در این مطلب آمده است: ناپدید شدن جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد در کنسولگری عربستان در ترکیه و خبرهای متفاوتی که از شیوه به قتل رساندن این روزنامه‌نگار منتشر می‌شود، تاسف‌برانگیز است و غم‌انگیزتر از این فاجعه عادی شدن چنین رویدادی در قرن بیست ویکم برای دولت‌های مدعی حقوق بشر و دموکراسی است که منفعت‌طلبی آنان مانعی بر سر مقابله با نظام حذف و تروریسم دولتی است.
گرچه همه ابعاد این پرونده به طور مشخص آشکار نشده است و امتیازی که دولت عربستان به دولت‌های درگیر پرونده می‌پردازد میزان شفافیت فرآیند قتل خاشقچی را تعیین می کند ولی مواضع دولت‌های منطقه‌ای و غربی‌ها در خصوص این پرونده جالب توجه است. دولت عربستان که در روزهای اول چنین ماجرایی را به کلی کتمان می کرد پس از پخش شدن تصاویر و صوت خاشقچی و واکنشهای رسانه‌ها مجبور به اعتراف شد ولی سعی دارد مثل همیشه با نظام رشوه دادن غائله را ختم کند و سخنان مفتضحانه مقام سعودی که ارتکاب جرم را در سرزمین خود(کنسولگری عربستان در ترکیه) می‌داند و دیگران را از دخالت در این ماجرا بر حذر می‌دارد، خشم همگان را برانگیخته است.
پرونده قتل‌هایی که دولت سعودی در سابقه خود دارد از کشتار حجاج ایرانی تا حوادث ایام حج در مکه و منا و اعدام شیخ نمر پایانی نداشته به خصوص تیم جوان و تندرویی که جدیدا حاکمیت سیاسی را در اختیار گرفته با ارتشا و پرداخت امتیازات مالی و نفتی سعی داشته توحش برآمده از فرهنگ قبیله‌ای را پنهان کند.
دولت آمریکا نیز در برخورد با کشورهایی که راهبرد استراتژیک دارد همانند عربستان و اسراییل همیشه استثنا قائل بوده و محکوم به استاندارد‌های دوگانه است. اینک که ترامپ تمام سعی خود را بر تحریم‌های سخت ایران گذاشته و جنگ تمام عیاری با ما شروع کرده است، درگیر شدن با سعودی در موضوع حقوق بشری و قتل خاشقچی احتمال واکنش عربستان و به هم خوردن اقتصاد نفت را در پی دارد و تمام برنامه‌های دولت آمریکا در خاورمیانه را به هم می‌زند. لذا دونالد ترامپ سعی دارد در این پرونده با سکوت و توجیهات منفعت‌طلبانه درکنار عربستان باشد.
هزینه موضع‌گیری‌ها در این ماجرا این است که اختلاف اروپاییان با آمریکا را افزایش می‌دهد. دولت ترکیه نیز به جهت اینکه این ماجرا در درون مرزهای آن اتفاق افتاده به سرعت ژست حقوق بشری گرفته و واکنش‌های تندی نشان داده است اردوغان بهترین فرصت را برای امتیاز گرفتن از رقیب منطقه‌ای یافته است به همین سبب اعلام کرده در روزهای آتی زوایای پنهان این ماجرا را انتشار می‌دهد در واقع این مهلت را به دولت سعودی داده تا میزان امتیازات مالی و سیاسی را بررسی کرده و افزایش دهد و در عصر مدرن خون‌بهای خاشقچی را اینگونه می‌ستاند.
دولت ایران نیز در شرایط سخت اقتصادی ترجیح داده سکوت کند و منتظر واکنش تند از سوی عربستان و به هم خوردن قرابتشان با غرب است و چنانچه افراطی‌گری سعودی تداوم یابد و احتمال قدرت یافتن دموکراتهای آمریکا درکنگره راه نجاتی از این پرونده خواهد یافت.
به طور کلی تعیین‌کنندگی ثروت در سیاست موجب شده چنین حوادثی عادی جلوه کند و در واقع دولت‌ها پایبند به حقوق بشر نیستند، ولی انتظار می‌رفت جامعه روزنامه‌نگاران یا گروه‌های مردم نهاد در کشورهای توسعه یافته چنانچه در خصوص موضوعاتی چون محیط زیست،کودکان کار و همجنس‌گرایان تظاهرات می‌کنند در خصوص حق بیان و آزادی بعد بیان نیز واکنش درخوری نشان دهند تا جایگاه حق بیان ارتقا یافته حذف روزنامه‌نگاران و منتقدان عادی نگردد.
7339/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.