طلاق از آسیب ها و پدیده های ناخوشایندی محسوب می شود که بر تمام ابعاد زندگی خانوادگی و اجتماعی اثرگذار است.
برآیند داده ها حاکی از آن است در زمان حاضر بی وفایی و نبود تعهد زناشویی، اعتیاد، فقدان مسئولیت پذیری و آگاهی ناکافی مهارت ارتباطی بین زن و شوهر از عارضه هایی است که در سال های اخیر گریبان گیر جامعه و افزایش طلاق شده است.
در گذشته مردان ایرانی به غیرت و مردانگی و زنان ایرانی به عفت و پاکدامنی شهره بودند اما چه شده که فرهنگ غربی جایگزین فرهنگ غنی، ایرانی و اسلامی شده است. با کمی تامل و تدبر در علت مراجعه متقاضیان برای طلاق چنین بر می آید خانواده ها در حال گذر از زندگی سنتی به زندگی مدرن هستند.
رسانه های اجتماعی، فضای مجازی و الگوگیری ناصحیح از دیگر عوامل بد آموزی و عامل طلاق است و این مهم باید مد نظر قرار گیرد که در عصر تکنولوژی نمی توان مانع استفاده از شبکه های اجتماعی شد اما می توان استفاده درست از آن را آموزش داد.
شناخت و شناسایی مشکلات و رفع آن راهکاری برای کاهش طلاق است و ضروری است برای کاهش طلاق باورهای دینی در جامعه و از دوران کودکی تقویت شود.
آموزش و فرهنگ سازی بین جوانان در رابطه با چگونگی انتخاب و معیارهای انتخاب و آموزش مهارت های زندگی از روند روبه رشد طلاق می کاهد.
باید این مهم مد نظر باشد که آموزش کاربردی باید از دوران مدرسه و خانواده شروع شود چرا که فرهنگ سازی یک شبه اتفاق نمی افتد و نیازمند صرف زمان است.
به گفته کارشناسان یکی از شاخص های ساده و در عین حال مهم بیانگر وضعیت ازدواج و طلاق در جامعه 'نسبت ازدواج به طلاق' است که نشان می دهد در یک مدت زمان مشخص، به ازای چند ازدواج یک طلاق ثبت شده است؛این نسبت اکنون در کشور 3.5 ازدواج در مقابل یک طلاق است و در سمنان به ازای هر سه ازدواج یک طلاق ثبت شده است.
بر اساس داده ها آموزش مهارت های زندگی از دوران کودکی به آینده سازان کشور هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری برای داشتن جامعه ای پویا است.
*خبرنگار ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.