به گزارش ایرنا، امروزه تقریبا تمام درمان ها، اعم از درمان های طبی و جراحی بر پایه روش های مختلف تصویربرداری انجام می شود و فناوری تصویربرداری توسط تابش و اشعه ایکس در جهت تشخیص و درمان بیماری به کار می رود.
امروزه علم «رادیولوژی» از روش‌هایی مانند «ام آر آی» و سونوگرافی موسوم به روش‌های غیر پرتویی و گاهی از روش‌هایی مانند سی تی اسکن، ماموگرافی و روش‌های مرسوم رادیوگرافی که از توزیع پرتوهای تابیده شده اشعه ایکس بر روی صفحات فیلم یا شمارشگرها و یا گیرنده‌های دیگر دیجیتالی تشکیل تصویر می‌دهند، در درمان بیماری ها نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.
افزایش چند برابری نرخ مواد مصرفی و تعرفه های نامتناسب با این افزایش، ورود پزشکان رشته های دیگر در این رشته و عدم همکاری بیمه ها عمده مشکلات این روزهای رادیولوژیست های استان سمنان است که در روز جهانی رادیولوژی (8 نوامبر) مصادف با سالروز کشف پرتو ایکس با ایرنا در میان گذاشتند؛ مشکلاتی با سلامت انسان ها سر و کار دارد.

** مداخله دیگر متخصصان در رادیولوژی و سونوگرافی
متخصص رادیولوژی با اشاره به این که بسیاری از متخصصان دیگر رشته های پزشکی به کار با دستگاه های تصویر برداری روی آورده اند، گفت: انتفاع مادی سبب شده برخی از پزشکان متخصص به خصوص متخصصان زنان با قرار دادن دستگاه سونوگرافی در مطب در این زمینه به فعالیت بپردازند.
دکتر مجید صادقی ادامه داد: در برخی موارد این مساله سبب به خطر افتادن سلامت بیماران شده است چرا که این پزشکان بدون گذراندن دوره و دریافت مدرک، نسبت به سونوگرافی اقدام کرده اند.
وی اضافه کرد: اهمیت دستگاه های تصویربرداری در تشخیص بیماری ها یکی دیگر از عوامل روی آوردن دیگر پزشکان به این عرصه است.
صادقی بیان کرد: این مساله تنها میان متخصصان زنان رایج نیست و گاهی شاهد استقرار دستگاه سونوگرافی در مطب پزشکان دیگر رشته ها مانند متخصصان غدد، قلب و عروق، مغز و اعصاب و غیره نیز هستیم.
یک متخصص رادیولوژی در استان سمنان که نخواست نامش برده شود نیز با ابراز گله مندی از مداخله دیگر پزشکان در علم رادیولوژی، گفت: وزارت بهداشت به برخی از پزشکان غیر رادیولوژیست که دوره های آموزشی را چند ماهه را بگذرانند، تنها برای تشخیص و تکمیل معاینه ها، اجازه استفاده از دستگاه سونوگرافی را می دهد.
وی اضافه کرد: علم رادیولوژی پیچیده تر از این است که با گذراندن چند ماه دوره آموزشی بتوان ورود صحیحی به آن داشت.
وی ادامه داد: بر اساس قوانین وزارت بهداشت این پزشکان اجازه نوشتن گزارش سونوگرافی و دریافت وجهی بیش از مبلغ ویزیت را ندارند و هم چنین اجازه ارائه گزارش را نیز ندارند.
متخصص رادیولوژی تاکید کرد: این امر سبب بالا رفتن هزینه های درمانی بیماران بصورت غیر ضروری می شود و در مواردی سلامت جسمی و روانی آنان را نیز با تشخیص های نابجا به مخاطره می اندازد.

