در این مطلب آمده است: امسال نیز مراسم اربعین حسینی با شکوه و عظمت در بین شیعیان برگزار شد. از حیث تاریخی بیستم صفر برای نهضت حسینی از اعتبار ویژه‌ای برخوردار است ؛ چون اول آن که در چنین روزی اسرای کربلا از شام به مدینه مراجعت کردند ؛ دوم آن‌که جابربن عبداله انصاری از صحابی پیامبر خدا (ص) از مدینه وارد کربلا شد تا قبر امام حسین‌(ع) را زیارت کند. لذا بزرگداشت چنین روزی در بین شیعیان قرن‌هاست که مرسوم است و طبق روایات فراوانی رفتن به مرقد مطهر امام همام، آن هم با پای پیاده، ثواب زیادی دارد.
آنچه در سال‌های اخیر با توجه به پیشرفت اطلاع‌رسانی و آگاهی شیعیان از اهمیت چنین روزی به وقوع پیوسته، حضور بی‌نظیر عاشقان آن حضرت است که گفته شده قریب به بیست میلیون عاشق دلداده از مسیرهای طولانی و با پای پیاده به زیارتش می‌شتابند و با مشاهدات عینی می‌شود عشق و خلوص و دلدادگی را از نزدیک تماشا کرد و می‌توان گفت آنچه در این مراسم دیده می‌شود، چیزی جز زیبایی نبوده و نقطه اوج معنویت و رهاشدن انسان‌ها از قالب زندگی مادی و در یک کلمه اوج کمال عشق و معرفت به ائمه معصوم (ع)است.
نگارنده از نزدیک مشاهده کرد که چگونه پاک باختگانی بودند که درآمد یک سال خود را در طبق اخلاص نهاده و با شوق وصف ناپذیری و با خواهش و تمنا افتخار می‌کردند که از این خیل مشتاق زیارت امام پذیرایی کنند و اگر نویسندگان ما بخواهند صرفا همین بعد از این راهپیمایی عظیم را تحلیل کنند و تنها به گوشه‌ای از آن بپردازند، باید ده‌ها جلد کتاب قطور به نگارش درآورند.
با این حال؛ این اجتماع با شکوه می‌تواند نشانگر اتحاد مردمی معتقد باشد که با تعاون و همبستگی چشم اغیار را خیره کرده و می‌تواند همدلی و وحدتی در جهت اعتلای دین مبین اسلام باشد و این عشق به امام حسین (ع) می‌تواند نوید‌بخش آینده‌ای باشد که در آن، مسلمانان و شیعیان جهان به لحاظ سیاسی در فضایی که رهبرانش به شدت به سمت مادی‌گرایی حرکت می‌کنند، روش بهتری برای اداره زندگی مردم برگزینند.
راقم این سطور بدون هیچ گونه حب و بغض سیاسی و جانبداری از طرز تفکری به خصوص و فارغ از خط و ربط سیاسی به نکاتی می‌پردازد به امید آن‌که مورد عنایت و شفاعت بزرگ‌ترین اصلاح‌گر دین خداوند سبحان در روی زمین قرار گیرد:
قشر روحانیت ما باید همت بیشتری در این زمینه داشته باشد به طوری که همپای سیل خروشان جمعیت در این سفر معنوی بدون هیچ وجه تمایزی شرکت کند ؛ برای مثال آن عالم بزرگ اهل عراق که در شهر نجف حوزه علمیه داشت، خود و شاگردانش که اهل کشورهای مختلف اسلامی بودند، به همراه همسر و فرزندانش بیش از ده روز با همه امکانات خود در خدمت زائران بود و شخصا همه امور خدماتی را انجام می‌داد و حتی بنده به شخصه شاهد بودم حضرت ایشان همه سرویس‌های بهداشتی را شست و شو می‌داد و کفش‌های زائران را تمیز و مرتب می‌کرد و مهمانان قبلی می‌گفتند چندین روز است که جناب ایشان این گونه ارادت خود به سالار شهیدان نشان می‌دهد. بنابراین باید برخی از روحانیون ما از این بزرگوار درس بگیرند.
دولت باید هر چه زودتر به فکر ارتقاء ارزش پول ما در کشورهای دیگر باشد تا مردم وفادار وطنمان در کشورهای دیگر کمتر مورد تحقیر قرار بگیرند ؛ به هر حال همه ما توریسم مذهبی را قبول داریم و باز هم شخصا شاهد بودیم رفتار کاسبان عراق، برخلاف خود مردم عراق، چندان مناسب نبود و شأن مردم ما باید بیشتر حفظ شود و طوری نباشد که برخی از بیگانگان نسبت به ما احساس رجحان داشته باشند و خود را برتر ببینند ؛ برای مثال، بهترین سوغاتی که می‌شد از کربلا آورد، مهر نماز از تربت پاک آن حضرت بود که شوربختانه آن را هم مردم ما مجبور بودند با چانه زنی، چندین برابر قیمت سال گذشته خریداری کنند و با همین مثال ساده می‌توان حدس زد که اقتصاد ما در چه مرحله و وضعیتی قرار دارد.
از مسئولان ذی‌ربط به ویژه اداره اوقاف و حج و زیارت و همه بودجه بگیران فرهنگی تقاضا دارم از همین فردا برای سال دیگر برنامه‌ریزی مدونی داشته باشند تا رفاه و آسایش زائران امام حسین(ع) به بهترین نحو فراهم شود و مردم مجبور نباشند شب‌ها در داخل راهروها و سرویس‌های بهداشتی عراقی‌ها استراحت کنند.
در پایان، به آن امام معصوم‌(ع) که همه یاران و فرزندانش را در راه اعتلای آرمان‌های عالی اسلام فدا کرد، متوسل می‌شوم تا مردم ما در همه جهان و بین همه کشورها سربلند باشند.
7339/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.