به گزارش ایرنا، بوم گردی شکلی جدید از صنعت گردشگری رواج یافته در کشورمان است که در آن افراد به جای حضور در هتل ها و اماکن شلوغ، راهی روستاهای بکر و دورافتاده می شوند تا به دور از هیاهوی زندگی روزمره، ساعتی را در آرامش سپری کنند.
صاحبنظران می گویند، گردشگری روستایی و توسعه اقامتگاه بوم گردی به معنای شناخت «بوم» می تواند در یک بستر گلخانه ای به درک اصولی از مزیت های فرهنگی و تاریخی مناطق روستایی کشور منجر شود.
بافت ویژه و معماری خاص خانه‎ ها، مغازه ‎ها و مراکز محلات این روستا ها، زیبایی های طبیعی و طبیعت بکر و دست نخورده، آثار تاریخی با قدمت چند هزار ساله، وجود قنات های قدیمی و رودهای جاری و تولید محصولات مرغوب کشاورزی، اقامتگاه های بوم گردی را به مکانی شاخص ‎گردشگری قابل توجه تبدیل کرده است.
از طرف دیگر تحقق طرح هایی مانند «استان سمنان 2020 مقصد تازه» با توسعه اقامتگاه های بوم گردی میسر است و بوم گردی با تکیه بر ویژگی های فرهنگی ، هنرهای سنتی ، زبان شناسی و مردم شناسی تاثیری قابل توجه ای در توسعه اشتغال و جلوگیری از مهاجرت در منطقه دارد.
روستای پاده در آرادان، روستای ملاده و چاشم در مهدی شهر، روستای رشم در دامغان، روستای فرومد در میامی از جمله روستایی هدف گردشگری در استان به شمار می رود که می توان با توجه به زیرساخت های گردشگری سالانه بخش قابل توجه از گردشگران را روانه این مناطق کرد.
از جمعیت 702 هزار نفری در استان سمنان 142 هزار نفر را روستائیان تشکیل می دهند که این آمار بیانگر ظرفیت های طبیعی و فرهنگی منحصر به فرد مناطق روستایی این استان است.
وجود 280 روستا در استان سمنان با تنوع زندگی مردمانش در کنار توسعه اقامتگاه های بوم گردی می تواند فرصتی ارزشمند برای حفظ جمعیت در این مناطق فراهم کند.
کارشناسان می گویند: اقامتگاه های بوم گردی یکی از نوآوری های دولت تدبیر و امید است و تعداد اقامتگاه های روستایی کشور از 20 اقامتگاه در سال 92 اکنون به بیش از 700 اقامتگاه رسیده است و تاکنون بیش از 60 اقامتگاه بوم گردی در استان سمنان راه اندازی شده است.

** کاهش مهاجرت روستاییان با توسعه اقامتگاه بوم گردی
عضو هیات مدیره جامعه حرفه ای اقامتگاه های بوم گردی کشور گفت: حفظ، مرمت و احیای بناهای تاریخی در روستاهای هدف گردشگری باید با توجه به حفظ اصالت و فرهنگ روستا انجام گیرد.
منیر تقدیسی افزود: احیای خانه های بوم گردی متناسب با ویژگی های بومی موجب افزایش اشتغال و جلوگیری از مهاجرت و ترغیب روستاییان به زندگی در روستا می شود.
وی ادامه داد: روستاهای استان سمنان دارای قابلیت ها و ظرفیت های زیادی است و با ارائه طرح های گردشگری متناسب با ظرفیت هر روستا می توان در روستاها رونق اقتصادی ایجاد کرد.
وی اظهار داشت: حفظ و احیای بافت قدیم و روستاهایی که کمتر مورد توجه قرار گرفته و متروک شده از مهم ترین رویکرد های جامعه حرفه ای اقامتگاه های بوم گردی کشور است.
تقدیسی تصریح کرد: فراهم کردن زمینه پیشرفت و رفع مسایل و مشکلات اقامتگاه های بوم گردی و جمع آوری نظرها و پیشنهادها به منظور بهبود وضعیت از هدف ها و راهبردهای این جامعه حرفه ای است.
تقدیسی اضافه کرد: خانه های بوم گردی با توجه به ویژگی هایی که دارند زمینه بهبود معیشت روستاییان از طریق اشتغال و کارآفرینی را فراهم کرده و موجب بازگشت روستائیان به روستاها می شوند.
