به گزارش ایرنا، کمبود آگاهی در توجه به زیرساخت های ورزش قهرمانی موجب شده تا این بخش در ابعاد مختلف در استان سمنان جایگاه واقعی خود را در ورزش کشور پیدا نکند.
به باور کارشناسان، نگاه وزارت ورزش و جوانان به توسعه ورزش قهرمانی بسیار مثبت است و موفقیت های روز افزون ورزشکاران در سطح جهانی و بین المللی خود گویای عزم مسئولان برای شکوفایی استعدادها است.
اما در سمنان توسعه ورزش قهرمانی کمی متفاوت به نظر می رسد و کمبود تجهیزات و امکانات ورزشی، نبود شناخت کافی از اهمیت ورزش قهرمانی، هماهنگ نبودن رشد جمعیت و توسعه فضاهای ورزشی، بی توجهی رسانه های جمعی به اشاعه فرهنگ ورزش قهرمانی از موانع رشد و پیشرفت ورزش در این استان است.
اکنون 200 هزار ورزشکار مرد و 45 هزار ورزشکار زن سازمان دهی شده از خدمات بیمه‌ ورزشی در کشور بهره‌مند می ‌شوند و در استان سمنان 37 هزار و 400 ورزشکار سازمان یافته شامل بیش از 20 هزار مرد و بیش از 12 هزار ورزشکار زن فعالیت دارند.
به اعتقاد صاحبنظران، برای پیشرفت و توسعه ورزش قهرمانی باید دیدگاه ها برای قهرمان پروری در استان سمنان تغییر کند و بنا به آمار موجود از مجموع 702 هزار و 360 نفر جمعیت استان سمنان، 215 هزار و 571 خانوار شامل 356 هزار و 656 نفر مرد و 345 هزار و 704 نفر زن دارد که بیش از 40 درصد این جمعیت را جوانان تشکیل می دهند و می توان از این ظرفیت برای توسعه ورزش قهرمانی در این منطقه از کشور بهره برد.
با توجه به این تعداد جمعیت ورزشکار در استان سمنان، کارشناسان بر ضرورت حمایت همه جانبه از ورزش قهرمانی تاکید دارند و اولویت دهی تقویت زیرساخت های ورزشی را مهم می دانند.
در بازی های آسیایی و پارا آسیایی 2018 امیر سیاوش ذوالفقاریان، اکبر کیانیان، دنیا آقایی، زهرا برناکی، اسفندیار صفایی و محمد دوست ورزشکاران استان سمنان در تیم‌های تیراندازی، جودو، رزمی، جانبازان و معلولان، تیم ملی هاکی و داور بسکتبال حضور داشتند که می توان با توجه به زیرساخت های ورزشی، قهرمانی تعداد ورزشکاران این استان را برای افتخار آفرینی در میدان های ملی و جهانی در سال های آینده افزایش داد.

** خیران برای ساخت خانه کاراته پیشقدم شوند
رئیس هیات کاراته استان سمنان گفت: رشته ورزشی کاراته در استان نیازمند خانه تخصصی است که باید خیران و مسئولان امر برای راه اندازی این طرح هر چه سریع تر اقدام کنند.
نرگس افضلی افزود: بیش از 2 هزار نفر در رشته ورزشی کاراته در استان سمنان بیمه شدند و این منطقه از کشور ظرفیت بسیار ارزشمندی در قهرمان پروری دارد.
وی ادامه داد: نبود خانه کاراته یکی از چالش های اساسی در استان سمنان است که با تخصیص به موقع اعتبار برای ساخت این خانه ورزشی می توان گام های اساسی برای توسعه ورزش قهرمانی برداشت.
رئیس هیات کاراته استان سمنان خواستار همیاری خیران برای ساخت خانه کاراته شد و گفت: در صورت اعلام آمادگی خیران و بخش خصوصی، اداره کل ورزش و جوانان با واگذاری زمین از آنان استقبال خواهد کرد.
وی تصریح کرد: تشکیل کمیته خیران ورزشی و نگاه ویژه خیران و بخش خصوصی و سرمایه‌ گذاری آنان در توسعه ورزش و پیشرفت استان را تضمین خواهد کرد.
افضلی خواستار افزایش اعتبار سالانه هیات ورزشی کاراته در استان سمنان شد و گفت: اعزام های برون ‌مرزی، اردوها و استفاده از مربیان به روز نیازمند اعتبار است.

