محمدرضا کشاورزیان دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا،افزود: اعتبارات نقدی تا سقف پنج میلیارد ریال از سوی فرمانداری شاهرود برای روستاهای بدون دهیاری اختصاص یافته و مجری طرح نیز مدیریت آب و فاضلاب روستایی شاهرود است.
کشاورزیان گفت: سیر نزولی بارش در 13 سال گذشته و افزایش متوسط درجه حرارت منطقه، 2 عامل اصلی کمبود آب در بیارجمند است.
وی با بیان اینکه اهالی بیارجمند در چند سال گذشته تابستان های گرمی را سپری کردند، افزود: به دلیل ضخامت کم آبرفت در منطقه، آب خوان و سفره های زیرزمینی همانند دیگر نقاط شهرستان تشکیل نمی شود و در نتیجه منابع تأمین آب سطحی است.
وی ادامه داد: درصورتی که میزان بارش مناسب باشد منابع آبدهی مناسبی دارند ، در غیر این صورت منابع آبی بیارجمند که اغلب به صورت چشمه، قنات و چاه های نیمه عمیق سطحی دچار کاستی می شود.
مدیر کل آبفار استان سمنان با اشاره به تأثیر خشکسالی ها بر تأمین آب بیارجمند تصریح کرد: مجبوریم از منابع دوردست آبرسانی سیار انجام دهیم و به این منظور از سال 93 یک دستگاه تانکر آبرسانی به حجم 18 هزار لیتر در منطقه مستقر شده است.
کشاورزیان با بیان اینکه بیشترین آبرسانی در فصل تابستان انجام می شود، اضافه کرد: در این سال ها اقدامات خوبی از سوی دولت و از محل اعتبارات مناطق محروم و با همکاری بسیج سازندگی در خارتوران انجام شده و در این روستاها از نظر تأسیسات مشکل زیادی وجود ندارد.
وی افزود: در مجتمع آبرسانی تعدادی از روستاهای خارتوران به مرکز زمان آباد فرسودگی هایی وجود دارد که به تناسب اعتبارات و مطالعات انجام شده مرمت آن ها در دستور کار قرار گرفته است.
به گزارش ایرنا، پنج روستای بخش بیارجمند شاهرود به طور دائم به صورت سیار آبرسانی می شوند و این تعداد در فصل گرما تا 12 مورد افزایش می یابد.
اکنون اهالی 50 روستای بالای 20 خانوار استان سمنان با تانکر آبرسانی می شوند که هفت روستا مربوط به بخش بیارجمند است .
خشکسالی و کمبود آب موجب کوچ برخی روستاییان به شهرها شده است ، در 10 ساله گذشته بیش از 20 هزار نفر از مناطق روستایی استان سمنان مهاجرت کرده اند.
اکنون 284 روستا و 56 آبادی زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سمنان قرار دارند.
شبکه انتقال آب استان سمنان بیش از 2هزارکیلومتر است که به گفته مسوولان امر حدود 30 درصد از آن ها فرسوده و برای نوسازی به بیش از 300 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر است، در این استان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود.
شهر بیارجمند، مرکز بخش بیارجمند، در 110 کیلومتری جنوب شرق شاهرود قرار گرفته و تا سمنان 310 کیلومتر فاصله دارد.
این بخش با بیش از 10 هزار نفر جمعیت 40 روستا دارد.
ذخیره ‌گاه زیست کره توران با مساحت یک میلیون و 470 هزارو 640 هکتار بزرگترین ذخیره گاه زیست کره ایران در این منطقه واقع شده و گونه‌های نادر جانوری و گیاهی را در خود جای داده است.
1023/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.