** تشخیص های غیر واقعی و عمل های جراحی غیر ضروری
دکتر صادقی در ادامه بیان کرد: ورود افراد غیر رادیولوژیست به حیطه رادیولوژی در مواردی سبب تشخیص های غیر واقعی و در نتیجه منجر به عمل های جراحی غیر ضروری نیز شده است.
وی ادامه داد: این امر علاوه بر این که سلامت جسمی بیمار را به مخاطره می اندازد، هزینه های بسیاری را به جامعه و نظام پزشکی وارد می کند.
وی ادامه داد: این در حالی است که اگر تشخیص عمل جراحی علاوه بر پزشک معالج توسط یک متخصص رادیولوژی نیز تایید شود علاوه بر این که احتمال خطا در تشخیص و هزینه های بیمار پایین می آید، از لحاظ روانی نیز بیمار با اطمینان بیشتر ضرورت این عمل را می پذیرد.
یک متخصص رادیولوژی نیز که نامش نزد ایرنا محفوظ است بیان کرد: در صورتی که مراجع قانونی نظیر وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی جهت حل این معضل اقدام های مناسب را اعمال نکنند، شاهد افزایش این خود ارجاعی و بدنبال آن خطرهای آن خواهیم بود.

** آلودگی های زیست محیطی فیلم های رادیولوژی
دکتر صادقی نیز در ادامه بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از کشورهای پیشرفته، سیستم رادیولوژی با فیلم را از نظام درمانی خود حذف کرده اند.
وی ادامه داد: فیلم های رادیولوژی قابل بازیافت نیستند و مواد بکار رفته در آن ها خطرات زیست محیطی شان را دو چندان می کند.
متخصص رادیولوژی که دلایل خاصی جهت فاش نشدن نامش عنوان می کند نیز در این باره گفت: فیلم های رادیولوژی در بسیار از کشورها کاربرد خود را از دست داده است.
وی با اشاره به اینکه کشور بلژیک از تولیدکنندگان اول این فیلم ها است، اضافه کرد: بلژیک با علم به عوارض و خطرهای فیلم های رادیولوژی، سیستم رادیولوژی بدون فیلم را در نظام درمانی خود پیاده کرده است.
وی افزود: ‌دیجیتالی شدن مرکزهای تصویربرداری در کشور کمک چندانی به حذف فیلم رادیولوژی نکرده است چرا که دیگر متخصصان رشته های دیگر علم خوانش رادیولوژی روی کامپیوتر را ندارد.
این پزشک متخصص تاکید کرد: مسئولان مربوطه باید با برنامه ریزی بلند مدت، دوره های آموزشی لازم را برای جامعه پزشکی برگزار کنند تا در دراز مدت شاهد کاهش هزینه های درمانی برای افراد و نظام درمانی کشور و بخصوص کاهش خطرهای زیست محیطی باشیم.
وی خواستار چاره اندیشی سریع مسئولان مربوط در این امر شد و هشدار داد: به گفته کارشناسان این رشته، مصرف فیلم رادیولوژی در ایران برابر مصرف کل اروپا است که این امر خود یک هشدار برای مسئولان است.

** افزایش هزینه ها و عدم تغییر حق ویزیت پزشکان
صادقی هم چنین با گلایه از غیر منطقی بودن تعرفه های متخصصان رادیولوژی بیان کرد: تعرفه های پایین و غیر کارشناسی و نامتناسب با تورم از دیگر دغدغه های اصلی پزشکان رادیولوژیست است.
وی ادامه داد: از آنجا که 90 درصد تجهیزات و مواد مصرفی در رادیولوژی از خارج کشور تامین می شود این امر سبب بروز مشکلات بسیاری برای این متخصصان شده است.
وی افزود: گرانی نرخ ارز، تحریم های بانکی و تحریم فروش دستگاه به ایران از جمله معضل های رادیولوژیست ها است که با وجود این مشکلات و گرانی ها، هیچ تغییری در نرخ تعرفه به وجود نیامده است.
پزشک رادیولوژی اعلام کرد: به عنوان مثال می توان به افزایش دو برابری قیمت هر حلقه فیلم خشک رادیولوژی 8 در 10 در شش ماه گذشته اشاره کرد که از 2 میلیون ریال به 4 میلیون و 100 هزار ریال افزایش پیدا کرده است.
دیگر متخصص رادیولوژی نیز که نخواست نامش عنوان شود گفت: نوسان های نرخ ارز و در مقابل عدم افزایش منطقی تعرفه ها که از سوی وزارت بهداشت اعمال می شود، سبب شده است برخی از مراکز ارائه خدمات رادیولوژی در کشور در آستانه ورشکستگی قرار بگیرند.
وی بیان کرد: در این شرایط برخی افراد سودجو با سوء استفاده از این شرایط، برخی نیازهای رادیولوژیست ها را با قیمت های بسیار بالا به آنان ارائه می دهند.

