به گزارش ایرنا، وضعیت آب و هوایی 2 سال گذشته خسارت های زیادی را به بخش کشاورزی استان سمنان وارد کرده به طوری که توان بازپرداخت تسهیلات را از آن ها گرفته است و اکنون کشاورزان خواستار تاخیر در زمان بازپرداخت تسهیلات یا همان استمهال هستند.
دولت دوازدهم با مصوبه استمهال بازپرداخت وام کشاورزان خسارت دیده ناشی از خشکسالی، سرمازدگی و گرمازدگی به مدت 2 سال موافقت کرده است اما این مصوبه هنوز درگیر کش و قوس های اداری است.
استمهال تسهیلات براساس بند (خ) ماده 33 قانون برنامه ششم توسعه در خصوص بخشودگی سود، کارمزد و جریمه های وام های سررسید شده، مربوط به خسارت دیدگان بخش کشاورزی ناشی از حوادث غیرمترقبه به مدت سه سال است که بانک ها از اجرای آن سرباز می زنند.
به گفته کارشناسان، مجریان قانون باید با وجود فراز و نشیب های فراوان اجرای این قانون در سمنان را عملیاتی کنند و بانک های عامل باید تفکر سلیقه ای را کنار گذاشته و با تلاش ویژه برای حل مشکلات کشاورزان خسارت دیده براساس مفاد قانون عمل کنند.
بر اساس آمار، امسال حدود 640 هزار هکتار باغ های کشور با برآورد خسارت 110 هزار میلیارد ریالی دچار سرمازدگی شدند، استان سمنان نیز 198 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی و 43 هزار بهره بردار فعال در حوزه های مختلف کشاورزی دارد که از این تعداد 11 هزار و 500 بهره بردار در اراضی و باغ‌ ها به خاطر سرمازدگی ضرر و زیان دیده ‌اند.

** کشاورزان چشم انتظار اجرایی شدن قانون استمهال تسهیلات
باغدار و دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی شهرستان مهدیشهر گفت: کشت گردو در شهمیرزاد سابقه دیرینه دارد و درختان یک هزار ساله در این منطقه ها گواه بر این گفته است اما اکنون درختان گردو بر اثر سرمازدگی سال گذشته و یخبندان در بهار امسال دچار خسارت های زیادی شدند.
حسین معینی افزود: دولت استمهال تسهیلات برای کشاورزان خسارت دیده از سرما و خشکسالی را تصویب کرده است و براساس این مصوبه سود پول و دیرکرد مشمول بخشودگی می شود اما بانک ها از اجرای این قانون امتناع می کنند.
وی ادامه داد: نامه ای از سوی نظام صنفی کشاوران به وزیر کشور درباره اجرایی نشدن این مصوبه ارسال شده اما هنوز پاسخی به آن داده نشده است.
وی اظهار داشت: کشاورزان در بحث بیمه و دریافت غرامت خشکسالی و سرمازدگی باغ ها دچار مشکل هستند و بیمه به بهانه عدم مدیریت صحیح باغ 25 درصد از میزان غرامت پرداختی را کاهش می دهد.
معینی تصریح کرد: بیمه گر هزینه بیمه را از دولت و کشاورز به طور کامل دریافت می کند اما در هنگام پرداخت خسارت به عنوان های مختلف سقف پرداختی را کاهش داده و در حدود 60 درصد خسارت آن را هم بعد از 2 سال پرداخت می کنند.
یکی از کشاورزان مهدیشهری نیز گفت: اجرای قانون استمهال تسهیلات مطالبه ای از بانک هاست چرا که قانون به وسیله دولت تصویب شده اما بانک ها در اجرای درست این قانون اقدام نمی کنند.
علی سعیدی افزود: زمانی که به بانک ها مراجعه و درخواست استمهال می کنیم، عنوان می کنند با قانون کاری نداشته و آیین نامه های داخلی خود را اجرا می کنند.
وی ادامه داد: کشاورزان در شرایط فعلی و سرمازدگی و خشکسالی های اخیر توان بازپرداخت ندارند و بانک ها باید در این شرایط خاص به قانون و مصوبه دولت عمل کنند.
یک دیگر از باغداران نیز گفت: قانون استمهال وام تصویب شده اما بانک ها از اجرای این قانون تمکین نمی کنند و بیمه ها هم در پرداخت خسارت بی مهری می کنند.
وحید حسینی افزود: بیمه در هنگام دریافت حق بیمه با توجه به شرایط تعرفه تعیین می کند اما در زمان پرداخت خسارت شرایط را در نظر نمی گیرد.
وی ادامه داد: خسارت کمتر از 20 درصد ملاک عمل صندوق بیمه قرار نمی گیرد و خسارتی بیش از این میزان لازم است تا کشاورز مشمول پرداخت خسارت شود.
وی اظهار داشت که باغ 2 هکتاری خود را بیمه کرده و با بروز سرمازدگی، خسارت سه میلیون ریالی برایش تعیین شده که این میزان خسارت برآورد شده حتی از فروش محصول یک درخت مصون مانده از سرمازدگی کمتر است.
حسینی تصریح کرد: میزان خسارت برآورد شده از سوی بیمه با میزان خسارت وارد شده به باغ های کشاورزی در این استان هم خوانی ندارد و باید بیمه ها واقع گرایانه تر میزان خسارت ها را برآورد کنند.
این باغدار مشخص نبودن میزان غرامت پرداختی به کشاورزان و فقدان تعریف مشخص از فرآیند پرداخت خسارت، چالش بیمه در حوزه کشاورزی است.