عضو هیات مدیره جامعه حرفه ای اقامتگاه های بوم گردی کشور گفت: ارائه بهترین خدمت ها و امکانات برای گردشگران بهترین راهکار تبلیغ به منظور جذب گردشگر است.

** افزایش ظرفیت اسکان در اقامتگاه های بوم گردی سمنان
معاون گردشگری و سرمایه گذاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: 10 خانه بومگردی جدید با هدف توسعه گردشگری در نقاط روستایی ایجاد می شود.
رحمان فرمانی افزود: کمیته برنامه ریزی گردشگری در استان سمنان با ایجاد 10 واحد بوم گردی جدید در این استان موافقت کرده و با احداث واحدهای بوم گردی جدید 160 نفر به ظرفیت اسکان در اقامتگاه های بوم گردی این استان افزوده می شود.
وی خاطرنشان کرد: با راه اندازی این اقامتگاه ها، زمینه اشتغال پایدار 20 نفر به ویژه در مناطق روستایی فراهم می شود.
فرمانی تصریح کرد: در زمان حاضر 65 اقامتگاه بوم گردی در استان سمنان فعال است و به گردشگران ارائه خدمت می کنند، 100 تقاضا برای ایجاد اقامتگاه بوم گردی در استان سمنان در حال طی مسیر اداری است.
وی ادامه داد: متقاضیان ایجاد اقامتگاه های بوم گردی پس از دریافت موافقت اصولی اولیه در خصوص ایجاد یا مرمت بناهای قدیمی و تاریخی در سطح روستاها و مناطق گردشگری، براساس ضوابط و شرایط اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان سمنان اقدام به راه اندازی اقامتگاه می کنند.
فرمانی اضافه کرد: متقاضیان در صورت تمایل به ایجاد اقامتگاه های بوم گردی، می توانند به ادارات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان محل سکونت خود مراجعه کنند.
وی ادامه داد: اقامتگاه های بوم گردی به طور معمول در روستاها و مناطق گردشگری ایجاد می شود.
معاون گردشگری و سرمایه گذاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: اقامتگاه های بوم گردی با معرفی ظرفیت های روستایی و سنتی از جمله آداب و رسوم، غذا، پوشاک به درآمد زایی و اشتغال زایی کمک می کند.

** اقامتگاه های بوم گردی در استان سمنان افزایش یابد
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت: گردشگری روستایی و افزایش اقامتگاه های بوم گردی تکمیل کننده توسعه اقتصادی و رونق کسب و کار در استان سمنان است.
ابوالفضل حسن بیگی افزود: توسعه صنعت گردشگری روستایی در استان نیازمند توجه به زیرساخت ها است و باید مسوولان امر برای جلوگیری از مهاجرت در این مناطق، این بخش از اقتصاد سمنان را رونق بخشند.
وی خاطر نشان کرد: راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی یکی از اقدام های مهم برای افزایش اشتغال در روستاهای سمنان است و میراث فرهنگی استان برای رونق اقتصادی در این مناطق، برنامه جامعی تدوین و اجرایی کند.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: استان سمنان با برخورداری از جاذبه های طبیعی دلنواز و منحصر به فرد ظرفیتی ارزشمند برای کاهش آمار بیکاری در منطقه دارد که با بازسازی زیرساخت ها می توان گام های عملیاتی و موثر برای توسعه منطقه های روستایی برداشت.
حسن بیگی ادامه داد: بیش از 50 درصد از جاده های روستایی استان سمنان نیازمند بازسازی است که تخریبی بودن جاده های ارتباطی به این مناطق بکر مانع توسعه اقتصادی در استان است.
وی تصریح کرد: برای توسعه گردشگری در مناطق روستایی سمنان بیش از 100 اقامتگاه بوم گردی نیاز است که اکنون با تلاش میراث فرهنگی استان بیش از 60 واحد از این اقامتگاه ها در این مناطق راه اندازی شده است.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: باتوجه به کاهش بارش باران و خشکسالی، توسعه بخش گردشگردی یکی از اقدام های موثر برای افزایش اشتغال در استان سمنان است و احیاء آثار تاریخی در مناطق روستایی و توسعه فرهنگ گردشگر پذیری در مناطق کمتر برخوردار سمنان در بلند مدت به توسعه اقتصادی این مناطق منجر می شود.

** به کمیت و کیفیت اقامتگاه های بوم به یک اندازه توجه شود
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی استان سمنان گفت: تحقق راهبرد اشتغالزایی و رونق کسب و کار در صنعت گردشگری سمنان با محوریت اقامتگاه های بوم گردی نیازمند افزایش خدمات کیفی در این مکان های گردشگرپذیر روستایی است.
