به گزارش ایرنا، مهدی قرائیان شامگاه چهارشنبه به خبرنگاران اظهار داشت: استان سمنان سومین استان کشور از لحاظ عملکرد محصول در هکتار است.
وی ادامه داد: امسال از باغ های سیب استان سمنان 32 هزار تن سیب درختی برداشت شد.
وی افزود: نزدیک به سه هزار هکتار باغ سیب در سطح استان سمنان وجود دارد و بیشترین وسعت باغ های سیب مربوط به منطقه های شمالی شهرستان ‌های شاهرود، دامغان و مهدیشهر است.
قرائیان اضافه کرد: این استان ظرفیت تولید سیب درختی به میزان حدود 60 هزار تن دارد اما امسال به علت سرمازدگی برداشت این محصول به نصف کاهش یافته و پیش ‌بینی می‌شود در پایان فصل 32 هزار تن محصول برداشت شود.
وی تصریح کرد: در باغ های این استان ارقام و پایه‌ های مختلف سیب نظیر زرد، قرمز، لبنانی، گلاب و ارقام فرانسوی کاشته شده است.
وی افزود: در سال ‌های اخیر نیز تولید ارقام سیب بر روی پایه ‌های رویشی مالینگ در سطح استان سمنان توسعه یافته است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: در مناطقی از استان مانند شهمیرزاد، بکران میامی و مجن شاهرود منشا توسعه و تکثیر برخی سیب ‌های محلی نظیر سیب تو سرخ هستند.
وی با بیان این که در سال 97 - 96 یارانه نهال برای توسعه و جایگزینی باغ های سیب پایه رویشی پرداخت شده است یادآور شد: امسال نیز در صورت ایجاد باغات یکدست و تجاری با نهال ‌های گواهی شده پایه رویشی با لیبل آبی، کل هزینه نهال تا سقف 120 هزار ریال بابت هر اصله نهال پس از تایید پرداخت می‌ شود.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: شکل گیری خوشه ‌های تولید و تکمیل زنجیره ارزش محصول از جمله برنامه ‌های مورد حمایت و تاکید سازمان جهاد کشاورزی این استان است.
وی ایجاد و تشکیل شرکت «زنجیره سیب ایرانیان» با هدف ساماندهی تولید و فرآوری ، تامین نهاده ‌های مورد نیاز و ساماندهی فروش و صادرات در سطح ملی را از برنامه های جهاد کشاورزی برای تکمیل زنجیره تولید برشمرد.
مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: تسهیلات بانکی برای توسعه صنایع فرآوری و مکانیزاسیون نیز به باغداران پرداخت می‌شود.
به گزارش ایرنا، از 198 هزار هکتار وسعت باغ و زمین زراعی در استان سمنان 55 هزار هکتار باغ مثمر است و وسعت باغ های انار در این استان در حدود پنج هزار و 263 هکتار است.
استان سمنان بیش از 40 هزار بهره بردار حوزه جهادکشاورزی دارد.
7342/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.