آبخیزداری از طرح های مهم اقتصاد مقاومتی اند که به منظور پوشش گیاهی و حفاظت از خاک در دستور کار قرار گرفته اند.
حجتی گفت: طرح های آبخیزداری، سندی فرادستی است که در یک حوزه آبخیز با مطالعه جنبه ‌های طبیعی، اجتماعی و اقتصادی و با هدف اعمال مدیریت جامع حوزه آبخیز و حفاظت آب و خاک و پوشش گیاهی تهیه و تدوین می شود.
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران روزهای سه شنبه و چهارشنبه در قالب سفر کاروان تدبیر و امید در استان سمنان حضور دارد و در این سفر 78 مصوبه با 14 هزار و 660 میلیارد ریال پیش بینی شده است.
7342/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.