به گزارش ایرنا ، در این نشست که مدیرعامل شرکت آلومینای ایران ، معاون اداره کل سرمایه گذاری استانداری سمنان ، مسوول بهره برداری معدن بوکسیت ، فرماندار شاهرود و جمعی از کارشناسان حضور داشتند، مصوبه های نشست چهاردهم مهرماه مورد بررسی قرار گرفت.
براساس این مصوبه قرار بود ، شرکت بهره بردار معدن تاش مسیر عبور آب را پاکسازی و باطله برداری کند.
همچنین این شرکت موظف بوده پنج نقطه حادثه خیز این مسیر را پاکسازی کند که به اعتقاد مسوولان شاهرود این اقدام انجام نشده است.
مهدی بندرآبادی معاون اداره کل سرمایه گذاری استانداری سمنان دراین نشست به دغدغه های حامیان محیط زیست اشاره کرد و گفت: کارهای لازم در حال اجراست اما چون کمی سازی نشده ارایه میزان کارها مشکل است.
تورج زارع مدیرعامل شرکت آلومینای ایران که در جاجرم استان خراسان شمالی قرار دارد هم گفت: تا کنون 180 هزار تن ماده معدنی بوکسیت از معدن شاهوار تاش شاهرود برداشت شده است.
براساس بند 14 مصوبه نشست مهرماه قرار بوده است چنانچه شرکت بهره بردار هر یک از مصوبات را انجام نداده باشد، فعالیت این شرکت تعطیل شود.
محمدکرم محمدی معاون استاندار سمنان و فرماندار شاهرود ، توضیحات مدیران شرکت بهره بردار مبنی بر انجام تعهدات را قانع کننده ندانست .
وی گفت: شرکت آلومینا باید همزمان با بهره برداری نسبت به حفظ محیط زیست ، باطله برداری و پاکسازی هم اقدام کند.
برداشت ماده معدنی بوکسیت از کوه شاهوار شاهرود سال 92 آغاز شده است.
حامیان محیط زیست شاهرود نسبت به بهره برداری از این معدن مخالف بوده و دلیل آن را آلوده شدن منابع آبی این منطقه اعلام می کنند.
کوه شاهوار با ارتفاع 4017 متر بلندترین قله در قسمت شرقی رشته‌کوه البرز است، شاهوار در شمال شهرستان شاهرود و در مرز 2 استان گلستان و سمنان واقع شده است.
این کوه علاوه بر آنکه از مهمترین تامین کنندگان آب شهرستان شاهرود و روستاهای کوهپایه آن است، یکی از رویشگاه‌های ارزشمند «سرو‌کوهی» (اُرس) نیز محسوب می‌شود. از سوی دیگر، این قله نزد اهالی شاهرود به عنوان یکی از نمادهای طبیعی این شهرستان محسوب می‌شود و همواره مورد توجه است.
1023/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.