** نارسایی بیمه در پوشش خسارت
کارشناسان براین باورند هم افزایی بانک های عامل و دستگاه های اجرایی برای اجرای قانون تاخیر در سررسید تسهیلات، راهکار برون رفت از شرایط بحرانی به وجود آمده برای کشاورزان آسیب دیده ناشی از سرمازدگی است.
به گفته کارشناسان بیمه نیز یکی از راه های جبران خسارت ها و سرمازدگی باغ هاست که می تواند حجم قابل توجهی از خسارت باغداران را جبران کرده و مرهمی بر درد کشاورزان خسارت دیده در شرایطی که قانون استمهال اجرایی نشده باشد.
به باور صاحبنظران اکنون قوانین بیمه دارای نارسایی بوده و ضرورت دارد این موانع قانونی در پرداخت خسارت رفع و اطلاع رسانی و فرهنگ سازی برای گسترش بیمه در عرصه های کشاورزی کشور انجام شود.
فرماندار شهرستان شاهرود گفت: خشکسالی و سرمازدگی امسال به باغداران و کشاورزان خسارت وارد کرده و استمهال وام آن ها ضروری است.
محمد کرم محمدی افزود: سرمای پاییزه و بهاره بخش زیادی از سردرختی های باغداران را نابود کرده و در زمان حاضر برخی از باغداران، توان ادامه کار ندارند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان نیز گفت: سرمازدگی محصولات زراعی و باغی در 2 سال گذشته خسارت های زیادی را به باغ ها و درختان مثمر استان سمنان وارد کرده است.
ایرج رئیسیان افزود: برای کمک به کشاورزان آسیب دیده به صورت غیر مستقیم و از دیگر خط های اعتباری تسهیلات پرداخت شده است.
وی تدوین تبصره 13 قانون بودجه مبنی بر بازپرداخت تسهیلات سر رسید شده را از اقدام های انجام شده برای حمایت از کشاورزان آسیب دیده اعلام کرد و اظهار داشت: بر اساس این قانون در بازپرداخت تسهیلات سر رسید شده به مدت سه سال به وسیله بانک های عامل وقفه ایجاد می شود تا کشاورز بتواند از این شرایط بحرانی فعلی عبور کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: طبق بند خ ماده 33 قانون برنامه ششم توسعه درباره تمدید سر رسید پازپرداخت 21 هزار و 316 پرونده از تسهیلات گیرندگان خسارت دیده در استان مشمول این قانون شدند.
سید حسن میر عماد افزود: بر اساس این قانون تسهیلات مجموع مانده بدهی اصل تسهیلات در استان سه هزار و 85 میلیارد و 800 میلیون ریال است.
وی اظهار داشت: شهرستان شاهرود در حال تکمیل اطلاعات در زمینه تعداد پرونده ها و میزان بدهی تسهیلات بخش کشاورزی است و به زودی میزان بدهی و تعداد پرونده اعلام می شود.
وی ادامه داد: بند (خ) ماده 33 قانون برنامه ششم توسعه در خصوص بخشودگی سود، کارمزد، جرائم وام های سررسید شده خسارت دیدگان بخش کشاورزی ناشی از حوادث غیرمترقبه به مدت سه سال است.

** بانک در اجرای قانون استمهال تسهیلات همکاری کنند
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان گفت: بانک ها در اجرای قانون تمدید سر رسید بازپرداخت تسهیلات بخش کشاورزی این استان تلاش کنند.
قدرت الله ابک افزود: کشاورزان خسارت دیده از خشکسالی و سرمازدگی امسال و سال گذشته استان سمنان، براساس بند (خ) ماده 33 برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور، مشمول بخشودگی تسهیلات هستند.
وی اظهار داشت: در 2 سال گذشته وضعیت آب و هوایی به کشاورزان و تولیدکنندگان این استان خسارت جدی وارد کرده و توان بازپرداخت تسهیلات را از آن ها گرفته است.
وی ادامه داد: بیشترین تاثیر شرایط فعلی و نوسان های ارز در کشور بر دوش قشر کشاورز است و ضروریست مسوولان در اجرای تمدید بازپرداخت تسهیلات کشاورزان خسارت دیده و رفع دغدغه آن ها تلاش مضاعف داشته باشند.
به گفته سرپرست معاونت عمرانی استانداری سمنان براساس بند (خ) ماده 33 برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور، سود و جریمه های تسهیلات دریافتی کشاورزان خسارت دیده از سرمازدگی و خشکسالی بخشوده و پرداخت اصل وام به مدت سه سال تمدید می شود.
کشاورزان پایه اقتصاد و خودکفایی کشور هستند که تامین نیازهای زیستی انسان ها در گرو کاشت و تلاش این زحمت کشان است.
اکنون خشکسالی و سرمازدگی توان ادامه فعالیت را از کشاورزان گرفته است و در تامین معیشت خود به تنگنا آمده اند و سرمایه و توان مالی برای تداوم فعالیت و ادامه حیات خود را ندارند از این رو ضروریست مسوولان در رسیدگی به مطالبه جهادگران عرصه تولید بیش از بیش توجه کنند.
گزارش: الناز ملکی
7342/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.