فرهاد عبدالشاه روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: امسال هفت هزار میلیارد ریال برابر با 22 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای آبخیزداری و آبخوان داری استان ها تخصیص داده شد که سهم استان سمنان از این خط اعتباری حدود 214 میلیارد ریال است.
وی ادامه داد: از 214 میلیارد ریال سهم استان سمنان، 160 میلیارد ریال برای اجرای عملیات مکانیکی نظیر بندهای خاکی، بندهای توری سنگی و بندهای خاکی به منظور کنترل سیلاب ، تغذیه سفره آب های زیرزمینی، کنترل رسوب و جلوگیری از فرسایش خاک تخصیص یافته است.
عبدالشاه با تخصیص اعتبار از محل صندوق توسعه ملی در حدود 108 هزار متر مکعب سازه های مکانیکی در تمام حوزه های آبخیز و در منطقه های مختلف استان سمنان در حال احداث است.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اظهار داشت: شهرستان های مهدیشهر و شاهرود هر کدام 2 حوزه آبخیز و بقیه شهرستان های استان سمنان یک حوزه آبخیز دارند و اجرای 152 سازه مکانیکی در این حوزه ها در دستور کار قرار دارد.
وی اضافه کرد: از 152 سازه در دست اجرا در مناطق مختلف این استان ، 130 طرح مربوط به اجرای بندهای سنگ و ملات، 16 طرح مربوط به بندهای توری سنگی، سه طرح مربوط به بند سبک پایه بتنی و سه طرح مربوط به بند خاکی است.
عبدالشاه یادآور شد: امسال میزان اعتبار در نظر گرفته شده در بخش آبخیزداری و آبخوان داری در استان سمنان برابر با اعتبار در نظرگرفته شده برای سمنان در پنج سال گذشته است.
عبدالشاه خاطر نشان کرد: اعتبار تخصیص یافته به این استان از محل صندوق توسعه ملی در سالجاری بسیار چشمگیر بوده و موجب اجرای طرح های عقب افتاده می شود.
به گفته وی، از سال 92 تا سال 96 اعتبار مصوب شده برای استان سمنان 350 میلیارد ریال بوده که از این میزان 180 میلیارد ریال تخصیص یافت و به عبارتی تنها 51 درصد از اعتبارات در نظر گرفته پرداخت شده است.
وی، میزان اعتبار و تداوم پرداخت اعتبارات را در اجرای طرح های آبخیزداری مهم دانست و گفت: با تخصیص 2 هزار و 900 میلیارد ریال اعتبار به این استان در سال جاری طرح های مطالعه شده در گذشته به سرانجام می رسد.
معاون آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: به دلیل کمبود اعتبار 10 طرح مطالعاتی هنوز اجرایی نشده و 23 طرح مطالعاتی در حال اجرا است و با روند اعتبارات فعلی 15 سال طول می کشد تا طرح های آبخیزداری تکمیل شود.
به گزارش ایرنا، عرصه منابع طبیعی استان سمنان 9 میلیون و 700 هزار هکتار وسعت دارد که شامل پنج میلیون و 200 هکتار بیابان، سه میلیون و 700 هزار هکتار مرتع و 352 هزار هکتار جنگل است.
7342/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.