سمیه رجبی چهار شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه تأسیس کتابخانه کودک در شاهرود نیازمند همکاری خیران و دیگر دستگاه ها است، افزود: از آنجایی که کودکان امید و سرمایه آینده جامعه هستند، توجه به بخش های کودک و نوجوان در اعتلای هرچه بیشتر کتابخوانی نقش موثری دارد.
وی یکی از مشکلات کتابداران بوی‍ژه بخش کودک را کمبود بودجه برای ارتقاء سطح فعالیت های فرهنگی دانست و گفت: بی شک برنامه های متنوع فرهنگی جدا از ابتکار و خلاقیت و نیز قناعت شخص کتابدار نیاز به بودجه ای هرچند اندک دارد و با این وجود ما تلاش کرده ایم با کمترین امکانات بهترین شرایط را برای اعضای خود فراهم کنیم.
کتابدار بخش کودک و نوجوان کتابخانه عمومی 22 بهمن شاهرود تنوع کاری و حجم زیاد کار را از دیگر چالش های پیش روی کتابداران کودک برشمرد و تصریح کرد: انجام این کارها زمان بر بوده و شاید این حجم از کار به چشم هم نیاید و از مسوولان درخواست می کنم به کتابداران، این قشر فرهنگی گم نام توجه بیشتری داشته باشند.
رجبی برگزاری کلاس های قصه گویی و نقاشی با عنوان 'شادستان کتاب' و کاردستی و خلاقیت برای نونهالان را از جمله فعالیت های بخش کودک کتابخانه 22 بهمن شاهرود عنوان کرد و گفت: شاهنامه خوانی برای کودکان و نوجوانان، کارگاه های فرزندپروری، نشست های کتابخوان مناسبتی، نشست های نقد و بررسی کتاب نوجوان و کارگاه کتاب درمانی با حضور استادان در حوزه مرتبط از دیگر برنامه های این بخش است.
وی ادامه داد: طرح 'محله کتابخوان'، 'افطاری با طعم کتاب'، نمایشگاه رضوی، قصه گویی در بخش اطفال بیمارستان، عضویت و فراخوانی کودکان کار به کتابخانه، برگزاری نشست با لهجه شاهرودی ویژه کودکان، نشست کتابخوان ویژه دوقلوها، نشست عروسکی-نمایشی ویژه خردسالان، اجرای نمایش عروسکی در حسینیه کودک، همکاری با مدارس برای برگزاری نشست های کتابخوان مدرسه ای و نمایشگاه و نیز همکاری با مراکز فرهنگی و برپایی نمایشگاه های کتاب و نقاشی و خلاقیت و تقدیر از فعالان کتابخوان کودک و نوجوان بصورت فصلی از دیگر کارهای انجام شده است.
این کتابدار نمونه به نقش رسانه ها در اعتلای فرهنگ کتابخوانی نیز اشاره و تأکید کرد: ما در دهکده جهانی امروز ناچاریم با تعامل دوسویه با رسانه های مختلف در اعتلای فرهنگ مطالعه گامی موثر برداریم و در این میان نقش صدا و سیما پررنگ تر بوده و می تواند با پخش خلاقیت ها و برنامه های تبلیغاتی، پخش مستقیم نشست های کتابخوان و حتی اعلام عضویت و فعالیت های فرهنگی و آموزشی در برنامه های مناسبتی و کودک به اطلاع رسانی پرداخته و با مصاحبه با کتابداران صدای آنان را به گوش مردم برساند اما متاسفانه به جز برنامه های اندکی که بیشتر رادیویی هستند به این امر مهم پرداخته نشده است.
به گزارش ایرنا، سمیه رجبی در ویژگی های تخصص و مهارت، شناخت خدمات کتابخانه ای، آشنایی دقیق با ابزار کار و چگونگی تشخیص و رفع نیاز اطلاعاتی مراجعان و تلاش موثر برای ترویج کتابخوانی در کنار سعی مستمر برای کسب دانش مربوط به حرفه و کتابشناسی و اشراف به منابع مطالعاتی بعنوان کتابدار نمونه کشوری انتخاب شد.
درشهرستان شاهرود 16 باب کتابخانه عمومی و نهادی، یک باب کتابخانه عمومی مستقل و پنج باب کتابخانه عمومی مشارکتی با 260 هزار نسخه کتاب و 13 هزار تن عضو فعال وجود دارد.
7359/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.