مسعود شفیعی عصر شنبه در حاشیه همایش آمار و برنامه ریزی استان سمنان در دانشگاه دامغان به مناسبت روز ملی آمار و برنامه ریزی، در گفت و گو با ایرنا، کسب اطلاعات آماری صحیح را لازمه فعالیت مرکز آمار دانست و گفت: ارائه آمار غلط و ناصحیح موجب سلب اعتماد عمومی می شود که در راستای آن نقش آمار و توسعه نیز در کشور کمرنگ می شود که این فقدان اطمینان جامعه را با مشکل روبرو می کند.
وی خاطرنشان کرد: دسترسی به داده های کوچک، یکی از اهداف اصلی اجرای سرشماری است که مرکز آمار و برنامه ریزی کشور تا کنون در این امر موفق بوده است.
رئیس سازمان نقشه برداری کشور به اهمیت آمار اشاره کرد و گفت: هر نهاد و سازمانی برای نظم بخشیدن به امور داخلی و ارائه بهتر وظایف خود، به برنامه ریزی و آمارگیری نیاز دارد.
وی افزود: نظام آمار ملی به عنوان بخشی از نظام اطلاعات کشور با توجه به اطلاعات آماری خود، می تواند در زمان مناسب اطلاعات و آمار درست را در اختیار تصمیم گیران و سیاست گذاران کشور قرار دهد.
وی به نقش اطلاعات مکان محور (GIS) در مدرن سازی نظام آماری کشور اشاره کرد و گفت: نقشه و اطلاعات مکانی اجزای جدایی ناپذیر آمار هستند که در فرآیند پیش رو بدون در کنار هم قرار دادن این 2 مقوله، برنامه ریزی بهینه امکان پذیر نیست.
معاون سازمان برنامه و بودجه کشور اضافه کرد: فناوری نوین، جایگاه اطلاعات مکانی را در سرشماری ها و طرح های آماری مورد تاکید قرار می دهد.
شفیعی گفت: امروزه، داده کاوی در دنیا مورد توجه است و بیشتر کشورها از داده و اطلاعات خود دانش به دست می آورند و در تصمیم گیری کلان از آن استفاده می کنند.
وی افزود: استفاده از فرآیند داده کاوی از برنامه های پیش رو است، در کشور همچنان این فرآیند به کار نمی رود که باید این نظام را جدی گرفته و فرهنگ آمار را گسترش دهیم.
شفیعی اجرای طرح نظام ملی آدرس گذاری مکان محور برای هر آدرس پستی را یکی دیگر از برنامه های سازمان برنامه و بودجه دانست و گفت: در راستای اجرای این طرح، تبدیل آدرس متنی به ژئوکد انجام می شود.
معاون سازمان برنامه و بودجه افزود: در این طرح، آدرس های پستی با دقت بالا اعتبار سنجی شده و امکان بررسی و صحت سنجی یک نشانی فیزیکی قابل انجام خواهد بود.
جمعیت استان سمنان در سال 85 برابر با 589 هزار و 742 نفر بود که در سال 95 این جمعیت به 702 هزار و 360 نفر افزایش پیدا کرده است.
9856/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.