علی اصغر جمعه ای افزود: نهادینه شدن فرهنگ بومگردی در استان سمنان به‌خصوص در روستاهای هدف گردشگری در چند سال اخیر بسیار رضایت بخش است.
وی خاطرنشان کرد: توسعه و کیفیت بخشی گردشگری با ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی باعث تحول اقتصادی روستاهای سمنان از طریق اشتغال‌آفرینی، رونق اقتصادی و مهاجرت معکوس روستاییان شده است.
وی اظهارداشت: اگر بخواهیم به افزایش اشتغال و رونق کسب وکار در بخش گردشگری سمنان با محوریت اقامتگاه های بوم گردی توجه داشته باشیم علاوه بر تعداد و کمیت این اقامتگاه ها ،باید به مقوله کیفیت آنها هم توجه کرد.
وی خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های لازم برای توسعه گردشگری در سمنان مهمتر از اصل پذیرش گردشگر است که یکی از زیرساخت‌ها، کیفیت خدمات به گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شود.
رییس اتاق بازرگانی سمنان ادامه داد: این استان دارای ظرفیت بسیاری در بخش گردشگری است که باید با ایجاد زیرساخت‌ها، بهترین استفاده را از این ظرفیت‌های توسعه محور ببریم.
جمعه‌ای تصریح کرد: اگر می‌خواهیم از طریق بومگردی و یا توسعه گردشگری در استان سمنان به توسعه اقتصادی و اشتغال دست‌یابیم می‌بایست سرمایه‌گذارانی که قصد سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری دارند را به رعایت سطح کیفیت خدمات به گردشگران راغب سازیم چراکه گردشگری برخلاف سایر صنایع، بسیار بر روی خدمات تکیه دارد.
وی گفت: اگر بهترین خدمات و امکانات را برای گردشگران فراهم کنیم، در این صورت بهترین تبلیغ را برای جاذبه‌های گردشگری استان کرده‌ایم و در بخش گردشگری می‌بایست از ظرفیت‌های موجود در استان نهایت بهره را ببریم.
وی با اشاره به نبود هتل در روستاها و فقدان تمایل سرمایه‌گذاران برای ایجاد مکان هایی با هزینه های بالا در مناطق روستایی، خاطرنشان کرد: برای ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستایی اکنون تسهیلاتی با سود 6 درصد و در مناطق شهرهای کم‌جمعیت با سود 10 درصد به متقاضیان دارای شرایط اعطا می شود.
جمعه ای ادامه داد: روستاییان در این زمینه با ایجاد تعاونی و با سرمایه‌ای اندک به همراه فراگیری آموزش‌های لازم برای میزبانی از گردشگران، می توانند زمینه اقامت و رونق اقتصادی مناطق سکونت خود را رقم بزنند.
رییس اتاق بازرگانی استان سمنان افزود: با ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی، روستاییان می توانند در کنار کار کشاورزی یا دامداری به میزبانی از گردشگران نیز بپردازند ،گفت: امکان فروش صنایع دستی و تولیدات روستاییان دیگر فرصت شغلی برای روستاهایی است.

**اقامتگاه بوم گردی مکمل توسعه اقتصادی روستاهای سمنان
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: اقامتگاه بوم گردی مکمل زنجیره توسعه اقتصادی، افزایش اشتغال و رونق کسب کار در مناطق روستایی این استان است.
محمد جهانشاهی افزود: توسعه اقامتگاه های بوم گردی در استان سمنان با محوریت حفظ هویت مناطق روستایی در دستور کار است.
وی خاطرنشان کرد: راه اندازی این اقامتگاه ها به نسبت ساخت هتل های چند ستاره سرمایه گذاری محدود تری نیاز دارد و این امر در کوتاه مدت به توسعه اقتصادی مناطق روستایی و افزایش اشتغال کمک می کند.
جهانشاهی اضافه کرد: اداره کل میراث فرهنگی سمنان آماده تهیه تمامی زیرساخت های سرمایه گذاری در بخش گردشگری روستایی استان است و این نهاد همکاری مطلوبی با فعالان اقتصادی در این بخش دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی سمنان ادامه داد: در کنار توسعه اقامتگاه های بوم گردی ، توجه به دیگر زیرساخت های جذب گردشگر در مناطق روستایی مانند فرهنگ سازی پذیرش گردشگر داخلی و خارجی و امکانات اولیه مانند بازسازی جاده اجتناب ناپذیر است.