** تفکرهای اشتباه مردم از خدمات سونوگرافی در مطب ها
مسئول بخش رادیولوژی و سونوگرافی پلی کلینیک خاتم الانبیاء سمنان نیز با اشاره به این که برخی تفکرهای اشتباه در خصوص رادیولوژی در مطب میان مردم وجود دارد، گفت: برخی از بیماران تصور می کنند که انجام رادیولوژی و بخصوص سونوگرافی که توسط پزشک معالجشان در مطب انجام می شود، دقیق تر است.
عباسعلی الهی ادامه داد: برخی معتقدند خدمات بهتر در زمینه رادیولوژی در مطب های پزشکان انجام می شود.
وی اضافه کرد: برخی افراد پایین بودن تعرفه سونوگرافی در مراکز تصویربرداری را نسبت به مطب های پزشکان غیر رادیولوژیست را به دلیل پایین بودن سواد پزشک رادیولوژیست نسبت به پزشک متخصص بیماری خود و یا دقیق نبودن دستگاه های آنان تعبیر می کنند.
وی بیان کرد: این در حالی است که در مراکز رادیولوژی تعرفه های قانونی اعمال می شود که این تعرفه ها از سوی نهادهایی مانند سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت برای آنان تعیین می شود.


** تعرفه های نادرست بیمه ای
پزشک متخصص سمنانی که نامش نزد ایرنا محفوظ است هم چنین به معضل رادیولوژیست ها با شرکت های بیمه ای اشاره کرد و گفت: شرکت های بیمه علاوه بر اینکه با افزایش تعداد دستگاه ها به دلیل بار مالی ناشی از پرداخت هزینه های درمانی مردم مخالف هستند، از پرداخت به موقع حق پزشکان نیز سر باز می زنند.
وی افزود: اخیرا شرکت های بیمه اقدام به پرداخت های مرداد سال گذشته رادیولوژیست ها کرده اند که به همین علت انجمن رادیولوژی ایران تصمیم به قطع همکاری با شرکت های بیمه ای گرفت.
وی ادامه داد: این امر سبب تهدید سلامت جامعه و زیان مردم می شود و هم چنین زیان مراکز رادیولوژی را به همراه خواهد داشت.
این متخصص رادیولوژی تاکید کرد: شرکت های بیمه به دلیل ذی نفع بودن نباید اقدام به تعیین تعرفه ها کنند چرا که این تعرفه ها منطقی نیستند.

**کمبود رادیولوژیست زن
تکنسین رادیولوژی پلی کلینیک خاتم الانبیاء بر کمبود رادیولوژیست های زن در استان سمنان تاکید کرد و گفت: از آنجا که بیشتر مراجعین رادیولوژی و بخصوص سونوگرافی را بانوان جامعه تشکیل می دهند، بیشتر آنان تمایل به دریافت خدمات از یک رادیولوژیست زن هستند که در استان تعداد آنان نسبت به تقاضا مناسب نیست.
الهی ادامه داد: برخی از بانوان رنج سفر حدود 200 کیلومتری تا تهران را به جان می خرند تا از پزشک رادیولوژیست زن خدمات دریافت کنند.
وی بیان کرد: این امر علاوه به آسیب های روحی و جسمی، سبب افزایش هزینه های بیمار می شود.

