محمدرضا قاسمی یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، پایین بودن میزان سرمایه گذاری در بخش کشاورزی را یکی دیگر از چالش های این حوزه در شاهرود دانست و افزود: در کنار عوامل قهری و تهدیدات بخش کشاورزی، سرمایه گذاری در این زمینه هم سهم اندکی دارد.
وی ادامه داد: تأمین منابع مالی ارزان قیمت مانند استفاده از طرح اشتغال پایدار روستاییان و عشایر می تواند به توسعه سرمایه گذاری و رونق اقتصادی کمک کند.
قاسمی با اشاره به تکمیل نبودن زنجیره تولید محصولات کشاورزی در شاهرود، ابراز داشت: باید از ابتدای تولید محصولات در مزرعه تا زمانی که به دست مصرف کننده می رسد، زنجیره کاملی وجود داشته باشد اما در شاهرود به دلیل نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی در این خصوص دچار نقص هستیم.
وی اضافه کرد: شهرستان شاهرود سهم قابل توجهی در تولید محصلات باغی دارد و این محصولات فسادپذیر هستند؛ برای نمونه 34 درصد انگور و 29 درصد محصول زردآلو دچار فساد می شود و سیب نیز ضریب فسادپذیری به همین میزان دارد در نتیجه داشتن صنایع تبدیلی می تواند از این پدیده جلوگیری کند.
مدیر جهاد کشاورزی شاهرود ادامه داد: در پرورش دام نیز به همین شکل باید در کنار تولید، صنایع تبدیلی مربوط و واحد تولید خوراک دام نیز وجود داشته باشد. علاوه بر این کشتارگاه صنعتی مناسبی در حوزه دام و طیور در شهرستان وجود ندارد.
وی با تأکید بر اینکه باید کشاورزی قراردادی به جای کشاورزی تولید محور مبنا قرار گیرد، گفت: توجه به تجاری سازی تولید در کشاورزی می تواند از هدررفت سرمایه جلوگیری کند.
به گزارش ایرنا، شاهرود بیش از سه هزار و 400 هکتار تاکستان دارد و باغداران آن 10 درصد از محصول انگور کشور را تولید می کنند.
32 درصد باغ های استان معادل 14 هزار و 500 هکتار از آن در شهرستان شاهرود واقع است.
هرساله در این شهرستان حدود 80 هزار تن زردآلو و 130 هزار تن انگور تولید می شود.
سالانه هشت هزار و 500 تن گوشت قرمز و 70 هزار تن شیر در شاهرود تولید می شود.
میزان تولید آبزیان در شهرستان نیز 520 تن در سال است.
7359/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.