به گزارش ایرنا، هوشنگ جزی عصر پنجشنبه در دهمین نشست ستاد هماهنگی اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، افزود: با اختصاص این اعتبارات عملیات آبخیزداری، مکانیکی و بیومکانیکی در 700 هزار هکتاراز اراضی آبخیزداری کشوراجرایی خواهد شد.
وی اظهار داشت: این منابع مالی به منظور افزایش تغذیه سفره های زیر زمینی و مقابله با خشکسالی ها، کنترل عوامل فرسایش آبی و افزایش پوشش گیاهی مراتع کشور اختصاص یافته است.
وی، ذخیره سازی و نفوذ آب به منابع زیر زمینی تا 520 مترمکعب در هر هکتار و افزایش علوفه تا 120 کیلوگرم در سال را از مزایای اجرای عملیات آبخیزداری در کشور عنوان کرد.
جزی خاطر نشان کرد: توسعه 25 هزار هکتار عملیات جنگل کاری، 50 هزار هکتار عملیات مدیریت مراتع، مبارزه با آفات و حریق و تهیه سند تک برگی برای هشت میلیون هکتار از برنامه هایی است که امسال در دستور کار است.
وی درباره مزایا و فواید طرح های آبخیز داری گفت: هزینه در بحث پیشگیری بهتر از پرداخت هزینه برای جبران خسارت است و براساس برآوردهای انجام شده فایده هر یک از فعالیت های آبخیزداری پنج برابر سودمند است.
جزی افزود: ایران سه برابر جهان تبخیر و یک سوم جهان بارندگی دارد که این داده ها ضرورت مدیریت آب و نقش طرح های آبخیزداری در ذخیره آب موجود در سفره های زیرزمینی و نگهداری آن در خاک را افزایش می دهد.
مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: حفاظت از عرصه های طبیعی و اجرای طرح های آبخیزداری نیازمند تامین اعتبار و هم افزایی دستگاه های اجرایی مربوطه با این سازمان است.
مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بیان کرد: سهم استان سمنان از اعتبارات صندوق توسعه ملی 164میلیارد ریال است.
به گزارش ایرنا، دبیر ستاد هماهنگی و مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به منظور حضور در دهمین نشست ستاد هماهنگی اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری در سفر یک روزه به سمنان آمد.
7342/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.