** عدم انجام سونوگرافی آنومالی توسط برخی رادیولوژیست ها
الهی هم چنین به عدم انجام سونوگرافی آنومالی برای زنان باردار اشاره کرد و گفت: انجام این سونوگرافی دارای مسئولیت بسیار بالایی است چرا که در صورت تولد نوزادی با نقص عضو، متهم اصلی را پزشک رادیولوژی قلمداد می کنند.
وی ادامه داد: زمان بر بودن سونوگرافی آنومالی و به صرفه نبودن از لحاظ مالی از دیگر عواملی است که بسیاری از رادیولوژیست ها از انجام این عمل سر باز می زنند.
مسئول بخش رادیولوژی و سونوگرافی پلی کلینیک خاتم الانبیاء گفت: سونوگرافی آنومالی یا همان «nb –nt» جهت بررسی ناهنجاری های جنین در هفته 18 بارداری انجام می شود.
انجام فعالیت های تیمی پزشکان متخصص جهت افزایش ضریب سلامت افراد جامعه، همکاری بهتر شرکت های بیمه، اقدامات سریع و موثر مراجع ذی صلاح جهت تجهیز و تهیه دستگاه ها و مواد مصرفی رادیولوژیست ها از اقدام هایی است که کاهش هزینه های درمانی کشور و افزیش سلامت مردم را در پی خواهد داشت.

** محل گلایه رادیولوژیست ها رسانه ها نباشد
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی سمنان با اشاره به مشکلات رادیولوژی و رادیولوژیست ها گفت: محل گلایه متخصصان رادیولوژی نباید سایت ها و روزنامه باشد چرا که سیاست های اعمال شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان تابع سیاست های وزارتخانه است.
دکتر علی گوهری ادامه داد: معتقدیم مشکلات مردمی و کمبودهای مردمی باید مطرح شود تا جهت رفع آن برنامه ریزی های لازم صورت پذیرد.
وی اضافه کرد: کمبود رادیولوژیست خانم در استان سمنان وجود دارد اما تخصیص تعداد متخصصان نیز از سوی وزارتخانه انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه در شهر های سمنان و گرمسار مشکل کمبود متخصص زن رادیولوژی نداریم، گفت: جهت رفع این معضل در شهرهای دیگر در تلاش هستیم.
گوهری سونوگرافی غربالگری را بسیار مهم خواند و افزود: این نوع سونوگرافی بسیار حساسی است و به همین علت برخی از رادیولوژیست ها از انجام آن امتناع می کنند.
وی ادامه داد: رادیولوژی جدا از علمش، یک تخصص فردی نیز محسوب می شود و همه رادیولوژیست ها تبحر سونوی غربالگری را ندارند.
گوهر تاکید کرد: در سونوگرافی بارداری حساسیت خاصی وجود دارد و کمبود افراد داری این تخصص در کل کشور محسوس است و در استان سمنان نیز این امر سبب نارضایتی بیماران شده است.
وی هم چنین معضل های استفاده از فیلم های رادیولوژی را مورد اشاره قرار داد و افزود: برخی از بیمارستان ها گزارش رادیولوژی را روی سی دی تحویل بیمار می دهند اما این امر نیز مشکلاتی را به همراه دارد.
وی اضافه کرد: شرکت های بیمه جهت پرداخت حق بیمه به بیمار، گزارش رادیولوژی را روی فیلم قبول می کنند و به همین علت بیماران تقاضای دریافت گزارش بر روی فیلم را دارند.
17 آبان، مصادف با 8 نوامبر سالروز کشف پرتو ایکس، روز جهانی رادیولوژی نام گذاری شده است چرا که در چنین روزی ویلهلم رونتگن در سال 1895 در حالی که داشت با ابزار کاتد کار می کرد، فکر مزایای بالقوه‌ اشعه‌ ایکس به ذهن او خطور کرد.
این فیزیکدان آلمانی اشیاء مختلفی را جلوی این اشعه‌ ها قرار داد تا واکنش‌ های آن‌ ها را در مقابل یک صفحه‌ عکاسی که قابلیت ثبت تصاویر را دارد بررسی کند.
رونتگن می‌خواست بداند دست همسرش در معرض این پرتو‌های مرموز چه شکلی خواهد داشت. آن صفحه عکسی از استخوان ‌ها و گوشت او ثبت کرده بود که شباهت زیادی به عکس‌های رادیولوژی امروزی داشت.
7408/7342
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.