حسن قادری روز دوشنبه در حاشیه دومین نشست تخصصی سلسله مباحث «جامعه شناسی ایرانی با موضوع زن ایرانی، از آرمان تا واقعیت» در گفت و گو با ایرنا، افزود: دین اسلام با ظهور خود، سطح زن را ارتقاء داد و دیدگاه های پیش از اسلام را از بین برد.
این جامعه شناس حوزه دین اضافه کرد: در صدر اسلام، زنان از هیچ جایگاهی برخوردار نبودند که با ظهور دین اسلام، با برگشت جایگاه زنان، دیدگاه هایی همچون زنده به گور کردن دختران و نگاه ابزاری به جنس مونث از بین رفت.
وی افزود: مهریه و نفقه از جمله عواملی است که سبب ایجاد عزت برای زنان شد.
به گفته قادری، دین اسلام و قرآن کریم با بیان برابری جایگاه زن و مرد به جایگاه زنان توجه کرده است.
قادری به معرفی جایگاه زن در بستر تاریخ اشاره کرد و گفت: جایگاه زن در بستر تاریخی باید تعریف شود چرا که حقوق اجتماعی زنان از دنیای مدرنیته گرفته شده است.
وی اضافه کرد: تا پیش از قرن 17 و 18 میلادی، زنان در عمل شهروند درجه 2 محاسبه می شدند و در آن زمان، زنان نسبت به جایگاه خود اعتراضی نداشتند.
استاد دانشگاه های دامغان افزود: از قرن 19 میلادی، زن جایگاه خود را پیدا کرد و در جایگاه اندیشه قرار گرفت.
قادری به هنجارهای اخلاقی موجود در بعضی جوامع اشاره کرد و گفت: زنان در برخی اوقات با انجام کارهای مردانه به دنبال بالا بردن جایگاه در جامعه هستند که این اقدامات هویت زن را مخدوش می کند.
پژوهشگر دینی و جامعه شناس دامغانی تصریح کرد: در حال حاضر، هنوز هویت زن به خوبی معرفی نشده است چرا که زنان، جنس دومی هستند که در مقایسه با جنس اول معرفی می شوند و باید این دیدگاه در جوامع از بین برود.
تا کنون 2 نشست تخصصی از سلسله مباحث جامعه شناسی ایرانی با موضوع زن ایرانی، از آرمان تا واقعیت به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه تسنیم دامغان و کمیته آموزش و پژوهش قطب مطالعات اندیشه در دامغان برگزار شده است.
9856/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.