** فقر مانع شکوفایی استعداد های ورزشی
عضو تیم ملی تیراندازی ایران در بازی های آسیایی 2018 اندونزی گفت: ورزش قهرمانی بسیار پر فراز و نشیب است و مهم ترین رکن برای شکوفایی استعدادهای ورزشی وضعیت معیشتی برای حیات ورزشکار است.
امیر سیاوش ذوالفقاریان افزود: بسیاری از دوستانم با وجود این که از استعداد سرشار برای پوشیدن تیم ملی در رده های مختلف برخوردار بودند اما به دلیل مشکلات مالی از ورزش قهرمانی فاصله گرفتند.
وی خاطر نشان کرد: تیراندازی و رشته های معادل آن بسیار پرهزینه است و بیش از 20 میلیون ریال برای انجام تمرینات برای آمادگی در مسابقات هزینه می کنم.
ذوالفقاریان ادامه داد: توجه به زیر ساخت های ورزشی در کنار درآمد ورزشکار، دو رکن اصلی برای توسعه ورزش قهرمانی در استان سمنان است که مسئولان امر باید بیش از پیش برای رفع این مشکلات در حوزه ورزش اقدام کنند.
وی اضافه کرد: نبود زیرساخت ها به بی انگیزگی ورزشکاران برای ادامه ورزش قهرمانی دامن می زند و باید با اتخاذ برنامه های اصولی برای حفظ و افزایش ورزشکاران استان سمنان در رده ملی تلاش کرد.
عضو تیم ملی تیراندازی ایران در مسابقات بازی های آسیایی 2018 گفت: نوسان های قیمت ارز در افزایش وسایل ورزشی در ماه های گذشته تاثیر فراوانی گذاشته است و ورزشکاران استان با وجود عشق به ورزش حرفه ای به دلیل فقر و ناتوانی مالی از ادامه فعالیت حرفه ای منصرف می شوند.

** سالن تخصصی وزنه برداری در سمنان راه اندازی شود
رییس هیات وزنه‌ برداری استان سمنان گفت: برای راه اندازی سالن تخصصی وزنه برداری در استان سمنان در چند سال گذشته تلاش های زیادی انجام شده است و اکنون دغدغه اساسی این رشته ورزشی، سالن اختصاصی است.
محمد اسماعیل باقری افزود: در زمان حاضر مکانی برای فعالیت ورزشکاران این هیات مجهز شده اما وجود سالن تخصصی وزنه برداری در مرکز استان یک نیاز اساسی است.
وی با بیان اینکه فراهم شدن زیرساخت ‌ها و تامین امکانات مکانی و فضا در توسعه رشته‌ های ورزشی موثر است اظهار داشت: اداره کل ورزش و جوانان استان در حد توان خود برای پیشبرد اهداف هیات ‌های ورزشی در کنار آنان است و برای این مهم تلاش می‌ کند.

** شهرستان های سمنان فاقد سالن تخصصی کشتی
رییس هیات کشتی استان سمنان گفت: سالن اختصاصی مسابقه نیاز اصلی این هیات ورزشی برای برگزاری مسابقات ملی و بین المللی است.
امیرحسین رهنما افزود: این ورزشکاران به لحاظ مکان های ورزشی و سالن تمرین مشکلی ندارند اما مساله اصلی سالن اختصاصی مسابقات است که در هیچ شهری از استان سمنان این سالن وجود ندارد.
وی برگزاری اردوهای تمرینی در استان را ضروری دانست و ادامه داد: برگزاری اردوها، رشد و ترقی رشته‌ های ورزشی را به همراه دارد اما به علت نبود سالن تمرین مسابقات، تاکنون در سمنان اردویی برگزار نشده است.
رهنما خاطر نشان کرد: اگر کشتی استان در بحث مسابقات انتخابی تیم ملی و برگزاری اردوهای تمرینی مورد حمایت قرار گیرد قابلیت مطرح شدن در سطح کشور را دارد.
وی افزایش اعتبارات برای عملیاتی شدن برنامه‌ های این هیات را ضروری دانست و گفت: اعتبار اختصاصی سالانه به هیات کشتی سمنان 400 میلیون ریال است در حالی که این هیات برای عملیاتی شدن برنامه‌ ها نیازمند سه میلیارد ریال اعتبار است.
رهنما استقبال از رشته ورزشی کشتی در استان سمنان را مطلوب ارزیابی و اضافه کرد: بیش از یک هزار و 400 نفر از سن هشت تا 55 سال عضو سازمان ‌یافته هیات کشتی در استان هستند و تعداد بانوان کشتی‌ گیر استان 10 نفر است.

