به گزارش ایرنا، شهید همتی فرزند عباسعلی چهاردهم فروردین سال 1329 در خانواده ای متدین و مذهبی و دوست دار اهل بیت (ع) و در عین حال ساده و بی آلایش در محله ی کدیور سمنان به دنیا آمد.
وی به گفته همکلاسی هایش از بهترین دانش آموزان نابغه و مغز ریاضی بود، او به مدرسه رفت و تا دیپلم همیشه جزو بهترین شاگردان مدرسه بود. به طوری که او را دانش آموز نابغه و مغز ریاضی می دانستند.
این شهید بزرگوار از 6 سالگی به همراه خانواده به تهران مهاجرت کرد و در خرداد سال 1348 در رشته ریاضی از دبیرستان رودکی موفق به اخذ دیپلم شد و در همان سال، در رشته مهندسی دانشگاه تهران قبول شد.
شهید همتی به دلیل عشق و علاقه وافری که به خدمت در نیروی دریایی و دریا داشت از تحصیل در رشته مهندسی انصراف داد و بعد از قبولی در آزمون ورودی، وارد نیروی دریایی ارتش شد.
وی به دلیل هوش و استعداد سرشارش، زمانی که به منظور طی کردن دوره های ناوبری و فرماندهی کشتی به آلمان اعزام شد در مدت 2 ماه آموزش، زبان آلمانی را فراگرفت.
به گفته همرزمانش دانشکده دریایی آلمان، در آن زمان از بهترین دانشگاه ها محسوب می شده و شهید همتی در بین دانشجویان 70 کشور جهان رتبه اول را به خود اختصاص داد.
وی پس از اتمام دوره های تخصصی ناوبری و فرماندهی کشتی که در آلمان به سر آمد، به ایران بازگشت و در منطقه دوم دریایی بوشهر مشغول به خدمت شد.
این شهید بزرگوار در سال1357، در اواخر دوران سلطنت پهلوی و زمانی که تنها 27 سال داشت، دوره تکمیلی را در فرانسه به اتمام رساند، وی ناوچه ای که به سفارش ایران در فرانسه ساخته شده بود؛ با عنوان ناوچه 'پیکان' ناخدایی کرده و به کشور ایران می آورد.
به گفته هم رزمانش شهید همتی با فرماندهی 'ناوچه پیکان' با وارد شدن در جنگ تمام عیار با دشمن، بیش از پنج ناوچه عراقی را به قعر آبهای خلیج فارس فرستاد و با به آتش کشیدن اسکله های نفتی البکر و الامیه مانع از صادرات نفت عراق از طریق خلیج فارس و دریای عمان شد اما پس از پایان این عملیات ناوچه پیکان در مسیر بازگشت هدف موشک قرار گرفت.
در قسمتی از وصیت نامه شهید امیردریادار محمد ابراهیم همتی آمده است، اگر ذره ای از خاک وطنم به پوتین سرباز دشمن چسبیده باشد، آن را با خونم در خاک وطن می شویم و مرگ در این راه را افتخار می دانم و اگر ارزشمندتر از جانم هدیه ای داشتم، حتما به این مردم خوب تقدیم می کردم.
این شهید والامقام در روز هفتم آذر 1359 در عملیات مروارید که یکی از بزرگترین عملیات های نیروی دریای ارتش بود به درجه ی والای شهادت نایل شد.
به مناسبت جان فشانی پرسنل دلیر این ناوچه خصوصا شهید ناخدا همتی ، امام خمینی (ره) این روز را به نام روز نیروی دریایی نامگذاری کرد.
7342/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.