وی تصریح کرد: در نیمه نخست سال جاری 30 اقامتگاه بوم گردی در استان سمنان راه اندازی شد و تا پایان امسال ساخت 40 اقامتگاه دیگر با همکاری فعالان اقتصادی برنامه ریزی شده است.
جهانشاهی با بیان اینکه، تا پایان سال 96 تنها 30 اقامتگاه بوم گردی در استان فعال بود گفت: با پیگیری و همکاری سرمایه گذاران بخش خصوصی در کمتر از 6 ماه تعداد این اقامتگاه ها در سمنان به 2 برابر افزایش یافت.
مدیرکل میراث فرهنگی سمنان تصریح کرد: این نهاد درصدد حذف تمامی موانع غیرقانونی سرمایه گذاری در بخش گردشگری این استان است و با همدلی و هم افزایی دولت و بخش خصوصی می توان برای توسعه همه جانبه این منطقه از کشور گام برداشت.

**توسعه گردشگری در حد شعار باقی نماند
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان گفت: برای توسعه گردشگری استان باید با توجه به زیرساخت ها، برنامه های عملی اجرا شود و برنامه مدیران برای رونق این بخش در حد شعار باقی نماند.
علی اصغر جمعه ای افزود: در سمنان تاکنون 40 روستای هدف گردشگری شناسایی شده است که برای گردشگرپذیر کردن این مناطق توجه به زیرساخت اجتناب ناپذیر است.
وی خاطرنشان کرد: ساخت اقامتگاه، هتل و همچنین بازسازی جاده های دسترسی و تکریم گردشگر، از جمله راهکارهای موثر برای توسعه و رونق بخش گردشگری در مناطق کمتر برخوردار استان سمنان است.
جمعه ای ادامه داد: ظرفیت سمنان با برخورداری از صدها آثار تاریخی و قرار گرفتن بیش از 600 کیلومتر از جاده شرق به غرب کشور برای توسعه اقتصادی، بسیار بی نظیر است که باید نهادهای مربوط برای جذب گردشگر با ترمیم زیرساخت ها در این بخش گام های موثری بردارند.
رئیس اتاق بازرگانی سمنان اضافه کرد: سمنان به عنوان استان نوظهور در صنعت گردشگری باید به مردم معرفی شود و با ساخت چندین اقامتگاه بوم گردی و واگذاری بناهای تاریخی قابل مرمت به بخش خصوصی، می توان اقدامات مهمی برای رفع چالش بیکاری در استان انجام داد.
جمعه ای گفت: بخش گردشگری استان سمنان ظرفیت اشتغالزایی برای بیش از 100 هزار نفر را دارد و با توجه به تردد سالانه 20 میلیون مسافر از محورهای استان می توان با اتخاذ تدابیری این منطقه کشور را علاوه بر معبر به مقصد گردشگری تبدیل کرد.
رئیس اتاق بازرگانی سمنان افزود: معرفی ظرفیت های گردشگری استان به فعالان اقتصادی و سرمایه گذاری بخش خصوصی راهکاری مهم و اساسی برای رونق این بخش از اقتصاد استان است.
به گزارش ایرنا، اقامتگاه بومگردی در کنار همه مزایای گذراندن اوقات فراغت در محیط های بکر و دست نخورده، تبادل فرهنگی و بازگشت به اصالت فرهنگی هر محل، شناخت آداب و رسوم خاص هر منطقه و به اشتراک گذاری هنر و صنایع دستی مناطق مختلف، جذب گردشگر، رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال و کسب درآمد برای مناطق است.
به باور کارشناسان، در طراحی اقامتگاه های بوم گردی امانتداری در معماری و سبک بنای ساختمانی مهم است و از این رو اقامتگاه بوم گردی می بایست به محیط بومی آسیب نرساند.
در سمنان تاکنون 40 روستای هدف گردشگری شناسایی شده و 60 اقامتگاه بوم گردی، هفت خانه مسافر، یک متل و سه مجتمع، محوطه و مجموعه گردشگری در منطقه روستایی استان احداث شده است.
649اثر تاریخی استان سمنان شامل بنا، محوطه و تپه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و دروازه ارگ سمنان، مسجد تاریخانه دامغان، مجموعه تاریخی بسطام، آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی، مجموعه قصر بهرام گرمسار، بازار آرادان و کاروانسرای ده‌نمک از جمله آثار تاریخی ثبت شده در فهرست ملی است.
7339/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.