** ورزشکاران نیازمند دلگرمی هستند
یکی از ورزشکاران استان سمنان در رشته فوتبال ساحلی نیز گفت: ورزشکاران ملی نیازمند دلگرمی هستند و رصد مشکلات روحی و معیشتی این قهرمانان باید در دستور کار مسئولان نهادهای اجرایی قرار گیرد.
محمدعلی صادقی ادامه داد: نبود زیر ساخت های ورزشی در کنار مشکلات معیشتی شرایط دشواری را برای ورزشکاران حرفه ای به وجود آورده است و برخی از قهرمانانی که در رده ملی و بین المللی برای کشورمان افتخار کسب کردند شاید پول کرایه برای رفتن به سر تمرین آماده سازی را نداشته باشند.
وی اضافه کرد: موانع توسعه ورزش قهرمانی باید هر چه سریع تر در استان سمنان برطرف شود و ورزشکارانی که در رده های ملی و بین المللی برای این استان افتخار آفرینی می کنند باید زیر چتر حمایت اداره کل ورزش و جوانان قرار گیرند.
صادقی ادامه داد: بسیاری از ورزشکاران استان به دلیل مشکلات مالی به کارهای روزمره برای معیشت می پردازند و خستگی کار و ورزش امان آن ها را برای حضور در میادین ملی و بین المللی بریده است.

**پنج شهرستان سمنان سالن اختصاصی ژیمناستیک ندارند
رئیس هیات ژیمناستیک استان سمنان گفت: شهرستان های گرمسار، آرادان، میامی، مهدیشهر و سرخه فاقد زیرساخت ها و سالن اختصاصی ژیمناستیک هستند.
محمد ایزدفر با اشاره به این که تامین اعتبار برای ساخت زیرساخت اختصاصی از عهده هیات ژیمناستیک خارج است، افزود: احداث سالن اختصاصی و تجهیز آن با لوازم ورزشی مرغوب و با کیفیت در این شهرستان ها، بالغ بر 20 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
وی با بیان این که تمرین ها و فعالیت‌ های ژیمناستیک در این منطقه ها در سالن های متفرقه انجام می شود، تصریح کرد: با وجود ظرفیت ها و استعداد ها در این رشته ورزشی، توسعه زیرساخت ‌های ژیمناستیک در استان سمنان لازم است.
ایزدفر به کسب رتبه نخست در رقابت های آکروژیم کشور و آسیایی اشاره و خاطر نشان کرد: توسعه آکروژیم که یکی از شاخه های رشته ژیمناستیک، از برنامه های مهم اولویت دار این هیات است.
وی اظهار داشت: سه هزار ژیمناست سازمان یافته در این استان فعالیت دارند.
رئیس هیات ژیمناستیک استان سمنان یاد آور شد: استعدادیابی بدون وقفه و برنامه ‌های ویژه‌ در این زمینه در استان سمنان انجام می شود.
به گزارش ایرنا، در برخی رشته های ورزشی با وجود تعداد قابل توجه ورزشکاران در سمنان سالن اختصاصی وجود ندارد و بعضی از قهرمانان حتی از داشتن یک سالن برای برگزاری تمرین و انجام مسابقات نیز محروم هستند.
به باور کارشناسان، با توجه وی‍ژه به ورزش قهرمانی در استان سمنان و توسعه هر چه بیشتر زیر ساخت ها می توان علاوه بر برگزاری مسابقات ورزشی در سطح بین المللی، مدال آوری هر چه بیشتر ورزشکاران این استان را در رشته های مختلف شاهد بود.
گسترش ورزش و امکانات مربوط به آن در سمنان می تواند نقش بسزایی در توسعه استان در بخش های مختلف و کاهش آسیب های اجتماعی داشته باشد و تامین زیرساخت ها و به کارگیری مناسب تر ظرفیت ها از اقدام های ضروری در این بخش است.
7339/6103/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.